Avatar billede colt-markey Nybegynder
12. juni 2001 - 17:40 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Kan DU hjælpe?

Inde på min side har jeg nogle nyheder, men jeg vil gerne lave et login system så dem med koden kan skrive nyheder også ! Kan man det i php ??

/Undertaka
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. juni 2001 - 17:46 #1
ja, det kan man godt !
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
12. juni 2001 - 19:32 #2
Nej, det kan desværre ikke lade sig gøre....
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. juni 2001 - 19:37 #3
henrik >> say what ? selvfølgelig kan man det...
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
12. juni 2001 - 19:52 #4
Ja naturligvis. Det var ÅBENLYST ironi.
Eller det troede jeg da....

Selvfølgelig kan det lade sig gøre
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. juni 2001 - 19:56 #5
henrik >> *host* *host*
Avatar billede well_r Nybegynder
12. juni 2001 - 20:04 #6
www.script.web-zone.dk -> ind under PHP -> JWNews!!!
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. juni 2001 - 21:02 #7
Sagtens er det loginsystemet som er problemet?

For ellers laver du det bare som en slags gæstebog.
Du har en side hvor du kan skrive nyheden. Den smider så det skrevne i en database.
Så henter den siden som viser nyhederne resultaterne frem igen.

Det eneste som er anderledes er bare at den fil som man skriver nyheden i skal være beskyttet med et password...
Avatar billede colt-markey Nybegynder
12. juni 2001 - 21:02 #8
Er der ikke andre end den?? Fordi mySQL er da svært
Avatar billede colt-markey Nybegynder
12. juni 2001 - 21:04 #9
Barefoot... har du en god \"gæstebog\" til det brug?
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. juni 2001 - 21:13 #10
tjo, jeg har da nogle.

Men mysql er ikke svært når man første gang har brugt det.

Du kunne også smide indholdet i en fil i stedet for....
Avatar billede colt-markey Nybegynder
12. juni 2001 - 21:19 #11
Hvad mener du med det ??? Hvordan smider jeg det ned i en fil?
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. juni 2001 - 21:29 #12
Du kan bare få php til at tilføje det nye i bunden af en fil hver gang.
Så henter brugeren filen og ser den med alle indlæggene...
Avatar billede colt-markey Nybegynder
12. juni 2001 - 21:31 #13
Okk.... 100pts hvis du laver sådan en til mig =)
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. juni 2001 - 21:34 #14
Altså med filer?
Men så skal du lige kunne ændre på rettighederne så php har lov til at skrive til filen.
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. juni 2001 - 21:37 #15
Har du php 4 ?
Det ville være smart at lave det med sessions....
Jeg kan også gøre det med cookies...
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. juni 2001 - 21:37 #16
cookies er nok bedst da jeg så slipper for at finde ud af hvordan sessions virker på dit webhotel...
Avatar billede colt-markey Nybegynder
12. juni 2001 - 21:38 #17
Jeg har ikke php4, nej =(
Avatar billede colt-markey Nybegynder
12. juni 2001 - 21:39 #18
det er Freepaq
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. juni 2001 - 21:39 #19
Så bliver det cookies
Avatar billede colt-markey Nybegynder
12. juni 2001 - 21:44 #20
ok =)
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. juni 2001 - 22:19 #21
Prøv lige med det her:

Skriv.php

<?php

if($login){ //hvis en person prøver at logge ind
    if($HTTP_POST_VARS[\'password\'] == \'dit_kodeord\'){ //hvis han/hun har skrevet det rigtige password
        setcookie(\'user\', \'approve\', time()+600); //laver en cookie - personen er inde i 10 minutter
    }

if($HTTP_COOKIE_VARS[\'user\'] != \'approve\'){ //hvis brugeren ikke er logget ind
?>
Det kræver password at se denne side...
<FORM METHOD=POST ACTION=\"\">
<INPUT TYPE=\"password\" VALUE=\"password\">
<INPUT TYPE=\"hidden\" NAME=\"ok\" VALUE=\"ok\">
<INPUT TYPE=\"submit\" VALUE=\"Send\">
</FORM>
<?php
}
else{
    if($skriv){ // hvis en person prøver at sende en artikel
        if(!$HTTP_POST_VARS[\'nyhed\'] || !$HTTP_POST_VARS[\'overskrift\']){
            echo \'Du skal huske at udfylde både overskrift og nyhed.\';
        }
        else{
            $input = \"<font size=\'4\'>$overskrift</font><br> $nyhed<br><hr><br>\";//ved at ændre på denne linie bestemmer du hvordan nyheden kommer til at se ud
            //her gemmes der i filen
            $fp = fopen (\"nyhed.txt\", \"a\");
            fwrite($fp, $indput);
            fclose ($fp);

