Avatar billede king_frusty Nybegynder
01. december 1999 - 15:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Format C: efter jeg har glemt at tage en disk ud af a: ??

Hvis jeg glemmer at tage en diskette ud af mit a-drev og lukker ned for windows, så kan jeg ikke komme i forbindelse med Windows når jeg starter op igen. Jeg har fjernet min diskette , jeg har prøvet at ændre boot-sequencen i Bios. Det er en Pentium-s 90 MHz. 16 MB EDO ram , 1,6 GBHD. Mit lydkort er brændt af , men nægter at tro det er det der er galt. Min puter står og køre på HD efter start up når jeg har fjernet Disketten , kan godt gå ind i Windows og skrive WIN , men så kommer den op og siger Himem32 skal ligge i windows direktoriet ??..Håber på hjælp her..
Avatar billede fatboy Nybegynder
01. december 1999 - 15:24 #1
Hvis du ikke selv har en opstartsdiskette klar, så få lavet en boot diskette på en anden pc med samme styresystem. Hvis du bruger win95, så få lavet en win95 bootdiskette.

Start din pc op på den.
Avatar billede king_frusty Nybegynder
02. december 1999 - 20:41 #2
FATBOY
Det har jeg lavet både på den pågældende computer efter reinstall af windows og på en anden , det hjælper IKKE spor
Avatar billede fatboy Nybegynder
03. december 1999 - 04:09 #3
Du har taget det defekte lydkort ud, ikke?!

Og hvordan virker det ikke? Kan du ikke boote din pc på en bootdiskette? (det er ikke meningen, den skal starte windows op)

Og hvis ikke, hvad sker der?
Avatar billede king_frusty Nybegynder
04. december 1999 - 12:49 #4
FATBOY

Nej , jeg har ikke taget det defekte lydkort ud , det skulle ikke påvirke puteren i DEN retning.
Efter jeg har glemt min diskette og skal starte op igen , så er det som om den KUN kan boote på a-drevet. Det er fuldstændigt underligt. Den går ud og læser på A-drevet og ikke på C-drevet , jeg kan sagtens LÆSE på c-drevet , tage en dir osv. men Ikke starte windows op, har prøvet at ændre boot-rækkeføljgen. Det ændre INTET. Efter en reinstallation ar windows , med format c: og det hele , så virker windows perfekt , men HVIS jeg glemmer at tage en diskette UD af A-drevet så har vi balladen IGEN..
Avatar billede fatboy Nybegynder
04. december 1999 - 16:40 #5
Hvis du glemmer en floppy (diskette) i A-drevet og starter/genstarter din pc, OG floppyen ikke er en system-diskette som f.eks. en windows-bootdiskette, OG bios er sat til at boote fra a-drevet først, ja så starter din pc ikke op. Det ved du allerede, MEN

sker det, skal du bare vente til der ikke længere er lys i a-drevet, tage den glemte diskette ud og genstarte pc-en igen. Den nemmeste måde er at trykke crtl+alt+delete i den rækkefølge, men på samme tid sådan, at du når du trykker på delete allerede holder crtl og alt nede.

Ellers kan man reset-e pc på reset-knappen, hvis du har sådan een, eller evt. helt slukke, vente lidt, og tænde igen.

Så burde din pc starte windows på normal vis.

Hvis du har problemet nu, så prøv ovenstående af, og fortæl, hvilke eventuelle fejl-meddelelser, du får og hvornår.
Avatar billede sjensen Nybegynder
06. december 1999 - 17:04 #6
Jeg gætter på at dine disketter trænger til at blive renset for virus.

sjensen
Avatar billede mikroman Nybegynder
08. december 1999 - 13:41 #7
Prøv med en ( fdisk /mbr ), jeg er enig med sjensen i at der godt kan være virus og umiddelbart kan det være i mbr den har lagt sig, hvis ikke det hjælper kan du prøve at kortslutte dit motherboard, det gør du ved at tage backupbatteriet ud, og tryke den lille metaldims deri ned, indsætte batteriet igen og genstarte. Så skulle der være "purget" fra din CMOS.

Med venlig hilsen,

Mikroinstruktør
Avatar billede mikroman Nybegynder
08. december 1999 - 13:42 #8
Må vel hellere lige bemærke at der ikke sker noget med dit motherboard ved denne "drastiske" kortslutning, den renser bare din CMOS for ALT.

Med venlig hilsen,

Mikroinstruktør
Avatar billede king_frusty Nybegynder
15. december 1999 - 04:49 #9
FATBOY

Det hjælper INTET at tage disketten ud , og ha slukket for Computeren. Det ændre intet.

MVH King frusty
Avatar billede king_frusty Nybegynder
15. december 1999 - 04:50 #10
Sjensen

Alle disketter også HD er formateret , og derefter installeret Windows igen
Avatar billede king_frusty Nybegynder
15. december 1999 - 04:55 #11
MIKROMAN

MBR ????????
FDIS ??..:Er det ikke nok at formatere HD ??
Hmm..Tror ikke det er en flash Bios men vil da gøre et forsøg
Avatar billede fatboy Nybegynder
15. december 1999 - 10:38 #12
Fortæl i detaljer, hvad der sker så godt du nu kan. Der må være fejlmeddellelser. Skriv dem ned og skriv dem her!!!

Ellers må jeg også give vores venner ret. Der kunne selvfølgelig være tale om virus. JO, der kunne. Hvis du formaterer en diskette - med "kun systemfiler" så du kan boote fra den, og din pc i forvejen er inficeret, så kan din diskette uden problemer også smittes via formateringen.

Hvis du har formateret på almindelig vis (hurtig eller fuld), er det derfor din pc ikke vil boote. Din pc skal bootes på een eller anden form for boot-disk. Det være sig en boot(system)-diskette -system formatteret harddisk eller cd-rom osv.

Prøv at snak med en kollega eller en af dine venner, som allerede har et antivirus program. Helst Mcafee, da dette program har mulighed for, at man kan lave en bootdiskette, som næsten helt af sig selv tjekker hele dit system for virus. Før i går i gang, så sørg lige for at programmet bliver opdateret med de nyeste virus-updates, ikke.

Men ALLERFØRST skal du tage det defekte lydkort ud af din PC, ok.

Dernæst skal du fortælle, hvilke fejlmeddellelser, din putter giver dig, når det går galt, ok...?!
Avatar billede z_master Nybegynder
03. januar 2000 - 11:46 #13
King_Frusty.

Det hvad Mikroman mener med MBR er Master Boot Record, som ligger på alle harddiske og som husker alt hvad du har af data.  At formatere sletter du sådan set kun system delen af harddisken, men ikke selve MBR.

Ved at FDISK (Som er et program) kan du slette denne del af harddisken (MBR), hvorefter du igen kører programmet og opretter den igen og kører Format C: .

Nogle viruser har den evne at ligge sig i MBR, så når man tror man har slettet den ved at sige Format C:, så gemmer den sig stadig i systemet.
Avatar billede king_frusty Nybegynder
12. marts 2000 - 20:30 #14
Hmmm