Avatar billede mmbb Nybegynder
28. oktober 2007 - 14:23 Der er 9 kommentarer

Problemer med at sende indhold af drop-down menu til mysql

Hej

Er der mon nogen, der kan hjælpe mig med noget jeg skulle mene var et relativt enkelt problem.

Jeg har en formular på min hjemmeside, hvor jeg gerne vil tilføje en  drop-down menu, men jeg kan ikke få mit system til at gemme indholdet fra drop-down menuen i min mysql database. Jeg har også felter til ex titel og kommentar og der er ikke nogen problemer med at gemme dem i databasen.

Min form ser sådan ud:
<select name="vurdering">
<option selected="selected">1 stjerne</option>
<option>2 stjerner</option>
<option>3 stjerner</option></select>

Der hvor jeg sender det til min database bruger jeg php, og koden ser sådan her ud:
if (isset($_REQUEST["titel"]) and $_REQUEST["titel"] != "") {

$film->titel = $_REQUEST["titel"];        $film->vurdering = $_REQUEST["vurdering"];
$film->kommentar = $_REQUEST["kommentar"];
$film->insert();
}

Titel og kommentar bliver fint vist, men altså ikke vurderingen fra min drop-down menu... Hvorfor gør det mon ikke det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. oktober 2007 - 15:02 #1
Det kan måske skyldes noget i din: $film->insert();
Avatar billede mmbb Nybegynder
28. oktober 2007 - 15:10 #2
Hvad tænker du, da det kunne være? Det fungerer jo som sagt for de andre elementer....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. oktober 2007 - 15:14 #3
Jeg tænker ikke på noget. Der er ikke noget galt i det du viser. Derfor må der være en fejl et andet sted. Det kunne jo være i den funktion, jeg nævner før. Men jeg aner det ikke - ikke ud fra det du viser os.
Avatar billede dkfire Nybegynder
28. oktober 2007 - 17:43 #4
Du mangler at give en value til dine options.
<option value="2">2 stjerner</option>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. oktober 2007 - 19:29 #5
Det er ikke nødvendigt. "This attribute specifies the initial value of the control. If this attribute is not set, the initial value is set to the contents of the OPTION element."
Avatar billede dkfire Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:47 #6
Okay, hmm synes bare ikke det er særlig god html.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. oktober 2007 - 21:26 #7
Det er lovlig HTML, ingen tvivl om det. Og hvad har man vundet ved at skrive

  <option value="2 stjerner">2 stjerner</option>

? Men man kan sige, at det ofte programmeringsmæssigt er mere formålstjenligt at identificere en tekst med et unikt id.
Avatar billede mmbb Nybegynder
29. oktober 2007 - 10:23 #8
Ja, det med value løser desværre ikke problemet. Skal man mon skrive et særligt udtryk med if... option er sat, så send info... Eller brude systemet selv kunne finde ud af, at når f.ek.s 2 stjerner er valgt, så er det den værdi der skal sendes?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. oktober 2007 - 10:54 #9
Du skal som udgangspunkt ikke gøre noget - men du har jo en fejl et sted. I den funktion jeg nævner, eller i din <form>, eller måske et tredie sted.