Avatar billede hewa Nybegynder
14. december 2007 - 15:44 Der er 6 kommentarer

Problemer med danske bogstaver ved alfabetisk sortering

Når jeg vil lave en alfabetisk sortering af nogle rækker, går det fint - bare ikke med æ ø å som lægger sig over a.

I databasen ligger æ f.eks. som Æ
Det er vel det, der gør det?

Hvad kan jeg gøre, for at løse problemet?
- hvis man altså her i Danmark ikke bare skal leve med det vores særlige bogstaver :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. december 2007 - 16:02 #1
I første omgang kunne du jo have gemt teksten som den rigtige tekst, dvs. med "æøå". Databasen skal vel bare opbevare data. Så kan det være du skal gøre noget ved teksten ved visning, selv om "Æ" er lidt overkill, når man bare kan vælge det rigtige tegnsæt.
Avatar billede hewa Nybegynder
14. december 2007 - 16:11 #2
Jamen det har du ret i, men det er noget, som brugerne kan lægge ind, og på et tidspunkt havde jeg et indlæg omkring sikkerhed, og der kom jeg frem til:
$glinktekst = mysql_real_escape_string(htmlentities($_POST['glinktekst']));

Så det er vel mysql_real_escape_string der gør det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. december 2007 - 16:50 #3
Det er nu htmlentities. Men det er jo også lidt sent at gøre noget ved.
Avatar billede hewa Nybegynder
14. december 2007 - 17:06 #4
Okay.

Men så kan jeg vel trille det gennem sådan en ting, inden det bliver vist?

$glinktekst = $row['$glinktekst'];
$glinktekst = str_replace("Æ", "Æ", $glinktekst);

Kan du gennemskue, om det er muligt - eller skal jeg bare sig, det være ærgerligt?

Og når vi snakker sikkerhed, bør jeg vel bruge htmlentities?

(sikke spørgsmålene vælter frem nu :) Men det skulle være de sidste.
Avatar billede hewa Nybegynder
14. december 2007 - 17:27 #5
Jeg testede det lige, det dur ikke, men det er jo nok fordi værdien jo egentlig er den samme. Jeg må finde på noget andet.

Tak for hjælpen, smid svar på din hjælp, så får du point.
Avatar billede hewa Nybegynder
14. december 2007 - 18:05 #6
Nu må du endelig smide et svar, jeg fik det til at du, efter vi havde skrevet sammen.
Jeg brugte det bare, lige inden jeg gemmer det i databasen, f.eks.:
$glinktekst = str_replace("Æ", "Æ", $glinktekst);
:)