Avatar billede powerade Nybegynder
24. september 2007 - 12:53 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Skjul/vis indhold af en tabel-celle - howto?

Hej,
jeg leder efter den mest simple måde at lave en skjul/vis funktion på indholdet af mine celler i en table.

Er der en nem måde at gøre det på som er browservenlig overfor både IE og FireFox?

Jeg forestiller mig nogle DIV's el. lign?
Avatar billede montago Praktikant
24. september 2007 - 12:59 #1
det duer ikke helt at lave om på style af selve cellen... men du kan putte en div ind i cellen og tænde slukke denne

document.getElementById("div_id").style.display = (document.getElementById("div_id").style.display=="none") "block" : "none" ;
Avatar billede powerade Nybegynder
24. september 2007 - 13:11 #2
Hvordan kommer det forslag til at fungere dynamisk? Du må nok skære det lidt ud i pap for mig. Jeg vil gerne at det fungere så indholdet som default er skjult, men ved klik på et ikon eller et + symbol vises.
Hvordan ville du f.eks. ændre denne kode til at blive skjult/vist ved museklik:
<table>
<tr><td>Indhold som skal skjules og vises</td></tr>
</table>
pft.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2007 - 13:43 #3
Jeg går ud fra, at det præcis er dette du leder efter?
http://www.tjkdesign.com/articles/toggle_elements.asp
Avatar billede powerade Nybegynder
24. september 2007 - 14:02 #4
Det var lige præcis hvad jeg manglede - smider du et svar?
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2007 - 16:26 #5
Jepper. Værsgod. :-)
Avatar billede olebole Juniormester
24. september 2007 - 22:58 #6
<ole>

Der er idag ikke en valid, meningsgivende og cross-browser metode til at gemme en tabel-celle. Ifølge CSS-standarden giver det ikke mening at tildele dens display-property værdien 'block' - så før IE overholder seneste CSS-version og IE6 er helt ude af markedet, må man finde på andre løsninger.

Derudover bør man altid holde sig fra at skifte CSS-klasse på HTML-elementer, da det performer helt elendigt  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2007 - 23:01 #7
Ok, men hva er så løsningen, Ole? Via JavaScript?
Avatar billede olebole Juniormester
24. september 2007 - 23:45 #8
Nej, at lave en helt anden opbygning, hvor man ikke skal gemme tabel-celler  :)
Avatar billede powerade Nybegynder
25. september 2007 - 08:11 #9
Ole - jamen kan du så venligst oplyse os andre utilpassede rebeller. Hvordan ville du gøre det? Kode-eksempel er at foretrække. ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
25. september 2007 - 16:49 #10
Hvordan skulle jeg gøre det? Hvis jeg skal alternative forslag til alle tænkelige tabelopsætninger igennem, bliver jeg nok ikke færdig de første par år. Som du selv skriver: "Kode-eksempler er at foretrække" ... jeg er ikke clairvoyant  ;o)
Avatar billede powerade Nybegynder
25. september 2007 - 18:39 #11
Nej det er du ikke - men når man, undskyld mig, spiller smart som du gjorde i foregående indlæg, så må man gerne kunne bakke det op med eksempler på hvad man SÅ gør.
Om det er i tabel celler eller med CSS positioning er mig ligemeget - alle løsninger er velkomne.
Avatar billede olebole Juniormester
25. september 2007 - 19:08 #12
*LoL* ... "når man, undskyld mig, spiller smart som du gjorde i foregående indlæg, så må man gerne kunne bakke det op med eksempler på hvad man SÅ gør." ... Få nu lige armene ind til kroppen, Basse - og lær så at stille et begavet spørgsmål!

Du kan naturligvis ikke få en løsning, der dækker alle mulige forskellige måder, folk kan finde på at bruge tabeller på. Vis os dog den kode, det skal virke i - ellers er det jo fuldstændig umuligt at give et fornuftigt svar.

Hvis du havde gjort det muligt for os at besvare dit spørgsmål, havde jeg gjort det forlængst. Sålænge du ikke vil vise os, hvordan du har lavet din opbygning, burde det stå lysende klart for enhver, at det ikke er muligt at give et forslag til an anden opbygning.

Når nu du selv er så forhippet på at se noget kode - hvordan kan det så være, du ikke kan se det åbenbart indlysende i, vi er nødt til at vide, hvad det er, du vil have en løsning på? Hvor svært kan det dog være?
Avatar billede powerade Nybegynder
25. september 2007 - 19:32 #13
Min beskrivelse af mit "problem"/spørgsmål var eller ikke svært for extend at forstå - men sån er vi så forskellige.

