Avatar billede nomiz Nybegynder
13. juni 2001 - 16:08 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Switch / hub ?

Jeg har lige skiftet fra hub til switch og har opsat det således:
www.friserverplads.dk/bajer/opsaet.jpg

Der er brugt alm. RJ-45 kabler til det hele, men skal det ikke være et krydset kabel, fra kabelmodemet til uplink?

/vh
Simon
Avatar billede nomiz Nybegynder
13. juni 2001 - 16:10 #1
Internettet virker nemlig ikke, og det gjorde det før, med min hub. (opsætning var magen til)
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
13. juni 2001 - 16:10 #2
Det skal ikke være krydset
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
13. juni 2001 - 16:11 #3
Jo, det skal det, hvis du tidligere har brugt et krydset til at forbinde direkte til din puter...
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
13. juni 2001 - 16:12 #4
Der er forskellige definitioner af uplink, på noget switchs/hubs er det bare en extra port og på ander er det en uplink port...
Avatar billede nomiz Nybegynder
13. juni 2001 - 16:12 #5
Jeg har altid brugt alm kabel til at forbinde direkte fra modem til puter. - Jeg har også brugt alm. kabler når jeg forbinder til flere computere via hub; Det virker fint.
Det gider bare ikke med den nye switch !
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
13. juni 2001 - 16:12 #6
krydsede kabler er kun til at forbinde 2 commere med og ikke andet!
Avatar billede nomiz Nybegynder
13. juni 2001 - 16:13 #7
ekspertensupersejt > Også til at forbinde to switch\'es har jeg hørt !
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
13. juni 2001 - 16:15 #8
ekspertensupersejt>> Hmm, jeg har f.eks. en hub med uplink port hvor en computer er forbundet med en
t krydset kabel....

nomiz>> Prøv at stikke kabelmodemet i en almindelig port på hubben..
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. juni 2001 - 16:16 #9
ekspertensupersejt : Får jeg snart de point du skylder mig ?

Nomiz : du skal bruge krysdet kabel til at forbinde 2 netværksenheder.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
13. juni 2001 - 16:22 #10
Nomiz>>din opsætning på tegningen (flot iøvrigt *G*) burde virke med alm. netværkskabler! dog kan man i nogle tilfælde komme ud for at det er nødvendigt med et x\'et kabel mellem router/kabelmodem og hub/switch.!
Spørg mig ikke hvorfor, men sådan er det!
Hjemme har jeg f.eks. en Speedstream 5711 koblet på en switch med 3 andre pc\'ere. ALLE enheder bruger alm. kabler!
Igår var jeg så ude og lave en lignende konfiguration blot med en hub og en Speedstream 2601 og der skulle der bruges et x\'et kabel mellem hub og router!
Avatar billede nomiz Nybegynder
13. juni 2001 - 16:23 #11
Okay  -  Jeg må prøve mig frem !
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. juni 2001 - 20:21 #12
Kim, nomiz m.fl. :

Velkommen til hovedbrud 1.1 BETA :

http://duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable5.htm
http://www.homenethelp.com/web/explain/about-ethernet-crossover.asp

Prøv og sæt jer ned og læs og tænk over det de skriver på de 2 sider. Det stemmer nemlig ikke helt! Så enten har kun den ene side ret eller også er det fuldstændig umuligt at vide hvornår man skal bruge krydset kabel eller ej. Den ene side skriver at et kabelmodem har det som svarer til en uplink port og der skal bruges alm. kabel fra uplink til uplink. Den anden side siger at man skal bruge krydset kabel fra uplink til uplink.

JEg har dog selv testet nu og det er rigtig nok at fra kabelmodem til uplink skal bruges et alm kabel.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
13. juni 2001 - 20:47 #13
så er der jo kun den mulighed tilbage, at det man troede var købt som et krydset kabel, er et almindeligt kabel :)
Avatar billede nomiz Nybegynder
14. juni 2001 - 17:47 #14
Det virkede med et krydset kabel i en af de alm. porte, men ikke i uplink.. Mærkeligt.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. juni 2001 - 17:51 #15
kim :

Kunne du få de 2 links jeg sendte til at stemme?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. juni 2001 - 19:56 #16
razzer>>det øverste link beskriver jo blot hvordan man konstruerer kabler selv og metoden stemmer overens med hvordan man gør! den andet link virker slet ikke, så det kan jeg ikke sige noget om :-/
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. juni 2001 - 20:02 #17
ups det ene link er forkert :

http://www.surecom-net.com/support/faq/faq-hubs.htm#q2

http://www.homenethelp.com/web/explain/about-ethernet-crossover.asp

Det sidste link her bør virke for det virkede igår.

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. juni 2001 - 20:05 #18
det nederste link virker altså ikke hos mig :-/
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. juni 2001 - 20:07 #19
men det første link stemmer også overens med \"reglerne\" for hvordan netværksenheder forbindes :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. juni 2001 - 20:16 #20
kim :

Ja det er rigtigt! Men i og med at en port på et kabelmodem er en uplink port (omvendt) så stemmer det jo ikke længere, da det andet link du ikke kan se siger at man skal bruge et alm. kabel. Det er en modsigelse af karakter og faktisk så passer det jo heller ikke med at nomiz skulle putte det krydsede kabel i en alm. port.

I følge \"reglerne\" skulle det jo i en uplink port.

Så modsiger de hinanden og begge sider er respekterede.

Jeg kender godt \"reglerne\", men det stemmer ikke det her...!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. juni 2001 - 20:21 #21
mmm..nej..men det er lidt svært at kunne kommentere det da jeg ikke ved hvad der står i det andet link. På det første link er kabelmodem slet ikke nævnt, kun hub/switch/nic, så der passer sammenhængen. Men hvis du siger at kabelmodem kun har en uplink port, så tilter teorien lidt.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. juni 2001 - 20:28 #22
kim :

Det stemmer jo netop hvis et kabelmodem har en uplink port! For på det link du godt kan se der såtr der jo ganske rigtig at der skal bruges krydset fra uplink til uplink.

Ok med det... men på det andet link er der grafisk vist hvor man forbinder kabelmodemmet til en uplink port via et alm. kabel. Plus at man kan bruge krydset fra modem til alm. port.

Disse fakta stemmer ikke overens med reglerne men ifølge nomiz\'s netværk så passer det jo.

Omend det ikke virkede med et alm. kabel.

Jeg testede på mit eget netværk og satte det op ligesom nomiz\'s og det var samme resultat.

At jeg ikke kunne gå på nettet var en anden sag, men der var kun forbindelse på den måde beskrevet på det link du ikke kan se.
Avatar billede psite Nybegynder
17. juni 2001 - 23:09 #23
Hejsa,

jeg har selv \"hjemmenetværk\", med 2 maskiner (3 når jeg får taget mig sammen til at installere netkort i den sidste) og jeg kan heller ikke komme på nettet med mit kabelmodem.... Jeg prøvede med et X kabel fra modem til uplink-porten i min hub, men det virker ikke... Så det kan være jeg skal prøve med et alm.? Ham der installerede det sagde man blot skulle plugge sit modem til uplink porten med et X kabel, og så huske at instille hver computer til at køre med det nye internet, men det virker ikke... :-(

Med venlig hilsen,

Noel Christensen
Noel@PSite.dk
www.psite.dk