Avatar billede twistedup Nybegynder
12. september 2007 - 14:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

ID-kald ødelægger function

Hej Eksperter,

Jeg har problemer med denne showhide-funktion, hvor jeg er nød til at anvende "<!--KundeID-->" til at hente emnernes ID, da jeg sidder med et CMS-system. Funktionen åbner en boks der er tilknyttet linket.
Jeg ved det virker med PHP, men systemet understøtter desværre ikke dette.

Koden "<!--" ødelægger min funktion, således at resten af linien i scriptet ignoreres. What to do?

                    <script type="text/javascript"> <!-- vis/skjul funktion -->
                          function getElm(ID) {
                              if (document.getElementById) {
                                  return document.getElementById(ID);
                              }
                              else if (document.all) {
                                  return document.all[ID];
                              }
                              else { return false;}
                          }
                          function showhide (elmID) {
                              elm = getElm(elmID);
                              if (elm && elm.style) {
                                    if (elm.style.display == "block") {
                                        elm.style.display = "none";
                                        document.getElementById('showhidelink<!--@KundeID-->').firstChild.nodeValue = 'Vis info';
                                    }
                                    else {
                                        elm.style.display = "block";
                                        document.getElementById('showhidelink<!--@KundeID-->').firstChild.nodeValue = 'Skjul info';
                                    }
                              return false;
                          }
                      </script>
Avatar billede twistedup Nybegynder
12. september 2007 - 15:02 #1
hov en lille fejl - linien:  function showhide (elmID) {

skal være:  function showhide<!--@KundeID--> (elmID) {

..og det er det det giver problemet
Avatar billede barklund Nybegynder
12. september 2007 - 15:34 #2
Del det op i to strenge og sæt dem sammen:

document.getElementById('showhidelink<'+'!--@KundeID-->').firstChild.nodeValue = 'Vis info';

Det burde virke :)

Alternativt, smid hele din script-blok i en html-cdata-blok:

<script type="text/javascript"> <!-- vis/skjul funktion -->
// <![CDATA[
...
// ]]>
</script>

Det burde også virke :)

--
Morten Barklund
Avatar billede twistedup Nybegynder
12. september 2007 - 16:13 #3
Det kan jeg altså ikke får til at virke. Det er kun linien med:

function showhide<!--@KundeID--> (elmID) {

..der giver mig problemer?

Hvordan ville du lave samme trick i denne linie - sådan her?

function showhide<'+'!--@KundeID--> (elmID) {

??
Avatar billede barklund Nybegynder
12. september 2007 - 16:23 #4
Ah, okay nu forstår jeg hvad du skriver. Men hvis HTML-kommentaren erstattes af kunde-id'et inden javascriptet outputtes til browseren, så burde det jo virke. Hvordan ser det javascript ud, som ender i browseren når man ser siden?
Avatar billede twistedup Nybegynder
12. september 2007 - 16:42 #5
I browseren sætter den faktisk ikke ID'et ind. Forstår det ikke. Den sætter det fint ind, hvis jeg bruger php, hvor jeg henter ID'et med <?php echo $row_rsEmneListe['id']; ?> ..

Det er CMS'en der ødelægger det..!
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2007 - 20:41 #6
<ole>

barklund >> det er ikke en CDATA-blok, men en udkommenteret CDATA-blok, som næppe har effekt på noget somhelst  :)
En CDATA-blok ser sådan ud:

<script type="text/javascript"> <!-- vis/skjul funktion -->
<![CDATA[
...
]]>
</script>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2007 - 20:45 #7
- men er HTML-kommentarerne i script-blokken ikke et problem? Der burde vel f.eks. stå:

<script type="text/javascript"> /* vis/skjul funktion */

- eller bare:

<script type="text/javascript"> // vis/skjul funktion
Avatar billede barklund Nybegynder
13. september 2007 - 11:09 #8
olebole: hvad er en udkommenteret cdata-blok? CDATA er da noget XML-sk (hhv. SGML'sk) og hvordan kan en javascript-kommentar udkommetere det? XML aner da ikke hvad en javascript-kommentar er?
Avatar billede barklund Nybegynder
13. september 2007 - 11:10 #9
Dette er en udkommenteret cdata blok:

<!-- <![CDATA[ den her er udkommenteret ]]> -->

Det her er da ikke:

// <![CDATA[ den her er ikke udkommenteret ]]>
/* <![CDATA[ den her er heller ikke udkommenteret ]]> */

CDATA har jo kun noget med HTML/XML/SGML at gøre - ikke javascript?
Avatar billede roenving Novice
13. september 2007 - 12:01 #10
Skal det ikke være:

function showhide ("<!--@KundeID-->") { ?-)
Avatar billede twistedup Nybegynder
14. september 2007 - 16:13 #11
Jeg har selv løst det..fjernede bare <!--@KundeId--> , så der ikke var id efter showhide...

function showhide (elmID) {

lukker uden at give point, da ingen af jeres svar hjalp mig desværre.