Når det så er sagt så er der faktisk lagt et eksempel på hvad jeg ville opnå. Hvis du læser min kommentar ved: Kommentar: powerade 24/09-2007 13:11:54. Men det er måske for meget at forlange?

Om indholdet er i en celle eller placeret på siden med CSS er jo mig lige meget - så hvordan ville du lave noget som gør det samme som extend foreslår? Du siger jo selv at du ville lave en helt anden opbygning - så må du jo sidde med et rigtig godt forslag selv.

Og så er der i øvrigt ingen grund for at kalde nogen "Basse" her på siden, med mindre det eneste du er interesseret i er at spille bedrevidende.
Avatar billede olebole Juniormester
25. september 2007 - 19:50 #14
Du fatter åbenbart intet!

"Min beskrivelse af mit "problem"/spørgsmål var eller ikke svært for extend at forstå - men sån er vi så forskellige." ... jamen, der er jo slet ikke det, vi taler om. Svaret består af såvel uhensigtsmæssig som invalid kode. Det henledte jeg opmærksomheden på.

Da du derefter beder om en anden løsning - hvori der ikke indgår tabel-celler, der skal skjules - er vi jo i en helt ny situation. Et svar på det kræver naturligvis langt flere informationer, end der er tilgængelig i det oprindelige spørgsmål.
Hvis jeg skal give dig en idé til noget andet aftensmad, end du spiste igår, må jeg naturligvis vide, hvad du spiste igår  ;o)

"Når det så er sagt så er der faktisk lagt et eksempel på hvad jeg ville opnå. Hvis du læser min kommentar ved: Kommentar: powerade 24/09-2007 13:11:54. Men det er måske for meget at forlange?" ... Ja, selvfølgelig er det alt formeget at forlange! Sådan ser din tabel med statsgaranti ikke ud - og hvordan ser sammenhængen i koden ud?

"Om indholdet er i en celle eller placeret på siden med CSS er jo mig lige meget - så hvordan ville du lave noget som gør det samme som extend foreslår? Du siger jo selv at du ville lave en helt anden opbygning - så må du jo sidde med et rigtig godt forslag selv." ... svaret burde om ikke andet på nuværende stå lysende klart for enhver!

"Og så er der i øvrigt ingen grund for at kalde nogen "Basse" her på siden, med mindre det eneste du er interesseret i er at spille bedrevidende." ... som sagt: Få dog armene lidt ind til kroppen. Jeg svarede her på din fladpandede påstand om, at jeg i min kommentar blot "spillede smart" - blot fordi jeg påpegede, besvarelsen var uhensigtsmæssig og bestod af invalid kode!

Grow up!
Avatar billede powerade Nybegynder
25. september 2007 - 20:55 #15
Ole bole - glem det. Vi er åbenlyst ikke på bølgelængde her - og det kan undre mig at du overhovedet skrev noget i dette spørgsmål når du intet har at bidrage med andet end brok og bedrevidenhed.
Så hvis du vil gøre mig den tjeneste i fremtiden ikke at kommentere på spørgsmål oprettet af mig - så kan vi ende som helt gode venner. Godnat og sov godt.
Avatar billede olebole Juniormester
25. september 2007 - 21:44 #16
Efter din opførsel i denne tråd er der intet somhelst tiltrækkende ved at skulle være venner med dig! Bl.a. derfor skal du endelig ikke forvente, jeg afholder mig fra at kommentere på spørgsmål oprettet af dig. Eksperten er en vidensdatabase, hvorfor det er altafgørende, at fejl bliver påpeget ... fuldstænsdig uagtet, hvad du mener, jeg bør og ikke bør gøre. Intet interesserer mig ret meget mindre!

Det er _dig_, der ikke bidrager med stort andet end flabetheder og brok, men det rækker dine kode- og menneskekundskaber åbenbart ikke til at indse.

Jeg kan kun gentage, at det var dig, der beskyldte mig for at 'spille smart' - blot fordi jeg påpegede, den afgivne løsning var uhensigtsmæssig og invalid.
At du ikke evner at overskue, man er nødt til at have yderligere informationer for at angive en alternativ løsning, er absolut ingen undskyldning for at opføre sig fladpandet!
Avatar billede olebole Juniormester
25. september 2007 - 21:48 #17
- og så ville det være rart, om du havde stil og mod nok til at stå ved dine Karma-tildelinger med brugernavn. Et link til tråden ville nok også være på sin plads, så andre brugere selv kan vurdere, hvem af os, som har opført sig tåbeligt!

Udfra din opførsel i denne tråd kan jeg dog godt se, det måske er for naivt at tro, du har stil og mod nok til det!
Avatar billede powerade Nybegynder
26. september 2007 - 14:26 #18
Der er hermed lagt henvisning til denne tråd ind i din karma tildeling.

