Avatar billede palito Nybegynder
18. oktober 2007 - 17:46 Der er 7 kommentarer

"Popup"-boks

Hvordan laver man de javascript-popupbokse der ses på mange sider, hvor det egentlig ikke er et egentligt vindue der åbner, men blot et <div> element med position:absolute;, og så bliver baggrunden(den egentlige side) lidt nedtonet.
Avatar billede w13 Novice
18. oktober 2007 - 17:51 #1
Tænker du til billedvisning? Mange bruger den populære "lightbox": http://www.huddletogether.com/projects/lightbox/
Avatar billede palito Nybegynder
18. oktober 2007 - 18:15 #2
w13 - nej :) men ligesom når man åbner billederne med lightbox. jeg ved i hvert fald, at jeg har set google bruge det.
Avatar billede w13 Novice
18. oktober 2007 - 18:21 #3
Hvis du går ned under modifications er der andre versioner, som bl.a. kan vise andet indhold end billeder også.
Avatar billede jgivoni Nybegynder
19. oktober 2007 - 09:04 #4
Man laver to lag, der dækker hele viewporten (width+height: 100%; overflow: auto);
1) Den alm. front-end
2) Et semitransperant lag der ligger ovenpå, men starter med display: none

Når der skal poppes op sættes display: block på lag 2 (man kan evt. toggle dette med en javascript addClass funktion), samtidig med at en div skabes og lægges ovenpå med position: absolute osv.

Det kræver lidt snedig programmering i javascript og css, så jeg håber du er velbevandret indenfor disse teknologier :-)
Avatar billede w13 Novice
19. oktober 2007 - 19:06 #5
Jeg sidder faktisk selv og laver hjemmelavet lightbox for tiden.
Oplevede lidt problemer med gennemsigtigheden, der varierer fra browser til browser.
Opacity kan sættes således i forhold til forskellige browsere:
IE: style.filter="alpha(opacity=50)";
FF: style.MozOpacity=0.5;
Safari: style.opacity=0.5;
Opera: style.Opacity=0.5;
Avatar billede w13 Novice
19. oktober 2007 - 19:07 #6
IE gælder også Netscape, Seamonkey, mf.
Avatar billede w13 Novice
22. november 2007 - 19:50 #7
Finder du ud af noget?