        }
?>
<!-- Viser den form som brugeren skriver nyheden i -->
<FORM METHOD=POST ACTION=\"\">
Overskriften:<br>
<INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"overskrift\"><BR>
Nyheden <br>
<TEXTAREA NAME=\"nyhed\" ROWS=\"10\" COLS=\"50\"></TEXTAREA>
<INPUT TYPE=\"hidden\" NAME=\"skriv\" VALUE=\"ok\">
<INPUT TYPE=\"submit\" VALUE=\"Send\">
</FORM>

<?php
}
?>

vis.php

<html>
<head>
</head>
<body>
<?php
include(\'nyhed.txt\');
?>
</body>
</html>

Prøv at gengive alle fejlmeddelelser så jeg kan rette fejlene.
Avatar billede jannersen Nybegynder
12. juni 2001 - 22:44 #22
ser lige med!!
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. juni 2001 - 22:46 #23
jannersen => gør du bare det:-)
Avatar billede colt-markey Nybegynder
12. juni 2001 - 23:34 #24
Det kræver password at se denne side...

vis.php
Warning: Failed opening \'nyhed.txt\' for inclusion (include_path=\'\') in D:\\http\\www.teenz.dk\\tmd\\skriv.php on line 61
Avatar billede colt-markey Nybegynder
12. juni 2001 - 23:34 #25
Det fik jeg tilbage
Avatar billede barefoot Nybegynder
13. juni 2001 - 00:07 #26
Du skulle ikke include filen i skriv.php
Kun i vis.php

Du har taget min kode i gemt den i 2 filer ikke?
fil 1: skriv.php
fil 2: vis.php
Avatar billede barefoot Nybegynder
13. juni 2001 - 00:09 #27
Jeg tror problemet er at du er kommet til at gemme det hele i 1 fil.
Så prøver den først at inkludere de filer som skal inkluderes, men den er jo ikke lavet før scriptet er kørt.
skriv.php skal køres 1 gang før vis.php virker.

Der hvor der står: \"vis.php\" i min kode skal du gemme det som står lige neden under vis.php
Avatar billede colt-markey Nybegynder
13. juni 2001 - 11:24 #28
Ok, men hvad er mit password ???
Avatar billede barefoot Nybegynder
13. juni 2001 - 12:35 #29
Det står på en af det første linier:
if($HTTP_POST_VARS[\'password\'] == \'dit_kodeord\'){ //du kan ændre dit_kodeord til hvad det nu skal være...

Som det er nu er passwordet: dit_kodeord
Det kan du så selv ændre...
Avatar billede barefoot Nybegynder
13. juni 2001 - 12:38 #30
Prøv at læse hele koden igennem i stedet for bare at bruge den.
Ellers lærer du ikke noget...
Avatar billede colt-markey Nybegynder
13. juni 2001 - 14:38 #31
Ja det har jeg gjort men da jeg så prøvede med  dit_kodeord skete der stadig ikke noget
Avatar billede barefoot Nybegynder
13. juni 2001 - 22:56 #32
Det tog lidt tid fordi at experten var nede...

Jeg har rettet fejl og testet scriptet på min egen computer.
Det virker nu

Indholdet af skriv.php

<?php
if($login){ //hvis en person prøver at logge ind
    if($HTTP_POST_VARS[\'password\'] == \'ok\'){ //hvis han/hun har skrevet det rigtige password
        setcookie(\'user\', \'approve\', time()+600); //laver en cookie - personen er inde i 10 minutter
    }

?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN\">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE> New Document </TITLE>
<META NAME=\"Generator\" CONTENT=\"EditPlus\">
<META NAME=\"Author\" CONTENT=\"\">
<META NAME=\"Keywords\" CONTENT=\"\">
<META NAME=\"Description\" CONTENT=\"\">
</HEAD>
<BODY>