Som afslutning vil jeg da gerne lige bemærke at jeg mener man bør kunne komme med en alternativ løsning på et problem hvis man mener at kunne påpege at den valgte løsning er invalid.

At du afslutningsvis vælger at drage tvivl om mine menneskelige og programmeringsmæssige kundskaber kan jeg kun trække på smilebåndet af. Fordi man ikke mestrer alle områder af CSS og HTML betyder det ikke at man er klassens dumme dreng. Der var EDB før internettet blev opfundet.

Din grow-up bemærkning er nok ramt så meget ved siden af at jeg lader den gå videre til min 6 måneder gamle søn, så kan han se om den smager ligeså godt som hans slange med musik i næsen..

Et godt råd - som du kan tage imod eller smide over skulderen:
Du ved tydeligvis en masse om JavaScript PHP, HTML etc. Men stik lige en finger i jorden inden du svarer folk, nogen(læs undertegnede) er ikke vilde med din arrogante(som du virker her) stil.
Avatar billede olebole Juniormester
26. september 2007 - 22:48 #19
"jeg mener man bør kunne komme med en alternativ løsning på et problem hvis man mener at kunne påpege at den valgte løsning er invalid."
... det kan man sagtens - men ikke uden spørgerens medvirken. Du har kæmpet som en sindsyg for ikke at vise den kode, det i virkeligheden drejer sig om!

"Fordi man ikke mestrer alle områder af CSS og HTML betyder det ikke at man er klassens dumme dreng."
... nu har jeg på intet tidspunkt kaldt dig 'klassens dumme dreng', men nu du selv nævner det, kan jeg da godt se, du nok har fundet en rigtig god beskrivelse. Dog mener jeg absolut ikke, det er din manglende viden om CSS eller HTML, der kvalificerer dig.

"Din grow-up bemærkning er nok ramt så meget ved siden af at jeg lader den gå videre til min 6 måneder gamle søn"
... i de 29 år, der er gået, siden jeg fik min søn, har jeg såmænd set masser af infantile mennesker få børn.

Mit råd til dig: Slå ordet 'arrogant' op og køb et spejl. Prøv også at indse, at når man stiller et spørgsmål på Eksperten, er det yderst sjældent, man selv kan overskue, hvad der er nødvendig for en løsning. Men det kræver nok en fundamentalt anden selvforståelse, end den, du har gjort dig til talsmand for her!
Avatar billede olebole Juniormester
26. september 2007 - 22:53 #20
- og den eneste løsning, jeg og andre kan give dig uden at kende den præcise opbygning, er den, du fik af montago i det allerførste indlæg i denne tråd. Din kommentar den dén kommentar viser med al tydelighed, du ikke viser den aktuelle kode - hvorfor du naturligvis ikke kan få en 'mere dynamisk' løsning. Hvor svært kan det dog være?
Avatar billede cronick Nybegynder
11. januar 2008 - 15:02 #21
Powerade, brug den løsning der var dig givet lige fra starten. Om olebole mener at den er kvaliceret eller ej er ærlig talt irelevant, idet der heldigvis er mange andre der mener noget andet.

Det skal desuden siges, at jeg har læst jeres indlæg, og ligesom jeg også selv tidligere har oplevet med olebole, så er det ham der intuitivt ødelægger stort set alle spørgsmål han besvarer..
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2008 - 16:59 #22
Det er lidt svært at se det ødelæggende i at påpege, en løsning ikke er valid - og/eller ikke giver mening i forhold til de gældende standarder for, hvordan webkode skrives.

Problemet i denne tråd opstår, da spørgeren insisterer på at få en alternativ løsning på et problem, han ikke vil forklare - og begynder at beskylde mig for at 'spille smart', fordi jeg anfører umuligheden i at give en løsning på et ukendt problem.

Derudover er det ikke mig, men de, der skriver standarderne/reglerne for webkodning (W3C), der mener, det ikke giver mening at tildele en tabelcelle display-værdien 'block'. I'm just the messingerboy
Avatar billede roenving Novice
12. januar 2008 - 17:28 #23
Du kan jo prøve at bruge display:block-løsningen i en browser, der på dette punkt overholder w3cs rekommendation, f.eks. FireFox ...

-- der hopper cellen simpelthen ud af tabellen !-)
Avatar billede cronick Nybegynder
12. januar 2008 - 18:50 #24
Helt korrekt. Men på løsningen jeg referrerer til http://www.tjkdesign.com/articles/toggle_elements.asp) bruges ikke tabeller.