Avatar billede snigeren Nybegynder
11. september 2007 - 18:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

pludselige problemer med danske tegn?!

Jeg får lige pludselig en en masse mystiske tegn i stedet for æøå, det har før fungeret normalt, hvad kan være gået galt?

I kan se siden her: http://www.jernbanemaerker.dk

Forsiden har mystiske tegn, men hvis man trykker på "MÆRKER" viser den fint æøå.

Jeg bruger følgende kald til db´en i php:

$where = "";
if (isset($_GET['id']) && !empty($_GET['id'])) {
  $where = "WHERE id = " . $_GET['id'];
} else {
  $where = "WHERE id = 1";
}

$query1 = mysql_query("SELECT * FROM sideindhold " . $where)or die(mysql_error());
$indhold = mysql_fetch_array($query1);

og følgende uddrag fra db´en som følger:
<tr align="left" valign="top">
    <td colspan="4" class="style2"><h1><?php echo $indhold['headline']?></h1>
    <p><?php echo nl2br($indhold['indhold']);?></p>
    <p>&nbsp;</p>
    </td>
</tr>
Avatar billede pidgeot Nybegynder
11. september 2007 - 21:44 #1
Dit tegnsæt i databasen (utf8) stemmer ikke overens med det du bruger på siden (latin1). Eksporter og genimporter den med passende tegnsæt (hvis PMA viser det på samme måde, hiver du ud som latin1 og importerer som utf8, ellers bør du hive ud og ind med samme tegnsæt, men rette op på tabeldefinitionernes angivne tegnsæt i din eksport), eller skift tegnsæt på din side.
Avatar billede snigeren Nybegynder
11. september 2007 - 22:04 #2
uhm hvordan kan du se at min side er latin1? og hvordan kan jeg rette den til utf8?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
11. september 2007 - 22:13 #3
Det kan jeg se ved at højreklikke og se hvilekt tegnsæt den vil bruge - og der står der Vesteuropæisk (ISO), hvilket er det samme som latin1.

Hvis du vil ændre din side, skal der sendes en Content-Type header, og du skal ændre dit tilsvarende <meta>-tag, samt rette statisk tekst direkte i dine filer til det andet tegnsæt ved at bruge en editor der kan finde ud af det.

Hvis jeg var dig, ville jeg dog holde mig til at rette databasen. Hvis du er heldig/uheldig er det kun nogle tabeller der er påvirket, hvilket du kan kontrollere ved at kigge på dem - hvis de har en kollation der starter med utf8 eller dataene har det samme problem når du kigger på dem i phpMyAdmin, er det dem du skal rette.
Avatar billede snigeren Nybegynder
11. september 2007 - 22:54 #4
altså de havde underlige tegn i myadmin også men dem har jeg rettet men den viser stadig forkert,.. men hvad er der galt i at ændre latin1 til utf8?
Avatar billede snigeren Nybegynder
15. september 2007 - 13:42 #5
nå nu har jeg fået det til at virke,.. forstår simpelthen bare ikke hvor den lige pludselig har lavet om på noget for det har været urørt i 2-3 år snart kun selv indholdet der er opdateret.

men hva faen nu er alle php filerne sat til utf-8 i stedet for iso... og databasen står til utf-8 og så virker det.

smid et svar pidgeot =)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
15. september 2007 - 15:04 #6
Værsgo :)
Avatar billede snigeren Nybegynder
15. september 2007 - 16:28 #7
jeg takker for svarene =)