Avatar billede eskilh Nybegynder
10. juni 2001 - 11:11 Der er 1 kommentar og
1 løsning

partitionering

Er det en god idé at opdele ens harddisk?
Hvad er fordele og ulemper
og hvis det er en god idé, hvordan gør man så det?
(bruger udelukkende ibook til privat brug, hovedsagelig tekstbehandling og internet/9.1/300/192mb)
Avatar billede egonspock Seniormester
10. juni 2001 - 11:52 #1
Dette er et tilbagevendende diskussionsemne. Ulemper først:
Den største ulempe er at en partitionering uden specialværktøj (Silverlining, tror jeg et af dem hedder) vil slette alt på din Harddisk.
En anden potentiel ulempe er, hvis du vil lave en lang iMovie, og du har partitioneret din harddisk så du ikke kan have hele filmen på en partition, men godt kunne have den hvis du ikke havde partitioneret, så er du på den. (en halv times film fylder vel 7-8 GB)
Men der er også store fordele ved partitionering:
1) Det er lettere at håndtere flere systemfoldere på din maskine. Hvis alt går grassat og du ikke kan komme til din ene systemfolder, kan du altid boote fra den anden. Det er især godt hvis du skal køre et diskreparationsprogram som Disk Warrior eller bare Disk First Aid, som ikke kan være på den partition de skal reparere og den partition må heller ikke være brugt som startupdisk. Før OS 9.1 har det reddet mig et par gange på farten, hvor jeg ikke havde adgang til en CD med programmerne på.
2) Når du skal have OSX(og den tid kommer måske) så vil du være begejstret over at have en separat partition til Swap-areal (det vi kalder virtuel hukommelse nu), da det vil speede systemet op generelt, og
3) det vil med OSX give dig mulighed for både at beholde din gamle MACOS med alle de kontrolpaneler og andre finurligheder du har installeret der, som ikke kan med Classic.

Men der er intet i vejen for at du blot kører videre med en stor partition, hvis du alligevel kun bruger den pænt til tekstbehandling og internet, hehe.

Jeg vil personligt anbefale dig at gøre det, da der kan opstå situationer hvor den anden partition vil redde dit skind. Men det kræver følgendene:

1) Backup alt det du ikke har andre steder, dvs. også din systemfolder, dine dokumenter de programmer du har downloaded, og ikke gider downloade igen, etc.

2) start fra en Mac-CD.

3) brug programmet Diskværktøj, som du finder i mappen Hjælpefunktioner

4) vælg dit drev og gå i funktioner->indstillinger for enhed og lav 3-4 partitions efter smag og behag. Sørg for at de alle er MacOS-udvidet, eller hvad det hedder hos dig.

Nu har du jo ikke verdens største harddisk(3.2 GB, hvis jeg husker rigtigt), så det du nok bør nøjes med at gøre er at lave følgende partitions:
1 areal til din MacOS 9 - 1 GB
2 areal til evt. OS X og classic - 2 GB
3 swapareal til VM - 300 MB - man kan ikke slå VM fra i OS X, bare så du ved det.

Da det er en alvorlig ting at begynde på, bør du i hvert fald sikre dig at du har lavet en ordentlig backup først. Ellers skulle der ikke være nogen problemer. Jeg har selv 3 partitions på min Graphite iBook, og selv på min gamle 1,2 GB Performa har jeg 2 partitions, så det er ikke nødvendigvis størrelsen, det kommer an på!
Avatar billede eskilh Nybegynder
10. juni 2001 - 12:37 #2
tusind tak for råd og dåd, egonspock