Avatar billede oldnick Nybegynder
30. august 2007 - 23:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Load img, resize og gem på brugerns hd igen?

Hej, Eksperter!

Jeg leder efter en løsning, fordi jeg er blevet begrænset fra at kunne gøre det vi php! (one.com, har en memory_limit på 16 mb)!

Derfor leder jeg efter en alternativ løsning, til uploadning af større billeder end 1 mb ca.

Det er sådan at de kunder jeg p.t. laver hjemmesider for ikke er så skrape til at resize og slet ikke har photoshop eller noget i den stil... (og nej paint, kan de heller ikke finde ud af som regl!)

Derfor er min tanke at man kan loade et billede via javascript som så resizer det og viser det så det eneste man skal er at højre klikke og gemme billeder som nu er den rigtige størrelse og har bevaret propertionerne!

Jeg skal kunne sætte en max brede eller høje og så skal scripte klare resten!

Kan dette lade sig gøre eller skal jeg tænke endnu mere kreativt?

Hvis løsning kunne være en god simple kode er det selvfølgelig at fortrække ;)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. august 2007 - 00:04 #1
Jeg tror ikke at JavaScript kan gøre sådan noget..

Måske kan Flash eller Java (applet) gøre det..

Husk: der er forskel på Java og JavaScript.. :-)

Men er det ikke nemere at finde et program, der kan gøre det..?
Måske et program, der tog imod parametere..

Eksempel: program.exe -w=640 -h=480

Så kunne kommandoen f.eks. køres via en .bat fil..
Avatar billede oldnick Nybegynder
31. august 2007 - 07:31 #2
Ok, jeg har ikke tænkt på flash.

Det er en god idee, med programmet men så skal det bare også laves til mac og det er ikke altid at man har rettigheder til at kører programmer, hvis man eks. sidder på en netcafe eller sådan noget.

Men hvis du ligger inde med koden eller nogle eksempler så kunne det være fedt!

Hvad er forskellen på java og javascript?
Avatar billede olebole Juniormester
31. august 2007 - 16:53 #3
<ole>

Det er der heldigvis ingen muligheder for at løse - heller ikke med Flash. Det ville jo være en paramount sikkerhedsbrist!
Du kan sådan set godt løse det under Windows med f.eks. et ActiveX-objekt, men det kræver, brugeren accepterer, der i baggrunden downloades software og installeres på hans/hendes PC.
Det kan man være rimelig sikker på, ingen vil ... og glem i den forbindelse alt om netcaféer

/mvh
</bole>
Avatar billede oldnick Nybegynder
31. august 2007 - 17:13 #4
Ok, så endnu mere kreativ. Nu er jeg ude i at sætte min egen server op som kun skal bruges til at uploade og scaler billeder. Og så engang i døgnet slette filer! Det må jo bare være løsningen!

Tak, for inputet. Da der jo ikke var en løsning, vil jeg beholde point til en anden god gang. Hvis nogen føler sig snyd, så skriv noget med caps-lock!
Avatar billede olebole Juniormester
31. august 2007 - 17:36 #5
Hvis du vil bruge din opkobling til, at folk kan uploade giga-filer, så værsågod  :)

Da jeg i sin tid begyndte at fotografere, skulle man selv kunne finde ud af at sætte film i kameraet - og tage den ud og sende den til fremkaldelse, når den var færdig. Kunne man ikke det, måtte man henvende sig til fotohandleren og få ham til at lære én det.
Hvis folk tager billeder, de synes, er så gode, at de bare _må_ hænge dem på nettet, er det mindste, man kan forlange vel, at de lærer at bruge deres kamera (med tilhørende software) til det, de vil bruge det til  ;o)
Avatar billede oldnick Nybegynder
31. august 2007 - 23:25 #6
Nå nå, ;) Så fik jeg den! Nu er det ikke så farligt, jeg har mulighed for at kunne brugen en 10/10 mbit til den del og det skal selv ikke være gigs, jeg tror jeg vil sætte en limit på 7-10 mb, det skulle være alt rigligt eftersom det som beregnet til folk med alm. digital kamera. For hvis man eks. kan tage billeder i RAW kan man jo også selv sætte dem ned!

Selvfølgelig kan man forlange at folk generelt selv kan benytte deres kamera og med følgende software (selv om vi alle samme godt ved, det ikke alt samme er lige god kvalitet!!!), men hvis man nu sidder på en netcafte i australien og har glemt sine installations cd'er, så hjælper det jo ikke at man er nok så god til det!

Man kan selvfølgelig ty til MS Paint, men så skal jeg beskrive hvordan de skal gøre det og det ville jo være nemmer at de bare kunne uploade et billede og så gemme et resultat af billede som var den rigtigte størrelse!

Puha... nok om det :) God weekend
Avatar billede steen_hansen Forsker
31. august 2007 - 23:35 #7
En lille kommentar: Med ASPImage V2.0 har brugeren mulighed for selv at resize og beskære billedet, eller du kan scripte dig frem til en fast bredde på billedet og variabel højde, eller omvendt. Jeg mener også man kan i PHP.
Avatar billede olebole Juniormester
31. august 2007 - 23:44 #8
Ja, det kan man sagtens - også i PHP. Problemet er at få adgang til at bruge RAM nok på serveren til at svinge med armene  :)

Vi har faktisk en del af netop dén slags spørgsmål i PHP-kategorien for tiden, hvor folk ikke har hukommelse nok på serveren til at formindske folks billeder. Når man billedbehandler bruges nemlig ofte hukommelse, svarende til mange gange billedets egentlige størrelse
Avatar billede steen_hansen Forsker
31. august 2007 - 23:53 #9
Sorry, det er jo upload. Hvis du seriøst laver hjemmesider for firmaer, burde du måske skifte discountløsningen (one.com) ud med en seriøs host? Der findes mange gode hosts, som kan håndtere en masse upload til serveren. For lige at nævne de første fire, der lige dukker op, kan jeg nævne TDC, CyberCity, StruerNet og Concor. Men der er MANGE, som godt nok tager lidt mere end 1 kr om måneden. Men man får som regel også lidt bedre support og stabilitet. HDD plads koster efterhånden ikke ret meget.
Avatar billede oldnick Nybegynder
01. september 2007 - 00:34 #10
Tak, det er stadig i det små, men når jeg tager virkelig fat på det, så har jeg også tænkt mig at skifte til en seriøs host ;) Men når man bare øver sig er der jo ikke grund til at brænde flere penge af end højest nødvendig... he he