Avatar billede hrbi Nybegynder
18. september 2007 - 22:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

slette movieclip

hejsa...

jeg har et movieclip som bliver loadet ind ved en bestemt frame

[syntax="actionscript"]

loadMovie("firkant2.swf", firkant_mc);

[/syntax]

Hvordan skriver man koden, hvis jeg vil at den skal slettes eller forsvinde fra stage igen efter 10 sekunder??

mvh hrbi
Avatar billede rookieboy Nybegynder
19. september 2007 - 09:25 #1
Du kan ikke sætte flashplayeren på 'pause', da alle scripts bliver afviklet sekvensielt efter hinanden i runtime.

Der findes visse work-arounds for dette, men da jeg fornemmer at du ikke har meget erfaring med Actionscript, anbefaler jeg denne timeline model i stedet:

Du skal indsætte en række tomme frames i dit loadede movieclip, som svarer til det tidsinterval du ønsker at pause. Husk at jo højere framerate du kører, jo flere tomme frames skal du indsætte. Kører du fx. 30 frames/sek. skal du indsætte 300 tomme frames i movieclippet, for at lave en pause på 10 sek.

På sidste frame i dit loadede movieclip gør du en af 2 ting:

Enten:
A) removeMovieClip(this);

ELLER

B) unloadMovie(this);

Der er også en anden metoden, hvor på du kan fjerne et movieclip efter fx. 10 sekunder. Benyt en tween klasse!
Jeg bruger 'mc tween' klassen som kan hentes her: http://hosted.zeh.com.br/mctween/doc_glowto.html

Når du har downloaded mc.tween klassen, skal den installers via Extension Manager.
Du skriver nu følgende kode på en frame og IKKE på dit movieclip:

#include "mc_tween2.as"
this.ditmovieclip_mc.alphaTo(0,1,"Linear",10,function(){this.enabled=false});

Good luck.
Avatar billede hrbi Nybegynder
19. september 2007 - 12:18 #2
hej Cristian..

jeg brugte den her kode:

stop();
loadMovie("firkant2.swf", firkant_mc);

var sletteID = setInterval(function () {
        unloadMovie("firkant2_mc");
        clearInterval(sletteID);
        _root.gotoAndStop(30);
}, 15000);

og det virkede.. Nu skal jeg bare finde ud af at fade den væk, istedet for at den bare forsvinder i et millisek.

Mvh hrbi
Avatar billede hrbi Nybegynder
19. september 2007 - 12:26 #3
hej Cristian..
jeg ved godt at det er et dumt spørgsmål.. Men jeg har lige downloadet 'mc tween' klassen. Men hvordan skal den præcis installers fra extension manageren? jeg vil bare ikke installere den forkert.

mvh hrbi
Avatar billede hrbi Nybegynder
19. september 2007 - 12:35 #4
ok helt sikkert.. jeg fik både installeret den og det virker og ser rigtig godt ud..
Jeg tænkte bare på, at den forsvinder jo helt, altså man kan ikke få den frem igen ved at trykke på den knap som får den til dukke op.. Kan man skrive noget der, eller skal jeg sætte en linje ind som siger at den skal hoppe tilbage i main filmen?

mvh hrbi
Avatar billede rookieboy Nybegynder
19. september 2007 - 13:25 #5
Hej igen.

Godt du kom igang med opgaven!

For at bruge fades, kan du benytte en tween klasse, som fx. mc tween.
I dit tilfælde, ser det ikke ud som om du overhovedet bruger mc tween, til at styre movieclippets alpha-kanal med.

Jeg anbefaler at du benytter MovieClipLoader objektet, til at styre dine loads med.
Prøv at google lidt på 'MovieClipLoader' - så vil du hurtigt finde ud af hvor meget du får foræret, da obejtet er eventbaseret.

I dit aktuelle tilfælde, må jeg altså kigge på filen hvis jeg skal hjælpe dig.
Det kommer jo meget an på, hvordan du har struktureret din kode..