Avatar billede tungnem Nybegynder
17. september 2007 - 14:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Lidt of betingelser

Når jeg trykker på knap1 får jeg alert = det var knap1
når jeg trykker på knap2 får jeg også aleret = det var knap1
Hvorfor får jeg ikke - det var knap2

<html>
<script type="text/javascript">
function test(){
if (document.getElementById('knap1').value == 'knap1'){
  alert("Det var knap1");
}
else {
if (document.getElementById('knap2').value == 'knap2')

  alert("Det var knap2");
}
</script>
<input type="button" value="knap1" name="knap1" id="knap1" onClick="test();">
<input type="button" value="knap2" name="knap2" id="knap2" onClick="test();">
</body>
</html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
17. september 2007 - 14:57 #1
Fordi at if (document.getElementById('knap1').value == 'knap1'){
altid returnerer sand uanset hvilken knap du klikker på ...

Mon ikke du kan bruge:

<html>
<script type="text/javascript">
function test(a){
if (a.value=='knap1'){
  alert("Det var knap1");
}
else if (a.value=='knap2'){

  alert("Det var knap2");
}
</script>
<input type="button" value="knap1" name="knap1" id="knap1" onClick="test(this);">
<input type="button" value="knap2" name="knap2" id="knap2" onClick="test(this);">
</body>
</html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
17. september 2007 - 14:59 #2
Alternativt (afhængig af behov) kan
du også kaste en værdi med om som:

<html>
<script type="text/javascript">
function test(a){
  alert("Det var knap"+a);
}
</script>
<input type="button" value="knap1" name="knap1" id="knap1" onClick="test(1);">
<input type="button" value="knap2" name="knap2" id="knap2" onClick="test(2);">
</body>
</html>
Avatar billede tungnem Nybegynder
17. september 2007 - 15:24 #3
Begge koder fungerer perfekt. Tak for hjælpen. Jeg kigger lidt nøjere på dem.
Avatar billede mclemens Nybegynder
17. september 2007 - 17:22 #4
Velbekomme, og tak for point :o)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
30. september 2007 - 15:34 #5
MCLEMENS:

lidt utraditionel metode at kontakte dig mclemens, men der står ingen oplysninger i dit minisite, og jeg vil høre om du kunne hjælpe mig.

du lavede for 1-1½ år siden et super lækkert script for mig i javascript til dynamisk at oprette modeller og varianter for et produkt til et shopsystem.

jeg har nu brug for et lidt udvidet og mere avanceret script som jeg er helt sikker på du kan lave - jeg er selvfølgelig villig til at betale dig som jeg gjorde sidst.
det er igen model/varianttilpasning til et shopsystem, men med en lidt anden struktur og opbygning end sidste gang.

hvis du har lyst og har tiden må du meget gerne kontakte mig på anders [snabela] alvision.dk så kan jeg lige fortælle dig mere om opgaven :)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
30. september 2007 - 15:35 #6
(det skal siges at jeg har forsøgt at bygge noget selv, men jeg taber alt for hurtigt overblikket og mangler idéer til at gennemskue problemstillingen og få startet på den rigtige måde)
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. oktober 2007 - 19:51 #7
Hejsa Elskermad.dk,
Det gør ikke spor at kontakte denne vej,
men jeg har heldigvis/uheldigvis i den sidste
tid fået travlt med mit eget firma (øget omsætning,
istandsættelse af nye lokaler før flytning til jul).

^- Heldigvis fordi det giver lidt ekstra at hygge for.
^- Uheldigvis fordi der er mindre tid til at "hygge-nørde" i.

Det er også årsagen til at jeg skruede ned for min
aktivitet inde i DHTML og Javascript kategorierne.

Der er jo mange andre kloge js-nørder herinde, så måske skulle
du overveje et "job-opslag" herinde på kodningen af det ...
Det kunne jo altid være at det fangede en andens interesse.

Mvh, Clemme :)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
01. oktober 2007 - 21:53 #8
ja det må jeg jo prøve så :) en skam - ved jo du kan dit kram ;o)