Avatar billede guffi1220 Nybegynder
05. oktober 2007 - 00:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Login til hjemmeside..

Hej..
Jeg har søgt lidt rundt på nettet, og har ikke rigtig kunne finde den side der rigtig kunne hjælpe.
Sagen er den, at jeg har en hjemmeside liggende på et webhotel der understøtter PHP4. En del af hjemmesiden, hvor jeg bl.a. gerne vil have nogle adresselister til at ligge, kunne jeg godt tænke mig at have beskyttet lidt med et login. Jeg har bare ikke rigtig kunne finde ud af, hvordan jeg kan gøre. Håber der er en der kan hjælpe, jeg er rimelig ny inden for xhtml, php og css, men er ellers rimelig lærenem.
Håber der er en der kan hjælpe med, hvordan man laver et gratis login.
Avatar billede guffi1220 Nybegynder
05. oktober 2007 - 00:36 #1
På webhotellet jeg er på, stod der også lige:

Verdens mest udbredte Webserver er Apache Webserveren. Apache benyttes af ca. 70% af alle webservere i verden, hvilket betyder konstant udvikling, stabilitet og et utal af faciliteter. Vores Apache system er udviklet specielt med hensyn til f.eks Livestatistik, PHP4 optimering og ikke mindst stabilitet.

ved ikke om man måske kan bruge det til noget,,
Avatar billede chrisp Nybegynder
05. oktober 2007 - 00:41 #2
Quick and dirty metoden er som følger:

lav en tabel i din dabase med bruger (typisk userid,username, password, email)

lav en login.php side som tager $_FORM["username"] , $_FORM["password"] og slår op i tabellen "SELECT userid FROM users WHERE password='" . $password . "' and username='" . $username . "'"
hvis brugeren findes sættes session["userid"] = $userid;

lav en checklogin.php som i store træk ser ud sådan her..
session_start();
$isok = false
if (isset($_SESSION["userid"]))
{
  if ($_SESSION["userid"]) > 0 )
        $isok = true;
}

if (!$isok)
  header("Location: din login sides url");

sidst men ikke mindst
i toppen af alle sider der skal beskyttes
<?php include_once("checklogin.php"); ?>
Avatar billede chrisp Nybegynder
05. oktober 2007 - 00:45 #3
Alternativt hvis du ikke er til at kode så kan du bruge .htaccess
til at password beskytte dine sider..
google .htaccess og så findes der et væld af guides i hvordan man gør

http://www.javascriptkit.com/howto/htaccess3.shtml
Avatar billede guffi1220 Nybegynder
05. oktober 2007 - 04:02 #4
Tak for et hurtigt svar Chrisp

Jeg har valgt at gøre det med .htaccess, og det er oppe at køre nu..

Mange tak for hjælpen.. :D

Hvis du smider et svar, så smider jeg lige nogle point.. ;)
Avatar billede chrisp Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:21 #5
Et kort svar :-)