Avatar billede robse Nybegynder
22. oktober 2007 - 13:34 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Enter for at hoppe til næste formular felt

Hej allesammen

Jeg er ved at få grå hår af det her. Jeg skal designe nye skabeloner til vores koncern og har (selvom Word ikke er min bedste ven) efterhånden fået kæmpet mig frem til et rigtigt godt resultat.

Jeg bruger både formular og sektioner, men jeg har et stort problem tilbage.

Jeg vil gerne have det sådan at når man bruger enter så ryger man videre til næste formular felt istedet for at lave en ny linje i det felt man står i.

Så hvordan erstatter man tab med enter for at rykke til næste formular felt? Jeg synes jeg kan læse mig frem til at jeg skal ud i noget makro halløj som skal kobles på de pågældende felter.

Please hjælp - gerne hurtigt. Der er en del point på spil fordi jeg er ret presset.

mvh og på forhånd mange tak for hjælpen
Robert
Avatar billede jkrons Professor
22. oktober 2007 - 16:31 #1
Opret et modul i dit dokument, og kopier følgede makroer til dette modul. Gem dokumentet efter at have låst det og åbn det igen. Så skulel det gerne virke. Makroerne er hentet fra http://support.microsoft.com/kb/q211219/

Sub EnterKeyMacro()
' Check whether the document is protected for forms
' and whether the protection is active.
  If ActiveDocument.ProtectionType = wdAllowOnlyFormFields And _
  Selection.Sections(1).ProtectedForForms = True Then
      ' Retrieve the bookmark of the current selection.
      ' This is equivalent to the name of the form field.
      myformfield = Selection.Bookmarks(1).Name
      ' Go to the next form field if the current form field
      ' is not the last one in the document.
      If ActiveDocument.FormFields(myformfield).Name <> _
      ActiveDocument.FormFields(ActiveDocument.FormFields.Count) _
      .Name Then
        ActiveDocument.FormFields(myformfield).Next.Select
      Else
        ' If the current form field is the last one,
        ' go to the first form field in the document.
        ActiveDocument.FormFields(1).Select
      End If
  Else
  ' If the document is not protected for forms,
  ' insert a tab stop character.
      Selection.TypeText Chr(13)
  End If
End Sub

Sub AutoNew()
' Do Not protect the template containing these macros.
  CustomizationContext = ActiveDocument.AttachedTemplate
  ' Bind the ENTER key to the EnterKeyMacro.
  KeyBindings.Add KeyCode:=BuildKeyCode(wdKeyReturn), _
  KeyCategory:=wdKeyCategoryMacro, Command:="EnterKeyMacro"
  ' Reprotect the document with Forms protection.
  ActiveDocument.Protect Type:=wdAllowOnlyFormFields, NoReset:=True
End Sub

Sub AutoOpen()
' This macro will reassign the ENTER key when you open an existing
' Word form fields document.
  CustomizationContext = ActiveDocument.AttachedTemplate
  ' Bind the Enter key to the EnterKeyMacro.
  KeyBindings.Add KeyCode:=BuildKeyCode(wdKeyReturn), _
  KeyCategory:=wdKeyCategoryMacro, Command:="EnterKeyMacro"
End Sub

Sub AutoClose()
  CustomizationContext = ActiveDocument.AttachedTemplate
  FindKey(KeyCode:=BuildKeyCode(wdKeyReturn)).Disable
  ' Disables prompt to save template changes.
  Templates(1).Save
End Sub
Avatar billede jkrons Professor
22. oktober 2007 - 16:32 #2
Du kan også lægge makroerne i normal.dot's modulark. Så kommer de til at virke i alle dokumenter. Men husk at det kun giver mening, hvis brugerne har makrosikkerhed sat til mellem eller lav.
Avatar billede robse Nybegynder
22. oktober 2007 - 16:47 #3
Hej jkrons

Tak for dit svar. Jeg har rodet med de der 4 makroer som jeg fandt på MS hjemmeside. Men jeg kan bare ikke få det til at fungere.

Når du skriver modul, hvad mener du så? Og hvor sætter man makrosikkerheden?

Robert
Avatar billede jkrons Professor
22. oktober 2007 - 18:35 #4
Åbn det relevante dokument. Tryk Alt+F11. I ruden øverst til venstre kan du nu typisk se dit dokument samt Normal.dot. Klik på dit dokument, og vælg Insert - Module. Koper alel fire makroer til dette modul. Gem dokumentet og luk det. Næste gang du åbner skulle enter gerne hoppe fra felt til felt.

Du sætter makrosikkerheden under Funktioner - Makro - Sikkerhed. Vælg Lav eller bedre Mellem.
Avatar billede robse Nybegynder
22. oktober 2007 - 19:20 #5
okay, sikkerheden har jeg styr på nu.

