Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 22:17 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til installation.

Jeg er ved at lave en kammerats bærbar, den er "født" med Vista, og når jeg smider min XP cd i og booter derfra starter den installationsprogrammet helt fint, men når den så har kørt det den skal skriver den:

Installationsprogrammet fandt ingen harddiske på din computer.

Kontroller at alle harddiske er tændte osv.

Nu har jeg så anskaffet mig en et USB-Floppy drev og fundet ud af at den disk der er i hedder:
Hitachi HTS541612J9SA00

Hvis det kan hjælpe nogen kan der findes info om pc'eren her:
http://downloadcenter.intel.com/filter_results.aspx?strTypes=all&ProductID=2794&OSFullName=Windows*+XP+Professional&lang=eng&strOSs=44&submit=Go%21

Men nu er jeg så låst fast her. For efter hvad der står på Hitachi's hjemmeside er at XP skulle ha driveren liggende selv.

Hvad gør jeg ?
Avatar billede pr0nking Nybegynder
29. september 2007 - 22:20 #1
dit problem er, at der sidder en Satacontroller i den bærbare, som skal have en driver for at du kan installere på disken. Find driveren på producentens hjemmeside. Smid den ned på en floppy - tryk F6 (mener jeg) under installationen og smid driveren ind. så vil resten køre som smurt.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 22:26 #2
problemet er jeg ikke kan finde den.

200 point til dem der giver linket. skriv hvis i mangler information
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 22:36 #3
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2007 - 22:39 #4
Hvis det er en ny (nyere) pc, så er det ikke sikkert at du kan finde en sata driver til XP, fordi den ikke er tilgængelig og du derved kun kan installere Vista på maskinen.
Hvis du er heldig, så vil driveren være på pc producenten hjemme side.
Hvis der ikke er diskettedrev på maskinen, så skal du ud i en slipstremed cd:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 22:41 #5
haverslev>>> Har talt med dem der hvor jeg har købt den og han siger der kan komme xp på den. Og har usbfloppy
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2007 - 22:41 #6
Det er ikke driver til selve harddisken du skal have fat i, men drivern til Sata controllern.
Den findes kun på pc producents hjemmeside.
Hvad hedder pc`en - navn/model.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 22:45 #7
Manden i butikken henviste mig til denne side:
http://downloadcenter.intel.com/filter_results.aspx?strTypes=all&ProductID=2794&OSFullName=Windows*+XP+Professional&lang=eng&strOSs=44&submit=Go%21

Compal* FL91 Build-To-Order Notebook, Verified by Intel®
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2007 - 22:52 #8
Hva hunde er det for en pc, det er vist ikke en af de mest kendte mærker.

Men der er ingen sata driver til den maskine, så prøv lige at gå i bios
Normalt er det enten F1, F2 eller DEL for at komme i bios, ellers plejer det er stå på skærmen, i opstarten.
Inde i BIOS skal du tjekke om din SATA controller er "enabled", hvis ikke skal den sættes til "enabled". Oftest er der også en OnChip SATA BOOTROM der skal sættes til "enabled"
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 22:56 #9
Der forekommer intet om SATA i bios. ?
Avatar billede neoman Novice
29. september 2007 - 22:57 #10
Der skvulper noget SATA rundt i chipset driveren, og man kan i beskrivelsen af chipset driveren læse proceduren for installation før OS er installeret. Man kan måske slipstreame hele baduljen.
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2007 - 23:00 #12
Lyder mærkeligt, er det i det hele taget en sata disk i den maskine ?
Prøv lige at loade default settings i bios
Normalt kan man trykke på F9 når man står i bios og den loader settings, derefter skal man lige trykke på F10 for at gemmme/genstarte
prøv herefter at install. XP og se om det ikke lykkedes.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 23:03 #13
slipstreame ?
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2007 - 23:09 #14
Hitachi HTS541612J9SA00 ER en SATA disk.
Avatar billede neoman Novice
29. september 2007 - 23:10 #15
har du prøvet Haverslev's 29/09-2007 23:00:18 ?

Slipstreame er at lægge alle drivers sammen med installationsfilerne og lave en ny bootable XP-installation ud af det. Det er noget som er beskrevet på E cirka 1000000 gange (men jeg ander ikke selv hvordan man gør) - bare søg på slipstream
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 23:11 #16
nykh>>> Har prøvet din. Når jeg har trykket F6 kan jeg vælge:

Intel(R) ICH9 SATA AHCIController (Desktop ICH9R)
Intel(R) 82801HEM SATA RAID Controller (Mobile ICH8M-E)
Intel(R) 82801HEM/HMB SATA AHCI Controller (Mobile ICH8M-E/M)
Intel(R) ICH8R/ICH9R SATA RAID Controller
Avatar billede neoman Novice
29. september 2007 - 23:13 #17
tada - det lyder da som en meget bedre løsning:)
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 23:14 #18
neoman, hvilken ?
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2007 - 23:14 #19
slipstreame ? - link står i mit første indlæg 29/09-2007 22:39:29
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2007 - 23:15 #20
hmm sikker på de drivere passer på sata controlleren ?
Avatar billede neoman Novice
29. september 2007 - 23:17 #21
han har en bærbar, og skal ikke køre raid, så det er vel nr 1 eller nr 3. Man kan vel ikke brænde noget af ved at prøve ?? Tag 50/50 eller ring til en ven :)
Avatar billede neoman Novice
29. september 2007 - 23:18 #22
oopz. det må da vel blive nr 3 så - eftersom 1 er til en desktop ?
Avatar billede nykh Nybegynder
29. september 2007 - 23:18 #23
prøv Intel(R) 82801HEM/HMB SATA AHCI Controller (Mobile ICH8M-E/M)

det er en ICH8M som sidder i din bærbar
Avatar billede neoman Novice
29. september 2007 - 23:21 #24
Glad we agree :-)
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2007 - 23:21 #25
lyder bare utroligt, at driveren skal hents "udenfor" de drivere der ellers er lagt på siden til den pågældende maskine.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 23:42 #26
nykh: Det ser sku ud til at virke.. Smider du lige et svar så du kan få dine point.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 23:49 #27
Også ikke alligevel. =(

Der var nogle filer den ikke kunne kopiere. Så fik den bare til at fortsætte. Nu kommer der "blå skærm" hver gang jeg starter op.
Avatar billede nykh Nybegynder
29. september 2007 - 23:50 #28
ok.

Jeg kiggede også lige i manualen, i bios under advanced har du et ahci punkt. Hvis du disabler dette, kører den i ata kompatibilitetstilstand, og så behøver du ingen driver
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. september 2007 - 23:55 #29
er det ikke for sent nu muligvis? Den har kopireret installationsfilerne til XP men den går i blå skærm når den prøver at starte op.
Avatar billede nykh Nybegynder
30. september 2007 - 00:04 #30
hvis det er driveren den ikke kan lide, så prøv at starte forfra uden den
Avatar billede ThomasK Nybegynder
30. september 2007 - 02:48 #31
Det virker nu. Men skal jeg "enable" den igen efter jeg har installeret, og hvad gør den enlig ?
Avatar billede ThomasK Nybegynder
29. oktober 2007 - 11:51 #32
Det virker nu. Men skal jeg "enable" den igen efter jeg har installeret, og hvad gør den enlig ???