Avatar billede oskar Nybegynder
04. november 2007 - 19:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ændre ip/dhcp script på MacOS

Jeg har på en pc et par bat-filer der sætter forskellige netværksopsætninger, f.eks.
netsh interface ip set address "LAN-forbindelse" dhcp
netsh interface ip set dns "LAN-forbindelse" dhcp
der sætter nettet til dhcp og en anden der tildeler en bestemt ip-adresse. Det skyldes at mit eget netværk fungerer bedst med fast ip.

Nu har jeg brug for at lave det samme på en mac og jeg aner intet om hvad og hvordan man gør.

Jeg har fundet fra til at kommando ifconfig en0 -alias 192.168.1.15 netmask 255.255.255.0 skulle kunne give en fast ip, men mangler så en fast dns-server. Og så altså lige en frigivelse af det hele.

Er der mon nogen der kan hjælpe? Både hvordan kommandoen ser ud og hvordan man laver en scriptfil som .bat eller .cmd under windows.

:) Oskar
Avatar billede egonspock Seniormester
07. november 2007 - 18:59 #1
Det er altid sjovt at rode med kommandolinjen, men hvis ikke man skal gentage showet en hel masse gange, kan det som regel bedre betale sig blot at bruge systemindstillingerne. De er ganske simple at tage fat på (i modsætning til Windows). Du finder dem i Æble-menuen og søger blot på TCP eller går selv i Netværk. Der vælger du dit netværksinterface (indbygget ethernet) og så videre. Der er en smule forskel på Tiger (Mac OS X 10.4) og Leopard (Mac OS X 10.5), så du skal lige specificere hvad du bruger, skulle det gå galt. Ellers kan du prøve med en
man ifconfig
(Jeg ville måske endda prøve med et AppleScript til den slags, men det er ikke en øvelse jeg gør tit nok til at ville scripte det.)
Avatar billede oskar Nybegynder
07. november 2007 - 20:11 #2
Den med at klikke på æblet og vælge netværk kender jeg godt. Jeg kan ikke sige noget om hvilken version det drejer sig om, da det er et par af mine naboer, der er med på mit netværk, som har maskinerne.
Applescript? Er det noget med at skrive ifconfig-kommandoerne i en tekstfil og gemme den med en bestemt extension?
Avatar billede egonspock Seniormester
07. november 2007 - 22:18 #3
Hvis de bare skal have en dhcp-adresse, sker det jo ganske automatisk, men skal de have en fast, er det lidt mere besværligt. Apple har gjort det ret besværligt at gøre sådan noget aht. sikkerhed. Du kan muligvis bruge en .sh-fil eller .term-fil til formålet, men den skal muligvis først gøres eksekverbar med en chmod-kommando og så er du nok lige vidt. Til den slags (dog ikke lige den her ting), plejer jeg at bruge et Mac-program, der hedder Platypus, der pakker scripts ind i pæne programmer (gratis og godt): http://www.sveinbjorn.org/platypus
Jeg ved ikke helt om det hjælper dig videre, men her er den officielle man-page for ipconfig:
http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man8/ipconfig.8.html
Men du er vist godt på vej. Hvis ikke du har skjult din DNS-server for godt, burde de også blot finde den.
Avatar billede oskar Nybegynder
08. november 2007 - 17:27 #4
Det ser ud som om ipconfig kan klare det meste. Spørgsmålet er om den kan fås dns fra dhcp når jeg sætter fast ip.
Det ser noget snørklet ud det med at lave et kørbart script, men det må jeg vende tilbage til når jeg har fået testet om det virker, hvilket nok først bliver i weekenden.
Avatar billede egonspock Seniormester
08. november 2007 - 18:14 #5
Jeg kører selv fast IP herhjemme(pga en server) og den har ingen problemer med at få fat i DNS. Men held og lykke med det.
Avatar billede oskar Nybegynder
23. november 2009 - 12:50 #6
Så fik jeg endelig lukket den gamle og glemte sag.