Avatar billede rune00 Nybegynder
09. september 2007 - 12:10 Der er 15 kommentarer

Centrering af div

Jeg vil gerne have centreret indholdet i en div, hvor dette indhold er en række mindre divs der alle har "float: left;". Alle mindre divs er 110px bredde.

Hvordan lader det sig gøre?

Jeg har prøvet følgende og alle giver nye problemer:

Antallet af de mindre divs er variabelt, så jeg kan ikke ligge dem ind i endnu en div og sætte en fast bredde og "margin: 0 auto;" på denne.

Lave en tabel uden en defineret bredde og align=center. Tabellen udvider sig ikke i bredden hvis der er over 4 mindre divs, men istedet i højden.

<center></center> virker heller ikke.

Det drejer sig om følgende side:

http://www.inkafood.dk/progress/index.php?p=products

Håber i kan følge min beskrivelse
På forhånd tak
Avatar billede saudoo Nybegynder
09. september 2007 - 12:59 #1
Du skal have en bredde for at kunne sætte en alignment..

Dvs. Hvis du skriver <div style="text-align: center;">tekst</div> så sker der ikke det store. Men hvis du bruger <div style="width: 500px; text-align: center;">tekst</div> så bliver indholdet centreret.. :)
Avatar billede rune00 Nybegynder
09. september 2007 - 13:04 #2
Hvad gør jeg så når jeg ikke har bredden? Så er det umuligt?
Avatar billede saudoo Nybegynder
09. september 2007 - 14:15 #3
Nej.. så sætter du bare width til at være 100%;

Så overlapper den forhåbentligt ikke noget andet. :)
Avatar billede rune00 Nybegynder
09. september 2007 - 14:31 #4
#productLineBox {
    height: 100px;
    width: 100%;
    text-align: center;
}

virker ikke :S Tror det er fordi de mindre er float: left;?
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2007 - 18:09 #5
<ole>

Man kan sagtens centrere tekst i et element uden at sætte bredde på.

Til gengæld skal du sætte en DTD ind før dit <html>-tag ... f.eks:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
... osv ... osv ...

- ellers disabler du de vigtigste områder af CSS i IE6. Gør det først og lad os så tage den derfra  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede rune00 Nybegynder
09. september 2007 - 19:53 #6
Lyder godt, og det er gjort nu ole

CSS'en er dog kun optimeret til Firefox pt, så håber du bruger Firefox, ellers ser det herrens ud :)
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2007 - 20:19 #7
Jeg orker ikke at gå¨din CSS igennem, når du loader forskellige stylesheets i forhold til browser. Det gør det stortset umuligt at sammenligne browserne i forhold til CSS. Er CSS'en bare nogenlunde skrevet, er det (næsten) ikke nødvendigt at gøre forskel  :)
Avatar billede rune00 Nybegynder
09. september 2007 - 20:32 #8
Du har ret, det er heller ikke nødvendigt, jeg er bare ikke nået til, at kontrollere det står perfekt i alle browsers. Jeg har ændret det, så der kun er en css-fil nu.
Håber du gider kigge på det Ole
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2007 - 20:53 #9
Dokumentet indeholder en del fejl og uhensigtsmæssigheder.

1) Du kan ikke have h-elementer i span-elementer
2) Det bør ikke nødvendigt at skrive denne slags 'romaner': class="product productThumb productThumb10 productCat1"

- derudover er næsten resten af din kode uforståelig for mig  :)
Avatar billede rune00 Nybegynder
09. september 2007 - 21:00 #10
Jeg sætter pris på dine påpegelser Ole, men jeg ville meget hellere hvis du kunne hjælpe mig med problemet istedet for andre uhensigtsmæssigheder :P

Det interessant er følgende:

#productLineBox {
    height: 100px;
    width: 867px;
}

.product {
    width: 110px;
    height: 100px;
    cursor: pointer;
    float: left;
    background-repeat: no-repeat;
    background-position: 50% 50%;
}

Der er en række divs af klassen product i en div med id'et #productLineBox, men antallet af products er variabel. Hvordan får jeg disse centreret i div'en #productLineBox?
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2007 - 23:19 #11
Har du til en start aflivet dine h-elementer? De skal først væk  :)
Når den fejl er rettet, kan du gøre sådan:

.product {
    width: 110px;
    height: 100px;
    cursor: pointer;
    margin: 0 auto;
    background-repeat: no-repeat;
    background-position: 50% 50%;
}
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2007 - 23:20 #12
- men der er stadig mange dele af din kode, jeg ikke forstår  :)
Avatar billede rune00 Nybegynder
09. september 2007 - 23:57 #13
Ved h-elementer går jeg ud fra, du mener <h1>...</h1>, så dem har jeg fjernet hvor de er omgivet af en span. Jeg forstår dog ikke, hvorfor man ikke "må" gøre sådan?

Jeg har ændret float:left; til margin: 0 auto; og du kan se resultatet her:
http://www.inkafood.dk/progress/index.php?p=products

Jeg opnår dermed ikke den ønskede float effekt længere.
Avatar billede olebole Juniormester
10. september 2007 - 00:04 #14
HTML-standarden siger helt klart, at inline-elementer (som f.eks. span) ikke kan indeholde block-elementer (som f.eks. h-elementer) - det er årsagen.

Jeg har en masse at lave i disse dage, så jeg har ikke tid til at gå din kode efter i enkeltheder. Der er en hel del, der bør skrives helt om, så det er ikke lige gjort på 10 min  :o|
Avatar billede rune00 Nybegynder
10. september 2007 - 10:21 #15
Ja ok, man lærer jo hver dag ;)

Okay, indtil du har tid, holder jeg mig til float:left; :)