Avatar billede bamse4470 Nybegynder
08. oktober 2007 - 10:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

z-index problemer.

Jeg er ved at lave et projekt hvor jeg skal lave en hjemmeside..

Jeg er næsten færdig med designet.. Men jeg har problemer med at få z-index til at opføre sig som jeg gerne vil have det til.

http://msweltz.dk/atks/

Jeg vil gerne have rammen sat omkring det <div>-tag der har alt indholdet. Kan det lade sig gøre i det hele taget eller fatter jeg bare ingenting af det.

På forhånd tak.
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
08. oktober 2007 - 10:56 #1
Her er et link til mit stylesheet:
http://msweltz.dk/atks/layout.css
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
08. oktober 2007 - 11:15 #2
Jeg har så selv løst det hele nu. Tak til mig. :D

Jeg fandt ud af at alle elementer skal have en position. Rammen skal i hvert fald. Så virker det.
Avatar billede olebole Juniormester
08. oktober 2007 - 13:46 #3
<ole>

At bruge 'position:absolute' i det grundlæggende layout er sjældent en god idé. Det giver som oftest mange problemer på længere sigt.
Derudover virker det lidt sært, at du bruger XHTML og font-tags sammen. Ikke at det gør så meget, når du har valgt en XHTML-version, som aldrig kan parses som XHTML - men alligevel  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
08. oktober 2007 - 13:56 #4
jeg ved godt at det er en god ide at få indarbejdet de gode teknikker fra starten.. men det her er et projekt jeg bare skal have en karakter for og så er det ude af verdenen..

Der bruges XHTML fordi visual web developer sætter det på som standard. Jeg bruger master pages til siderne. For min egen skyld. hvis du har fundet font-tags er det en fejl :) al formattering af skrift sker via css i body. på nær h1 og h2
Avatar billede olebole Juniormester
08. oktober 2007 - 17:10 #5
Din brug af 'position:absolute' og manglende objektive overvejelser omkring brugen af markup-version ville trække ikke uvæsentligt ned, hvis jeg skulle være censor ... men det kan du jo så glæde dig over, jeg ikke er  :)
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
08. oktober 2007 - 18:18 #6
Tænk på det på denne måde.

Projektet er givet til folk der lærte at lave hjemmesider via notepad for fire uger siden. Jeg er ikke startet med HTML for fire uger siden.. Men jeg har aldrig brugt positionering før. Ikke på denne måde i hvert fald. Jeg er grøn i denne situation. Jeg regner med at lave det hele til ren HTML når jeg er helt færdig for at kunne aflevere det nemmere.

Hvis du har links til en side hvor jeg eventuelt kunne læse lidt mere om positionering så jeg i sidste ende kan have et bedre produkt at vise frem så ville jeg da være glad.
Avatar billede roenving Novice
10. oktober 2007 - 16:24 #7
Avatar billede olebole Juniormester
10. oktober 2007 - 17:19 #8
Vi tænker åbenbart forskelligt. Den første tanke, jeg får, når jeg læser dit indlæg, er:

Kan man på betryggende vis undervise i webkodning, hvis man ikke er inde i så grundlæggende en ting? Svarer det ikke til at være kørelærer - men endnu have tilgode at lave sin første parellelparkering?  :)
Avatar billede olebole Juniormester
10. oktober 2007 - 17:20 #9
Undskyld, jeg læste dit indlæg forkert. Det er jo ikke dig, der er underviseren ... sorry  ;o)
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
10. oktober 2007 - 17:27 #10
Jeg har snakket med min lærer idag.. Af dette projekt forventes det at vi kan vise at vi kan benytte de ting vi har lært indtil videre.. Det vil sige siden jeg startede grundforløbet. "position:absolute;" trækker ikke ned på nogen måde da det i stor grad er langt over det vi vil få undervisning i. Jeg har prøvet med relative men det gav mig problemer i IE.. I Firefox og Safari så det dog fantastisk ud.