Avatar billede staever Nybegynder
24. september 2007 - 20:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Webservice og RPC

Hej

Jeg har lavet et server-program som står for noget kommunikation med min database samt andre opgaver. Jeg vil nu gerne gøre det let at kalde nogle få metoder i serveren fra en klient. Det skal her bemærkes, at jeg ikke selv koder klienten men at folk der vil bruge min service selv skal gøre det. Derfor vil jeg gerne bruge en webservice. Men så til mit spørgsmål:

Kan man mellem mit server-program og min webservice opretholde en konstant forbindelse via RPC eller skal denne oprettes hvergang en klient kalder min webservice?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2007 - 21:12 #1
Umiddelbart er der vel 2 muligheder:

1)

Lave en ny middleware app hostet af IIS/ASP.NET som er baade web service server og remoting client og lade
din eksisterende server app fungere som remoting server.

web service client----(SOAP/HTTP)----web service server & remoting client----(binary remoting)----remoting server----(ADO.NET)----database

2)

Lade din eksisterende server app host web service selv.

web service client----(SOAP/HTTP)----web service server----(ADO.NET)----database

Hvis du allerede koerer IIS paa maskinen skal du finde en anden port.

Du skal ogsaa overveje security.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2007 - 21:13 #2
Jeg tror at #1 er den bedste vej fremad selvom den umiddelbart virker lidt omstaendelig.
Avatar billede staever Nybegynder
24. september 2007 - 22:59 #3
okay, var også noget i retning af #1 jeg havde tænkt på. Men den med middleware app havde jeg nu ikke lige overvejet ... er det sådan jeg kan få dig til at uddybe hvordan man laver sådan én? jeg kan læse mig frem til på Wikipedia at det er et komponent der får flere forskellige systemer til at snakke sammen. Men kan ikke lige overskue hvordan det skal snakke sammen med både min webservice og serveren
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2007 - 23:01 #4
Middleware lyder jo meget fint, men der er slet ikke noget magisk i det.

En ganske almindelige .NET web service som lavet et remoting kald. Sådan en 10-20 linier
koder !
Avatar billede staever Nybegynder
24. september 2007 - 23:48 #5
ahh ja så forstår jeg :) ... var vist mig der lige havde misfortolket din illustrering lidt, troede "web service client" var noget der skulle være på min webserver.

men godt nok, så fik jeg bekræftet at det jeg havde planer om hele tiden rent faktisk var måden at gøre det på.

du må gerne smide et svar, så acceptere jeg
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2007 - 01:26 #6
kommer her