Avatar billede hsp5 Nybegynder
03. december 1999 - 18:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Classpath i java2

Hej, jeg har lidt problemer med at få classpath til at fungere i java2 til Win98.

Eksempel :
Filen HelloWorld.java, ligger i kataloget c:\Hello.

package Hello;
import java.io.*;
public class HelloWorld{
public static void main(String[] args){
  System.out.println("Hello World!");
}

Dette virker fint hvis jeg udelader package erklæringen i toppen. Hvis den er der, kompiler koden ok, men når jeg så forsøger at køre den med java HelloWorld, får jeg en fejlmeddelelse, der hedder : Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: HelloWorld(wrong name:Hello/Helloworld)...en masse om diverse classloaders.

Er der nogen der kan hjælpe mig, jeg har prøvet med forskellige versioner af Classpath bla. set Classpath=.;c:\; og
set Classpath=.;c:; og
set Classpath=c:\;c:\programmer\jdk1.2.1\src.jar
samt mange andre kombinationer.

Jeg ved godt at jeg får den samme fejlmeddelse hvis man skriver class navnet forkert, dog med ungtagelse af at fejlen er i classloaderne.

Jeg håber nogen kan hjælpe, det er dæl'me frustrerende. Jeg har også forsøgt at kigge på www.java.sun.com, men uden noget brugbart resultat.
Avatar billede root Nybegynder
04. december 1999 - 00:08 #1
Jeg kunne altså fint compile, og køre dit program-eksempel - men io-importen er ikke nødvendig!

compile : fx. c:\windows\skrivebord\javac HelloWorld.java

DET HAR IKKE NOGET MED CLASSPATH AT GØRE

run : fx. c:\windows\skrivebord\java Hello/HelloWorld

Når du skal starte et program fra en package, så skal du huske at skrive package-navnet FØR class-navnet...
OG class-filen skal ligge i package-bibleoteket (HER var det c:...\skrivebord\Hello).

Håber det virker for dig...
Avatar billede gnarf Nybegynder
04. december 1999 - 11:39 #2
Jep, dit problem er nemlig at du skal skrive "java Hello/HelloWorld" for at køre programmet, i stedet for "java HelloWorld"

Helt enig med root.
Avatar billede hsp5 Nybegynder
06. december 1999 - 11:33 #3
Tja, det løste jo problemet, tak skal I have. Men umiddelbart virker det vel mest logisk at være i det dir, hvor filerne ligger?? Men hva det virker, så det er jo OK.