Avatar billede realflex Nybegynder
07. oktober 2007 - 19:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forskellen på routere?

Hej
Har jeg forstået det rigtigt at hvis jeg vil have trådløst internet i huset, til min bærebar computer, skal jeg købe en router og sætte til internettet?

Hvis det er rigtigt forstået hvad er forskellen så på dem, jeg kan jo se at pris nivueuet er meget forskelligt. Og hvordan finder jeg ud af hvor langt de kan række? Jeg skulle jo gerne kunne komme på internettet i hele huset.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. oktober 2007 - 19:52 #1
Du stiller faktisk en hel del spørgsmål, så bær over med mig.

Der kan være stor forskel på routere, hvilken standard de køre f.eks. b, g eller n og de er dual eller single channel om de har indbygget kabel switch, om de har supppert for wpa2 kryptering, hvor godt og bruger venligt deres administrationssystem er hvor gode deres software er os v osv osv.

Rækkeviden er et helt andet spørgsmål som man intet kan sige om på forhånd. Trådløst netværk er meget afhængigt af miljø forhold. Hvis du f.eks. har masive trævægge eller  metal i din isolering eller der er et eller andet i din nærhed der støjer elektronisk, så kan din rækkevide være meget kort

Jeg plejer selv at anbefale Linksys eller Zyxel. Jeg har selv en zyxel p-335U lige i øjeblikket og den fungerer fint
Avatar billede realflex Nybegynder
07. oktober 2007 - 20:19 #2
Så det er underordnet hvilken jeg vælger?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. oktober 2007 - 20:33 #3
Det ville jeg jo ikke sige, det afhænger bl.a. af økonomi.

n standard er dyrere end g og b standard
dual channel er dyre end singel channeæ

Ellers kik dig omkring at køb så en almindelig standard til og med g standard f.eks. den jeg har eller en tilsvarende linksys
Avatar billede realflex Nybegynder
07. oktober 2007 - 20:47 #4
Men hvad betyder det i praksis?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. oktober 2007 - 21:02 #5
N standard er den nyeste der giver den højeste båndbredde, men den er så ny at der ikke er ret mange løsninger på markedet og man er stadig ikke helt enig om hvad standsrden siger, altså ny teknologi

g standarden siger 54 Mbit og den har været her et stykke tid. b standarden siger 11 Mbit. Samtidig skal du vude at jo flere Mbit jo større følsomhed over for støj og dæmpning vil du også have.

Dual channel giver to kanaler, en til upload og en til download. Single channel betyder at båndbredden deles mellem up og down, hvilket i praksis halverer båndbredden fra starten.

Jeg har selv en g standard single channel og den er fin til mit behov da jeg primært bruger et kabelnet på 100 Mbit
Avatar billede realflex Nybegynder
07. oktober 2007 - 22:03 #6
okay mang tak
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2007 - 22:19 #7
@bufferzone...Hvad med denne er dette ikke et godt forslag ?

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&cid=1115416825655

Den har ComputerCity lige nu på tilbud incl. USB adaptor kr. 399.-
http://www.computercity.dk/

skriv linksys wrt54GC i løgefeltet øverste til venstre

Kunne godt tænke mig din vurdering, da jeg selv påtænker køb