Avatar billede shubijam Nybegynder
10. september 2007 - 22:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

PRIMARY KEY vs INDEX

Hej

Efter at have "researchet" en del på nettet er jeg stadig lidt i tvivl om, hvorvidt jeg behøver et INDEX på en tabel, der i forvejen indeholder en PRIMARY KEY.

Hvis jeg kun søger i tabellen via denne PRIMARY KEY, er der så nogen grund til at oprette et INDEX? Vil det forbedre responstiden, eller fungerer min PRIMARY KEY som et index?

Et eksempel kunne være, at jeg i tabellen har en kollonne 'Id' som en autoinkrementeret PRIMARY KEY. Jeg søger kun i tabellen med WHERE Id=''. Lad os sige, at tabellen indeholder over 100.000 poster, og at jeg derfor vil undgå at løbe gennem tabellen sekventielt...

Har jeg gjort, hvad jeg kan, eller bør jeg oprette et INDEX?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2007 - 23:10 #1
Hvis du ikke soeger paa andre felter eller joiner paa andre felter er der
ingen grund til at oprette et index. Der er automatisk index paa PK.
Avatar billede shubijam Nybegynder
11. september 2007 - 23:17 #2
Ok, det lyder alle tiders - det var egentlig også det, jeg gerne ville have bekræftet. Jeg vil arbejde videre med min databaseoptimering, men giver naturligvis point for din hurtige respons - så læg endelig et svar.

Hvis du har links til interessante artikler om indeksering i mysql, er jeg naturligvis meget interesseret.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2007 - 01:06 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2007 - 01:06 #4
Og et svar.