<?php

if($HTTP_COOKIE_VARS[\'user\'] != \'approve\'){ //hvis brugeren ikke er logget ind
?>
Det kræver password at se denne side...
<FORM METHOD=POST ACTION=\"\">
<INPUT TYPE=\"password\" NAME=\"password\">
<INPUT TYPE=\"hidden\" NAME=\"login\" VALUE=\"ok\">
<INPUT TYPE=\"submit\" VALUE=\"Send\">
</FORM>
<?php
echo    $HTTP_POST_VARS[\'password\'];
}
else{
    if($skriv){ // hvis en person prøver at sende en artikel
        if(!$HTTP_POST_VARS[\'nyhed\'] || !$HTTP_POST_VARS[\'overskrift\']){
            echo \'Du skal huske at udfylde både overskrift og nyhed.\';
        }
        else{
            $input = \"<font size=\'4\'><u>$overskrift</U></font><br>\". nl2br($nyhed).\'<br><hr><br>\';//ved at ændre på denne linie bestemmer du hvordan nyheden kommer til at se ud
            //her gemmes der i filen
            $fp = fopen (\"nyhed.txt\", \"a\");
            fwrite($fp, $input);
            fclose ($fp);

        }
?>
<!-- Viser den form som brugeren skriver nyheden i -->
<FORM METHOD=POST ACTION=\"\">
Overskriften:<br>
<INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"overskrift\"><BR>
Nyheden <br>
<TEXTAREA NAME=\"nyhed\" ROWS=\"10\" COLS=\"50\"></TEXTAREA>
<INPUT TYPE=\"hidden\" NAME=\"skriv\" VALUE=\"ok\">
<INPUT TYPE=\"submit\" VALUE=\"Send\">
</FORM>
<a href=\"vis.php\">Se det skrevne</a>

<?php
}
?>

</BODY>
</HTML>

Indholdet af vis.php

<html>
<head>
</head>
<body>
<?php
include(\'nyhed.txt\');
?>
<br><br>
<a href=\"skriv.php\">Skriv igen</a>
</body>
</html>

Som standart er kodeordet ok
Det burde du selv kunne ændre
Avatar billede barefoot Nybegynder
15. juni 2001 - 12:47 #33
Hvaa\' har du glemt mig?
Prøv lige med den nye kode.
Jeg ved altså at den virker...!
Avatar billede colt-markey Nybegynder
15. juni 2001 - 13:55 #34
Barefoot, ok nu virker det =) , men hvordan får jeg den Nyeste nyhed til at være øverst ? Og kan det komme i dette design: www.teenz.dk/tmd/index.php  ?? Hvis 50pts er for lidt, så bare sig til
Avatar billede barefoot Nybegynder
24. juni 2001 - 02:14 #35
Undskyld at jeg var væk så længe - forresten 50 points? Du lovede mig 100 bare for at lave det andet... men neverming.
Altså, jeg antager at det er de nyste indlæg som bliver skrevet i bunde.
Så kan du ikke bare vise filen. Den skal ligges i et array som man vender på hovedet.
Derefter kan det udskrives:

Indholdet af vis.php
<html>
<head>
</head>
<body>
<?php
$array = file(\'nyhed.txt\'); //Henter filen i et array
$new_Array = array_reverse($array); //Vender arrayet om

for($i=0; $i<=sizeof($new_array); $i++){ //Løber hele arrayet igennem
    echo $new_array[$i]; //Udskriver hver enkelt linie i det omvendte array
}
?>
<br><br>
<a href=\"skriv.php\">Skriv igen</a>
</body>
</html>

Det skulle kunne gøre det...
Avatar billede izmkr Nybegynder
27. juni 2001 - 11:32 #36
Måske er det bare mig, men findes den slags ikke overalt?

Jeg ved godt at eksperten også skal være for newbees, faktisk er den vel lavet for denne gruppe, men når det drejer sig om noget man i løbet af 10 sek. kan finde på www.netcoders.dk eller et andet sted, så synes jeg altså det må være nok at stikke et link.

Jeg forsøger ikke at være negativ, jeg smider bare lige min mening ind, da jeg synes at der efterhånden er lidt for mange \"standard-indlæg\". Det er lige før at man skal til at oprette en faq, nøjagtig som de gør i mange newsgroups, netop med henblik på newbees.

</izmkr>
Avatar billede barefoot Nybegynder
27. juni 2001 - 14:19 #37
izmkr => Det har du ret i og jeg kunne ikke være mere enig på mange punkter.
Personligt synes jeg at personlig hjælp er så meget federe end et link, men når spørgeren bare vil have en løsning kunne et link være ligeså godt.
Desværre er det ikke sådan at folk spørger om en metode eller et hint. De vil have hele løsninger færdige.
Og der irriterer da også mig at jeg tror jeg hjælper en på vej som næsten har løsningen selv, og så i næste indlæg kan personen ikke få koden til at virke på grund af en lille parse error fordi at der mangler en semikolon!