Avatar billede hmortensen Nybegynder
17. november 2007 - 10:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Måling af grader om akse

Hej

Jeg har et rør, som jeg skal kunne aflæse hvor mange grader det drejes.

Røret er 2". Kan man sætte en krans på, og en føler over, til at aflæse graderne?

Mvh.
hmortensen
Avatar billede richardjensen Seniormester
17. november 2007 - 11:29 #1
Du har mange muligheder, - meget afhængig af hvor nøjagtig aflæsningen skal være og om det skal være med direkte visuel eller mere avanceret fjernaflæsning-fx elektronisk.
V.h. Richard
Avatar billede hmortensen Nybegynder
17. november 2007 - 11:37 #2
Det skal være elektronisk, med en præcision af 1grad, med målingsområde fra 1-360 grader.
Avatar billede richardjensen Seniormester
17. november 2007 - 17:22 #3
Nu dukker der jo så nogle praktiske spørgsmål frem:
1.:Skal det beskyttes mod vind og vejr, eller er det i forvejen 'i hus'
2.:Har du kendskab til opbygning af elektronik,- evt gode venners hjælp eller skal
du på 'markedet' for at købe færdig løsning.
3.:Hvordan drejes røret, - skal 'systemet' også klare det.
4.:Skal 'systemet' kunne vise den øjeblikkelige position, (altså indregne rotation i begge retninger
Avatar billede hmortensen Nybegynder
17. november 2007 - 23:45 #4
Lidt korte svar:
1. Nej
2. Ja
3. Drejes med hånden
4. Ja

Jeg kan selv lave display del, jeg skal bare have hjælp til hvordan graderne kan aflæses.
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. november 2007 - 11:52 #5
Der er en del muligheder, - noget som lige falder mig ind:
I traditionelle PC-mus sidder 2 hulskiver med tilhørende fotogafler. Med en passende udvekling mellem rør og hulskive, ( fx 1 omdrejn. på røret svarende til passage af 360 huller i skiven, og føre impulserne fra gaflen til tællekredse (IC) og derfra til udlæsningen.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
18. november 2007 - 13:25 #6
Det forstod jeg ikke helt.

Den hulskive skal sidde på røret?
Men skiven er jo langt fra stor nok til at sidde på et 2" rør.
Avatar billede gyraf Nybegynder
18. november 2007 - 13:42 #7
Hvad med et potentiometer (evt multiturn) betjent via en drivrem eller tandrem fra røret?

Jakob E.
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. november 2007 - 16:10 #8
<Den hulskive skal sidde på røret?>
Nej, ved siden af, og med en form for udveksling, så 1 omdr. på røret medfører at hulskiven drejer '360 huller'

gyraf: jeg har også srejfet den tanke, både med den kendte bro, og med en AD-converter, men tror du det kan blive tilfredsstillende nøjagtig ?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
18. november 2007 - 20:01 #9
Har I så nogle forslag til hvad jeg konkret skal bruge for at sætte det på et 2" rør?

Ps. det skal også være muligt at dreje "forbi" 360, hvorved den så starter ved 1 igen.
Avatar billede klaro Nybegynder
24. november 2007 - 16:47 #10
Det med at tælle forfra kan gøres med en lille magnet og et reed relæ eller lignende.
Det med tacho skiverne er den bedste mulighed.
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. december 2007 - 17:48 #11
Efter et stykke tids fravær, ser det for mig ud som om 'problemet' stadig er åbent. Den omtalte skive med huller eller striber kan formentlig laves i passende størelse og nøjagtighed hos en grafisk virksomhed, - og aflæses med opto - gaffel eller refleks. Du kan naturligvis selv bygge tæller og udlæsning, men jeg tror, det vil være ulige lettere og næppe videre dyrere at købe tæller/udlæsning enhed samlet . Så skal du kun tilføre ledninger for plus, minus, Count ,UP/Down og Reset.
PS.: Emnet har efterhånden 'været oppe længe'' - og jeg er blevet nysgerrig til at spørge: Hvad skal det bruges til ? ?