Avatar billede monefeldt Nybegynder
02. september 2007 - 09:50 Der er 6 kommentarer

varianter af frameset

Hej,
Jeg vil gerne i et website bruge forskellige frameset. dvs - eks. som udgangspunkt er skærmen delt horisontalt i to (left og rightFrame), men jeg vil gerne tilføje en evt. 3. frame (evt. dele rightFrame i 2) men det er kun engang i mellem at jeg skal bruge dette. Er dette muligt i Dreamweaver?
Avatar billede keysersoze Guru
02. september 2007 - 10:54 #1
Hvis du har en side med én frameopsætning - fx left/right - kan du ikke uden videre ændre den til at være noget andet, så er man nødt til at lave en workaround der fx indebærer flere sider med frame-opbýgninger eller måske kan javascript gøre det.

Det klart letteste vil dog helt klart være at undgå frames - frames er roden til alt ondt og giver ingen fordele, tværtimod giver de flere ulemper (fx sværere optagelse i søgemaskiner og umuligt for brugerne at linke direkte til en side).
Avatar billede monefeldt Nybegynder
02. september 2007 - 11:21 #2
Okay, så du vil nærmest anbefale ikke at bruge FRAMEs overhovedet. Jeg troede faktisk at Frames gjorde websitet mere effektivt.
Avatar billede keysersoze Guru
02. september 2007 - 11:47 #3
Der _kan_ være enkelte situationer hvor frames/iframes og er man i sådan en situation vil det mere eller mindre give sig selv - men ellers ja, så undgå frames.

Den forskel i effektivitet der vil være er så minimal at den næsten ikke kan måles - billeder bliver cachet hos klienten så dem skal man ikke tænke på vil trække båndbredde og tilbage er kun ganske lidt kode (fx en menu) der flere gange skal loades men med de båndbredder og computere man køre med i dag vil det ingen betydning have. Tilbage er kun alle fordelene - fx direkte linkning, bedre muligheder for søgeoptimering osv.
Avatar billede monefeldt Nybegynder
02. september 2007 - 20:19 #4
hm - en ting som jeg så tænker er, at hvis man så lavet et site og menuen indgår som en del af designet, så ender man med flere sider. Vil det ikke være "skod" at skulle lave en ændring, for den skal man så lave på alle de sider hvor menuen optræder?
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 20:22 #5
<ole>

Nej, du bruger én eller anden form for serverside script ... ASP, PHP eller bare inkludering af menuen med SSI

/mvh
</bole>
Avatar billede keysersoze Guru
02. oktober 2007 - 11:27 #6
lukketid?