Avatar billede oxygenic Nybegynder
19. september 2007 - 14:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en web basseret InstantMessenger ?

Hej eksperter.
Jeg har kastet mig ud i et projekt, hvor jeg gerne vil lave en webbasseret InstantMessenger som en del af et website i C#/ASP.NET.
Til at gemme data bruger jeg MSSQL Server 2005, og som udviklingsmiljø bruger jeg Visual Studio .NET 2005.

Det jeg gerne vil lave, skal fungere på den måde, at hver bruger har en venneliste. Når disse venner er online på sitet, skal det så være muligt, at kunne "chatte" direkte med hinanden i en popup.
Da jeg ingen erfaring har med webprogrammering, ved jeg ikke helt hvor jeg skal begynde, desværre.

Jeg har fået nogle hints, jeg er bl.a. blevet anbefalet at tage et kig på AJAX, og samtidig udvikle selve "chatdelen" i JavaScript, så serveren ikke blive overbelastet. Andre siger til mig, at jeg skal bruge Remoting eller en webservice til formålet.

Hvor skal jeg starte? og hvordan skal jeg gribe det her an?
Hvordan skaber man en forbindelse igennem webserveren fra en client til en anden kun ved brug af ASP.NET/C#/Remoting/AJAX/JavaScript ??
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2007 - 01:09 #1
Du nævner jo mange forskellige måder at lave det på !

Du kan lave:
  en ASP.NET side som refresher automatisk via noget JavaScript/AJAX
  på server side opbevares alle oplysninger om brugerne i enten Application eller i en singleton

Du kan lave:
  en no touch deployment client app som bruger remoting
  en server daemon (windows service i windows terminologi) som opbevarer oplysninger og er i stand til at pushe ud til clients
Avatar billede oxygenic Nybegynder
25. september 2007 - 13:18 #2
Mange tak :)

Jeg regner med, at løsningen skal laves i JS/AJAX. Det andet tror jeg simpelthen vil trække for mange ressourcer på serveren. Men har dog fået at vide, at det letteste ville være at lave en server daemon, som du selv siger.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2007 - 01:21 #3
En client daemon push løsning vil være mindre ressource krævende end en browser web app
pull/poll løsning.

AJAX ændrer ikke på dette.
Avatar billede oxygenic Nybegynder
20. februar 2008 - 13:09 #4
Ingen der vil have point for hjælpen?
anyway .. ellers tak for hjælpen.
Dette her er ved at være et gammelt topic :D
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2008 - 14:06 #5
Du tog jo selv pointene samtidigt med at du spurgte ....