Avatar billede gargantua Nybegynder
25. oktober 2007 - 12:03 Der er 8 kommentarer

Min PC vil ikke POSTE - er den brændt sammen?

Efter at PC'en havde været tændt et stykke tid, forlod jeg den. Da jeg kom tilbage var skærmen sort, men der var stadig lys i on/off knappen på boxen, og Processor blæseren snurrede.
Nå jeg prøvede at genstarte, men den ville ikke POSTE.
Der sker absolut intet på skærmen, som dog virker. Jeg prøvede at fjerne skærnkablet, og skærmen fortalte mig 'cable disconnected'.
Jeg har pillet skallen af min box, og kan se blæseren på processoren kører, der er lys i LED-dioden på on/off knappen, CD-ROM drev og harddiske ser ud til at have det fint. Strømforsyningen skulle altså fungere.
Der er ingen synlige fejl på bundkortet, alle kabler sidder hvor de skal. RAM'en har jeg pillet ud og inspiceret, ingen brændte kontakter eller lign. Jeg pillede også processoren ud og inspicerede den, men den så også ganske normal ud.

Mit grafikkort har en blæser som jeg ikke har haft tilsluttet, da den larmer for meget. Jeg prøvede at sætte stikket til blæseren i igen, men den virkede altså ikke. Jeg véd ikke om det er her problemet er? Men da min PC har et indbygget skærmkort på bundkortet, med VGA port, testede jeg selvfølgelig det. Jeg satte skærmkablet til VGA porten, men stadig ingen held.

Jeg har svært ved at diagnosticere problemet uden at få nogle fejlmeddelser på skærmen.

Er der nogen som har et par gode forslag, foruden at sende dyret ind til reparation (og hvor gør man også lige det når det er en selvbygget maskine).

VH
Jens

Specs:
Soltek Q-Bic barebone EQ3401M
(http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=2105)
P4 pentium 2.8GHz ikke o/c med Papst CPU blæser
Geil DDR RAM i to 512 MB blokke
ASUS Radeon 9600XT grafik med 128MB.
Pioneer DVDR drev
Seagate 120 GB HDD og Western Digital 250GB HDD
MS Vista 32-bit
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2007 - 12:30 #1
"Mit grafikkort har en blæser som jeg ikke har haft tilsluttet, da den larmer for meget." Det er nok her fejlen er.

Tag kortet ud, og brug det indbyggede kort.

:-)
25. oktober 2007 - 12:36 #2
<tpo>:
"...Men da min PC har et indbygget skærmkort på bundkortet, med VGA port, testede jeg selvfølgelig det. Jeg satte skærmkablet til VGA porten, men stadig ingen held..."

Ta' så meget 'løst' isenkram ud af putteren.
HD, CD/DVD, Andre 'løse' kort, ... og se hvad der sker...

Kommer der nogle Beep lyde ???

PS: Ta' 230V power HELT fra >60 sekunder for at være sikker på at det ikke er den der låser...
Avatar billede gargantua Nybegynder
25. oktober 2007 - 13:04 #3
Jeg er ikke lige ved min pc nu, men når jeg kommer hjem fra job, kan jeg prøve at fjerne 'løsdelene'. Der kommer en enkelt beeep lyd når jeg tænder, men normalt kommer der også en anden lyd efter et par sekunder: dyt-dyt-dit-dit. Den er der ikke mere.
Avatar billede gargantua Nybegynder
25. oktober 2007 - 14:28 #4
Jeg har prøvet at fjerne alle harddisks, grafikkortet, dvd, et usb-hub kort, det eksterne lydkort. Det eneste som er tilbage er processor, ram, cpu.
Virker stadig ikke. Slukket for strøm flere min.
25. oktober 2007 - 14:44 #5
Hmmm...

1) PSU (PowerSupply) kan ikke levere korrekt spændning/strøm
2) MB (Motherboard) DØD
3) CPU DØD
Avatar billede klaro Nybegynder
25. oktober 2007 - 21:51 #6
Nu er det vel ikke også sådan at du har afmonteret pc højttaleren, så din post faltisk virker, men ikke har noget at melde ud i ?

Cabel disconnected, er det et vindue eller en diode der oplyser det.

Starter forsynningen op rigtigt, så er der 3 muligheder, den ene meget usandsynlig, men er der dog.
En fejl flashet bios, død cpu eller dødt morbrædt.

Mål eventuelt spændingerne på et af power stikkene til drevene sort-rød = 5V, sort-gul = 12V.
Avatar billede gargantua Nybegynder
27. oktober 2007 - 14:56 #7
Jeg har ikke lige noget udstyr til at måle spænding med, men jeg tror selv det enten kunne være PSU'en eller MoBo'en det er galt med.
JEg ser om jeg kan få tid at rode lidt med det i aften.
Avatar billede gargantua Nybegynder
28. oktober 2007 - 15:05 #8
Nå men jeg er ligevidt, jeg kan ikke se om PSU'en spytter forkert spænding ud. Den giver dog strøm til mine RAM (for der er en lille diode i ram-blokkene), der er lys i ON dioden på forsiden af kabinettet, og Processor køleren og Kabinet køleren kører også.
Det kunne vel også være min harddisk som er stået af? Jeg kan ikke høre om den kører, men den er også ret lydløs i forvejen.