Avatar billede haolan Nybegynder
11. november 2007 - 20:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Menu med SQL datasource

Hej Eksperter

Jeg er ved at eksperimentere lidt i at lære ASP.NET, da jeg efterhånden er blevet en del bedre til c# end jeg er til php.

Jeg vil gerne lave mit ASP.NET site lidt CMS agtigt, så alle mine sites altså er defineret i databasen, således at jeg altid kan tilføje nye sider og sådan.

I min database har jeg lidt informationer om menupunkterne:

id
Titel
Type
Indhold
Referance

Nu vil jeg gerne have lavet en menu, der henter de menupunkter hvor referancen er 0.

Jeg har i visual studio trukket en menu ind og en SQL DataSource.

I min datasource har jeg sat SELECT op til at trække titel og id ud.

Denne datasource vil jeg på en eller anden måde gerne have bundet sammen med min menu, så menuen altid trækker det indhold den nu finder i databasen.

URL'en til linksne forestiller jeg mig lidt skal være noget i stil med fx default.aspx?sid=12

Hvordan får jeg lavet sådan en menu?

Når jeg så klikker på et menupunkt, skal den gerne gå ind i databasen og finde titel, type og indhold ud fra det ID nummer den trækker fra URL'en.

Hvis typen er en file skal den include den fil der står skrevet i "indhold" i databasen i min ContentPlaceHolder og hvis den er af typen "text" skal den include den tekst der står skrevet i indhold..

Hvordan stiller jeg det op?

Og er det en overhovedet en normal løsning i ASP.NET 2??

Jeg har som regel altid gjort sådan i PHP, så det er derfra jeg har idéen :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
11. november 2007 - 21:01 #1
Avatar billede haolan Nybegynder
11. november 2007 - 21:31 #2
Har godt nok kikket på det.. Men fatter ikke en meter af hver der står :S
Avatar billede haolan Nybegynder
17. november 2007 - 15:01 #3
Nu fik jeg det nogenlunde til at køre..

Men jeg kan kun få den til at vise ét menupunkt selvom der er 4 i databasen.
Den viser kun det sidste, så jeg tror den overskriver de andre når de bliver læst ind :S

Jeg har bare smidt koden ind som den var, og så sat en sitemapdatasource ind og sat provider til at være den SqlSiteMapProvider og sat menuen til at tage data fra sitemap provideren..
Avatar billede haolan Nybegynder
16. marts 2008 - 18:49 #4
lavede det om, så jeg brugte en repeater til at lave menuen istedet.. Meget nemmere at bruge :)

ASP.NET har jeg dog valgt at smide lidt i baggrunden igen.. PHP er alligevel favoritten ;)