Avatar billede aiuradun Nybegynder
25. august 2007 - 22:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

inputmaske / fast indskrivnings ramme

Hejsa, jeg kan huske at havde set at man kan/ har kunne lave en slags inputmaske, som gjorde at brugeren af arket skulle indtaste noget på en speciel måde.

i mit tilfæle er det en tid der skal indtastes
så når brugeren går ind i celen og skal skrive en tid ind ville det være fedt hvis formatet var sat op til ham så når han gik ind i feltet så det automatisk sådan ud:

00:__:__ som så passer til celens tt:mm:ss format når han så er i celen skriver han bare de 4 tal uden at skulle skrive 00 og : når de indtaster.

syntes jeg har kigget lidt rundt omkring efter det men det eneste jeg kan finde er at folk bruger userforms, men syntes at kunne huske at det ikke skulle være nødvendig med userforms for at lave det.

på forhånd tak.
Avatar billede rosco Novice
25. august 2007 - 22:33 #1
Formater cellen således : tt\":\"mm
Avatar billede rosco Novice
25. august 2007 - 22:37 #2
Den er vidst ikke korrekt.
Avatar billede rosco Novice
25. august 2007 - 23:02 #3
00":"00

Den skulle virke.

Du kan blot ikke bruge cellen til tidsudregning med dette format
Avatar billede rosco Novice
25. august 2007 - 23:11 #4
Eller denne som giver et rigtigt klokkeslet.
Du skal blot selv definere det område koden skal virke i.
Koden er sat til    Range("C5:C10"))

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)

If Not Intersect(Target, Range("C5:C10")) Is Nothing And Target <> "FEJL!" Then
    If Target >= 1 And Len(Format(Target, "0")) <= 4 Then
        iTime = Left(Format(Target, "0000"), 2)
        iMinut = Right(Format(Target, "0000"), 2)
        If iTime <= 24 And iMinut <= 59 Then
            Target = iTime / 24 + iMinut / 24 / 60
        Else
            Target = "FEJL!"
        End If
    Else
        If Not Target < 1 Then Target = "FEJL!"
    End If

End Sub
Avatar billede rosco Novice
25. august 2007 - 23:17 #5
Det var dermed et svar fra mig.
Avatar billede aiuradun Nybegynder
27. august 2007 - 20:08 #6
takker for hjælpen, det var ikke helt det jeg havde håbet på men det må værre fint indtil videre :) takker.