Avatar billede jimmy4650 Nybegynder
18. december 2007 - 17:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

post data ind i en mdb database i visual studio 2005

Hej,

Sikkert et dumt spørgsmål for jer erfarende kodere derude, men here goes anyhow.

Jeg er ved at lave et lille tids registrerings skema i visual studio 2005, jeg har lavet min form med felter men jeg kan ved gud grød ikke gennemskue hvordan jeg for det probbet ind i en MDB database jeg har oprettet. Jeg har lavet en sqldatasource som er forbundet til min mdb database. Men hvordan difinere jeg at når jeg klikker på min opdater timer knap at så smider den dataen i felterne ind i min mdb database.

på forhånd tak. Et link til en vejledning er osse okay ;o)
Avatar billede bravoosca Nybegynder
19. december 2007 - 10:14 #1
Hvis det er en mdb (access) fil du bruger, kan du bruge følgende :

-------------------------------

Protected Sub pbAddData_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles pbAddData.Click

        Dim strConn As New OleDbConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings("TimeData").ConnectionString)
        Dim cmd As New OleDbCommand("INSERT INTO TimeJournal(User, Dato, Hour, Min)VALUES('" & tbUser.Text  & "', '" & tbDato.Text & "', '" & tbHour.Text & "', '" & tbMin.Text & "')", strConn)

        cmd.Connection.Open()
        cmd.ExecuteNonQuery()
        cmd.Connection.Close()

        tbUser.Text = ""
        tbDato.Text = ""
        tbHour.Text = ""
        tbMin.Text = ""

End Sub

-------------------------------

Det første der sker er man trykker på knappen, som hedder "pbAddData" er, at der oprettes forbindelse til databasen med navnet "TimeData", i denne database er der en tabel der hedder "TimeJournal", hvor den indsætter data i følgende "User, Dato, Hour, Min", dataen kommer alle fra Tekstbokse, som hedder tbUser.Text , tbDato.Text , tbHour.Text , tbMin.Text .
Til slut lukkes forbindelsen og tekstboksene slettes igen.

Håber det kan bruges.
Avatar billede bravoosca Nybegynder
19. december 2007 - 10:16 #2
Det skulle havde været et svar...

Hvis det er en mdb (access) fil du bruger, kan du bruge følgende :

-------------------------------

Protected Sub pbAddData_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles pbAddData.Click

        Dim strConn As New OleDbConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings("TimeData").ConnectionString)
        Dim cmd As New OleDbCommand("INSERT INTO TimeJournal(User, Dato, Hour, Min)VALUES('" & tbUser.Text  & "', '" & tbDato.Text & "', '" & tbHour.Text & "', '" & tbMin.Text & "')", strConn)

        cmd.Connection.Open()
        cmd.ExecuteNonQuery()
        cmd.Connection.Close()

        tbUser.Text = ""
        tbDato.Text = ""
        tbHour.Text = ""
        tbMin.Text = ""

End Sub

-------------------------------

Det første der sker er man trykker på knappen, som hedder "pbAddData" er, at der oprettes forbindelse til databasen med navnet "TimeData", i denne database er der en tabel der hedder "TimeJournal", hvor den indsætter data i følgende "User, Dato, Hour, Min", dataen kommer alle fra Tekstbokse, som hedder tbUser.Text , tbDato.Text , tbHour.Text , tbMin.Text .
Til slut lukkes forbindelsen og tekstboksene slettes igen.

Håber det kan bruges.
Avatar billede jimmy4650 Nybegynder
22. december 2007 - 14:31 #3
ja det dur næsten for denne fejl "Object reference not set to an instance of an object." eller NullReferenceException was unhandled by user code