Avatar billede mrniceguy Nybegynder
28. august 2007 - 11:52 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bruglogin admin/user

Hej,

Jeg er ved at lave en lille database, med login password og kode.

Jeg har fået dette til at virke, men den skal også tjekke op på om brugeren er admin eller user, alt efter hvilken form den skal åbne.

Kan I hjælpe mig med dette?

Scriptet ser sådan ud:

Option Compare Database
Private intLogonAttempts As Integer

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
'On open set focus to combo box
Me.cboEmployee.SetFocus
End Sub

Private Sub cboEmployee_AfterUpdate()
'After selecting user name set focus to password field
Me.txtPassword.SetFocus
End Sub

Private Sub cmdLogin_Click()

'Tjekker om der er tastet et brugernavn i feltet

    If IsNull(Me.cboEmployee) Or Me.cboEmployee = "" Then
            MsgBox "Du skal indtaste et gyldigt brugernavn.", vbOKOnly, "Required Data"
            Me.cboEmployee.SetFocus
        Exit Sub
    End If

'Tjekker om der er tastet en kode i feltet

    If IsNull(Me.txtPassword) Or Me.txtPassword = "" Then
            MsgBox "Du skal taste et gyldigt kodeord.", vbOKOnly, "Required Data"
            Me.txtPassword.SetFocus
        Exit Sub
    End If

'tjekker om bruger og kode er korrekt

    If Me.txtPassword.Value = DLookup("strEmpPassword", "tblEmployees", "[lngEmpID]=" & Me.cboEmployee.Value) Then

        If Admin = DLookup("Acess", "tblEmployees", "[lngEmpID]=" & Me.cboEmployee.Value) Then
      lngMyEmpID = Me.cboEmployee.Value
        DoCmd.Close acForm, "frmLogon", acSaveNo
        DoCmd.OpenForm "opret"

        Else: lngMyEmpID = Me.cboEmployee.Value
        DoCmd.Close acForm, "frmLogon", acSaveNo
        DoCmd.OpenForm "søg"
End If

Else:
        MsgBox "Password Invalid.  Please Try Again", vbOKOnly, "Invalid Entry!"
        Me.txtPassword.SetFocus
    End If

' logon forsøg
    intLogonAttempts = intLogonAttempts + 1
    If intLogonAttempts > 3 Then
        MsgBox "You do not have access to this database.  Please contact your system administrator.", vbCritical, "Restricted Access!"
        Application.Quit
    End If

End Sub
Avatar billede ferdinand.k Mester
28. august 2007 - 11:55 #1
hvorfor bruger du ikke den indbyggede sikkerhedsprocedure?
Avatar billede mrniceguy Nybegynder
28. august 2007 - 13:33 #2
Fordi jeg kan ikke få den til at lave formlen skrivebeskyttet for nogle brugere og fuld adgang til andre brugere...
Det gør dette script (hvis det virkerede).
Admin får en form, hvor de har adgang til at redigere i og User for en låst form...
Avatar billede fdata Forsker
29. august 2007 - 00:20 #3
Normalt ville man jo bruge Access' indbyggede rutiner og oprette brugerne i grupper. Alle brugere tilhører automatisk gruppen Brugere; men adminstratorer skal manuelt oprettes i gruppen Administratorer.
Når du åbner en given form kan du så f.eks. tjekke, om brugeren tilhører Administratorer. Er det tilfældet, sætter du TilladRedigeringer(og TilladSletninger osv) til True, ellers sætter du den til False.
Det burde være rimeligt sikkert (og enkelt).
Avatar billede mrniceguy Nybegynder
29. august 2007 - 11:28 #4
Jeg har prøvet på dette, men kan ikke kan ikke få den til at gøre en skrivebeskyttet formel for normalt bruger og redigerbar som admin.
Avatar billede -anders- Juniormester
29. august 2007 - 16:44 #5
hejsa

www.makeiteasy.dk under menuen download liger der et brugerdefineret eks. på netop det du søger, eks. hedder "Login-boks ved opstart og implementering af flere sikkerhedsniveauer"

jeg har dog ikke nogen praktiske erfaringer med det omtalte eks. men har kikket på det, og det virker fremragende.

Der ligger også en fremragende artikel her på E forfattet af Thomas Jepsen som også står for det før omtalte eks. Denne artikel gennemgår hvilke muligheder der er med den indbygget sikkerhedskontrol som Access tilbyder. Måske det var et kig værd til inspiration :o)

Link til artikel:

http://www.eksperten.dk/artikler/314
Avatar billede mrniceguy Nybegynder
30. august 2007 - 08:29 #6
tak.

Nu fik jeg det endelig til at virke.
Jeg slettede mit logon script og brugte access sikkerhedsfunktionen som I sagde.

Mange tak skal i have :)
Avatar billede mrniceguy Nybegynder
30. august 2007 - 08:36 #7
Hvis I skriver svar, så kan I lige dele pointene...
Avatar billede -anders- Juniormester
30. august 2007 - 15:53 #8
Hej mrniceguy

Jeg behøver ikke posint, jeg håber mine link var nyttige :o)
Avatar billede fdata Forsker
30. august 2007 - 20:57 #9
Et svar  ;o)
Avatar billede mrniceguy Nybegynder
03. september 2007 - 14:11 #10
Det var de :)
Avatar billede fdata Forsker
03. september 2007 - 22:46 #11
Takker for point  ;o)