Avatar billede bobske Nybegynder
28. september 2007 - 15:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Shutdown af flere PC'er

Håber at det er nogenlunde korrekt sted at poste...

Jeg skal have lukket omkring 50 computere der hvor jeg arbejder. (er ITvejleder). Nogle computere er slukket andre er ikke.

Jeg bruger shutdown kommandoen i cmd, og jeg vil egentlig godt have lavet en batch fil som man bare kan dobbeltklikke og bruge.

Problemet er:
I min batchfil står der fx:
shutdown -s -f -m \\Sp1-06 -t 20 -c "DER LUKKES NED NU! YESSIR"
shutdown -s -f -m \\Sp1-07 -t 20 -c "DER LUKKES NED NU! YESSIR"

Hvis computer sp1-06 er slukket står den i op til 20sec og venter på svar, hvorefter den skriver: Could not find network path og går derefter videre til til sp1-07. Dette er uacceptabelt.

Er det muligt at ændre time-out tiden så det ikke tager så lang tid?
Eller hvad kan man gøre så den hurtigt bypasser de slukket?

Alternativt (lidt besværligt) kunne jeg lave en batchfil for alle computerne, og så have en batchfil der lavede en løkke som kørte alle de batch filer igennem.. men hvordan skulle den kode se ud?

Håber det er til at forstå.
På forhånd tak.
Avatar billede a1a1 Novice
28. september 2007 - 15:44 #1
Avatar billede sherlock Nybegynder
28. september 2007 - 19:41 #2
- shutdown -s -f -m \\Sp1-06 -t 20 -c "DER LUKKES NED NU! YESSIR" -

bliver til

- start shutdown -s -f -m \\Sp1-06 -t 20 -c "DER LUKKES NED NU! YESSIR" -
Avatar billede bobske Nybegynder
28. september 2007 - 20:47 #3
Lyder til at være løsningen, er ikke på arbejde pt, så har ikke lige mulighed for at teste det.
Men tænkte.. kan man gøre noget så den ikke åbner 50 ms-dos vinduer samtidig. Noget don'tshow kommando af en art?
Avatar billede a1a1 Novice
28. september 2007 - 21:17 #4
ja, det kan man ;o), (mener jeg men er ikke "haj" til cmd ;o))

(hvorfor åbner der så mange vinduer?)

men google er altid hjælpsom...
Avatar billede a1a1 Novice
28. september 2007 - 21:23 #5
Avatar billede strych9 Praktikant
29. september 2007 - 13:28 #6
Avatar billede strych9 Praktikant
29. september 2007 - 14:38 #7
Feks
psshutdown @filnavn.txt -u administrator -p adminpass -k -c -n 10 -t 21:00 -m "DER LUKKES NED NU! YESSIR"

Den laver shutdown af alle computernavne i filnavn.txt og scheduler det til klokken 21:00. Kør det feks klokken 20.00.

Formentlig skal fil og printerdeling være installeret på alle computere, og der skal i Windows firewall være lavet en exception således at der er adgang til fil og printerdeling. Det kan laves via group policy. Ellers bliver psshutdown jo blokeret - det gælder også for shutdown.exe.
Avatar billede bobske Nybegynder
29. september 2007 - 16:05 #8
psshutdown kender den ikke, men det lyder ok :)

Shutdown virker fint nok, og der er også adgang til de andre computere.
Jeg har tænkt mig bare at skrive EXIT efter hver linie, så den lukker vinduet igen. Håber det virker, prøver at teste det mandag. Men bare smid et svar a1 og sherlock.
Avatar billede sherlock Nybegynder
29. september 2007 - 16:29 #9
:)
Avatar billede sherlock Nybegynder
29. september 2007 - 16:30 #10
For hulen da :D
Avatar billede a1a1 Novice
29. september 2007 - 17:35 #11
svar ;o)
Avatar billede pr0nking Nybegynder
29. september 2007 - 23:58 #12
Hold fast, for nu bliver det vildt :)

start > run > shutdown -i

Brug den kommando, så sender du shutdown til alle maskiner samtidig.

Bruger det selv, når spaderne glemmer at slukke fredag eftermiddag.

Napper 2-300 maskiner på en gang.
Avatar billede sherlock Nybegynder
30. september 2007 - 09:22 #13
-i betyder da Interactive og åbner en Gui ?!
Avatar billede bobske Nybegynder
30. september 2007 - 11:51 #14
Jeg har også prøvet shutdown -i. Problemet med shutdown GUI er at den også laver en timeout session på omkring 20sec, hvis en af computerne er slukket i forvejen. Og når der er mange der er slukket.. kan dette godt tag meeget lang tid. Den batchfil jeg har lavet nu ser ud til at virke, den skulle gerne sende en shutdown besked til 50 computere simultant (forhåbentlig).
a1: det var kun en kommentar :)