Avatar billede hewa Nybegynder
18. november 2007 - 15:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til a:active

Hej :)

Er vi ikke enige om, at med "a:active" skal jeg kunne påvirke hvordan et link ser ud, hvis jeg er på den pågældende side?

Med understående kode virker alt perfekt... ja altså bortset fra, at min "a:active" kun virker, i det øjeblik jeg trykker på linket, men efterfølgede ser linket ud som de andre links... er der nogen, der kan se, hvad jeg går af fejl?

.menulink a:link {
    font-family: verdana;
    color: #000000;
    font-size: 12px;
    border: 1px solid #323232;
    padding: 1px 1px 1px 4px;
    text-decoration:none;
    display: block;
    width: 100%;
}
.menulink a:visited {
    font-family: verdana;
    color: #000000;
    font-size: 12px;
    border: 1px solid #323232;
    padding: 1px 1px 1px 4px;
    text-decoration:none;
    display: block;
    width: 100%;
}
.menulink a:hover {
    background-color: #ff0000;
    font-family: verdana;
    color: #ffffff;
    font-size: 12px;
    border: 1px solid #323232;
    padding: 1px 1px 1px 4px;
    text-decoration:none;
    display: block;
    width: 100%;
}
.menulink a:active {
    font-weight: bold;
    font-family: verdana;
    color: #000000;
    font-size: 12px;
    border: 1px solid #323232;
    padding: 1px 1px 1px 4px;
    text-decoration:none;
    display: block;
    width: 100%;
}
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2007 - 15:11 #1
hvis du ikke arbejde med frames og hele din side dermed bliver refreshed ved den klasser ikke hvad der er active og hvad der ikke er.
Avatar billede hewa Nybegynder
18. november 2007 - 15:20 #2
Siden bliver lavet uden frames - jamen så er active jo ikke det store bevendt....
Har du et bud på, hvad jeg så skal gøre, hvis jeg vil have det valgte menupunkt til at se anderledes ud?
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2007 - 18:09 #3
det afhænger lidt af hvordan du har bygget siden op - jeg selv plejer at bruge asp til min sideopbygning og med det kan jeg gå ind og sætte en anden klasse på mit active-link.
Avatar billede hewa Nybegynder
18. november 2007 - 19:45 #4
Jeg troede og håbede, jeg kunne lave det i mit stylesheet, men kan du lave det i asp, må jeg også kunne finde en workaround. Tak for hjælpen og smid svar til point.
Avatar billede bullemand Nybegynder
19. november 2007 - 14:23 #5
Du kan sagtens gøre det i normalt HTML & CSS. Jeg har i hvert fald aldrig haft problemer med mine sider.

Jeg kan ikke finde nogle problemer i din kode, så prøv at upload din side og se om problemer stadig er der når siden er "online".

Desuden har jeg ændret lidt i din kode, da der ingen grund er til at du har a:link og a:visited hver for sig, når de har samme kode. Så skriv dem sammen som jeg har gjort.

.menulink a:link,a:visited {
    font-family: verdana;
    color: #000000;
    font-size: 12px;
    border: 1px solid #323232;
    padding: 1px 1px 1px 4px;
    text-decoration:none;
    display: block;
    width: 100%;
}
.menulink a:hover {
    background-color: #ff0000;
    font-family: verdana;
    color: #ffffff;
    font-size: 12px;
    border: 1px solid #323232;
    padding: 1px 1px 1px 4px;
    text-decoration:none;
    display: block;
    width: 100%;
}
.menulink a:active {
    font-weight: bold;
    font-family: verdana;
    color: #000000;
    font-size: 12px;
    border: 1px solid #323232;
    padding: 1px 1px 1px 4px;
    text-decoration:none;
    display: block;
    width: 100%;
}
Avatar billede keysersoze Guru
24. november 2007 - 17:24 #6
bullemand >> så kunne jeg godt tænke mig at se det i funktion på en af dine sider?
Avatar billede hewa Nybegynder
26. november 2007 - 17:13 #7
Hej Bullemand.

Din kode virker som min egen,og det er lige meget om det er på nettet eller lokalt, hvilket jeg egentlig også havde regnet med :-(
Men så må jeg bygge det ind i php, som keysersoze foreslår.
Avatar billede hewa Nybegynder
26. november 2007 - 17:14 #8
Ups... men tak for dit bidrag :)
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2007 - 11:03 #9
lukketid?
Avatar billede trabenneo4 Nybegynder
22. januar 2008 - 11:58 #10
Håber det er okay jeg lige genåbner denne tråd lidt.

Kan det passe at a:active ikke virker med Firefox?
Avatar billede hewa Nybegynder
22. januar 2008 - 16:32 #11
Du er i hvertfald ikke den eneste der har problemer med det, men du kan da tjekke ud, om der findes en løsning her:
http://www.google.com/search?q=a%3Aactive+firefox&hl=da&ie=ISO-8859-1
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
02. maj 2011 - 12:50 #12
Det kunne gøres på denne måde

<?
if($_SERVER['PHP_SELF'] == "/nyheder.php"){ ?>
<li><a href="nyheder.php"><span class="gron_lille">Nyheder</span></a></li>
<? } else{ ?>
<li><a href="nyheder.php">Nyheder</a></li><? } ?>
Avatar billede keysersoze Guru
02. maj 2011 - 18:45 #13
over 3 år gammel tråd - jeg tror problemet enten er løst eller at spørger har opgivet :)