Det med makro i moduler - jeg synes jeg gør det du skriver, men det virker ikke helt efter planen. Er der mulighed for at jeg kan prøve at maile et dokument til dig og du gider checke hvad der er galt?
Avatar billede jkrons Professor
22. oktober 2007 - 19:38 #6
Prøv at sende det til jan@kronsell.net, men jeg har nok først tid til at se på det om en times tid.
Avatar billede robse Nybegynder
22. oktober 2007 - 19:51 #7
Kanon. Tak for det. Den er netop sendt.
Avatar billede robse Nybegynder
22. oktober 2007 - 20:42 #8
Hejsa

Nu har jeg sørme fået det til at virke. Nu er der bare det med sikkerheden. Det er lidt træls at den kommer op og spørger om jeg vil fortsætte med makroer på mellem niveau. Kan man ikke få den til at skippe det. Jeg vil nødigt sætte den på laveste niveau.

Robert
Avatar billede robse Nybegynder
22. oktober 2007 - 20:47 #9
Jeg synes jo netop der står ved Mellem niveau:

Mellem. Du kan vælge, om du vil køre makroer, der kan være usikre.

Hvis jeg selv kan vælge, så må jeg vel også kunne slippe for den advarsel der dukker op hver gang jeg åbner mit "Enter" dokument, ikk?
Avatar billede jkrons Professor
22. oktober 2007 - 22:08 #10
Valget ligger netop i, at du kan tage stilling selv hver gang du åbner. Problemet i første omgang lå muligvis i låsningen af dokumentet. Omkring den digfitale signatur ved jeg kun, hvad detr står i hjælpen:

***

Du signerer en fil eller et makroprojekt digitalt vha. et digitalt certifikat.

Hvis du ikke allerede har et digitalt certifikat, skal du anskaffe et.
Sådan gør du

Du kan bestille et digitalt certifikat hos et digitalt nøglecenter, f.eks. VeriSign, Inc., eller hos virksomhedens interne sikkerhedsadministrator eller IT-ansvarlige. Du kan desuden selv oprette en digital signatur vha. af funktionen Selfcert.exe.

Du kan få flere oplysninger om nøglecentre, der tilbyder tjenester til Microsoft-produkter, på listen Microsoft Root Certificate Program Members.
Avatar billede jkrons Professor
22. oktober 2007 - 22:09 #11
Nårdu så har signeret makroenj digitalt, skal brugerne tillade at makroer fra dig, kan åbnes uden "indvending".
Avatar billede robse Nybegynder
22. oktober 2007 - 22:33 #12
Så fik jeg det hele til at virke. Tusind tak for hjælpen. Jeg får måske brug for dig igen en anden gang! :o)

Du skal lige poste et svar så jeg kan give dig dine velfortjente point.

Robert
Avatar billede jkrons Professor
22. oktober 2007 - 22:42 #13
Du er velkommen :-)
Avatar billede robse Nybegynder
23. oktober 2007 - 10:21 #14
Hej igen

Det virker så desværre ikke rigtigt godt. Jeg får nu debug hver gang jeg åbner min skabelon, og jeg har ikke ændret noget i makroen.

Det virkede på et tidspunkt, men nu brokker den sig..

Kan jeg få lidt mere hjælp?

Min fejl meddelelse når jeg åbner dokumentet:
Run-time error "5980": Konteksten kan ikke ændres.

Når jeg så vælger Debug så ligger fejlene her:
Sub AutoOpen()
' This macro will reassign the ENTER key when you open an existing
' Word form fields document.
  CustomizationContext = ActiveDocument.AttachedTemplate
  ' Bind the Enter key to the EnterKeyMacro.
----fejl herfra
  KeyBindings.Add KeyCode:=BuildKeyCode(wdKeyReturn), _
  KeyCategory:=wdKeyCategoryMacro, Command:="EnterKeyMacro"
----fejl hertil
End Sub

Når jeg så lukker dokumentet får jeg igen en fejl.

Run-time error "5980": Konteksten kan ikke ændres.

Og Debug leder mig hertil:
Sub AutoClose()
  CustomizationContext = ActiveDocument.AttachedTemplate
---- fejl herfra
  FindKey(KeyCode:=BuildKeyCode(wdKeyReturn)).Disable
---- fejl hertil
  ' Disables prompt to save template changes.
  Templates(1).Save
End Sub

Jeg fatter minus af det, så jeg håber jeg kan få lidt hjælp af dig jkrons.

Ellers sig til så opretter jeg et nyt spørgsmål

Robert
Avatar billede jkrons Professor
23. oktober 2007 - 18:45 #15
Det kan jeg godt se, men jeg kan desværre ikke fjerne beskyttelsen fra dit dokument, da det er beskyttet med adgangskode.
Avatar billede robse Nybegynder
24. oktober 2007 - 10:47 #16
Hej jkrons

Jeg har fundet en løsning. Dokumentet må ikke være låst hvis man bruger de makroer. Så jeg har gjort det på en anden måde.

Tak for din hjælp

Robert
Avatar billede jkrons Professor
24. oktober 2007 - 17:21 #17
Det har du helt ret i. Det opdagede jeg også da jeg prøvede på et af mine egen dokumenter.

Og velbekomme.