Avatar billede gulvlugt Nybegynder
24. august 2007 - 15:49 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Linux - hvad for en distro?

Hej.

Jeg har valgt at jeg vil køre med Linux til min server. Det er både HTTP, Mail, FTP og CS server.

Er der nogle der ved hvilken Linux distro. jeg skal hente når den skal have flg. funktioner:

1. Mulighed for HTTP med PHP, og MySQL.
2. Mulighed for at have et mail-program til at sende mails. Altså SMTP, og POP3.
3. Mulighed for at tildele FTP-kontoer ud.
4. Mulighed for virus-programmer.
5. Tænde og slukke computeren på forskellige tidspunkter.
6. Cronjobs.
7. Til at vise serveres skærm, og styre computeren fra en anden computer.

OBS: Det behøver ikke være inkluderet i distroen, men kan godt være programmer.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig, og evt. give nogle links til ovenstående ting. Det ville være meget rart.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2007 - 15:51 #1
Umiddelbart vil jeg mene at du kan bruge stort set enhver Linux distro.

Jeg vil foreslaa en af de mere gaengse: Ubuntu eller Fedora Core.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. august 2007 - 16:00 #2
Til en server vil jeg oftest vælge debian. Dette skyldes at debians ide går på stabilitet så længe at du er inden for pakken. Du kommer aldrig ud i ustabile experimental ting og dependencie problemer når  du anvender debians geniale apt-get installeringssystem og når vi taler server, så er stabilitet væsentlig.

Du behøver ikke være nervøs for at mangle programmer og funktionalitet. Debian er en kæmpe distribution og det er imponerende at de formår at kontrollerer alt op mod hinanden, dette virker f .eks. ikke altid på fedora
Avatar billede gulvlugt Nybegynder
24. august 2007 - 16:06 #3
Okay. Tak begge.
Har i nogle links til nogle af de der ting?

Men hvad med MBR'en. Den kan slettes igen, og Wins vil komme igen. Men helt præcist hvordan?
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. august 2007 - 16:58 #4
http://www.debian.org/

MBR er master boot record og den tabel der fortæller hvor ant det andet er på din harddisk. Det hjælper ikke at slette den da du så ikke kan komme i kontakt med disken. Du kan lave en repair med din windows CD hvor du tilføjer en -MBR til repair kommandoen, Så vil du kunne finde din windows installation og linux vil være utilgængelig
Avatar billede liit42 Nybegynder
24. august 2007 - 22:16 #5
Personligt kan jeg rigtigt godt lidt Gentoo Linux - men det kan godt være ret besværligt at komme igang med.. Debian er et godt valg til en server - men hvis Linux er noget nyt for dig, så vil jeg anbefale dig at bruge Ubuntu - på http://www.ubuntu.com/ kan du læse om både deres Desktop og Server edition.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. august 2007 - 00:09 #6
http://www.sslug.dk kan du finde et væld af oplysninger, informationer ogvejledninger og du kan få praktisk hjælp til deres installparties
Avatar billede jacobchr Nybegynder
25. august 2007 - 13:14 #7
Som arne_v skriver så kan du jo faktisk bruge hvilken som helst distro. Men det kommer lidt an på om hvor gammelt ( eller nyt ) hardware det skal køre på og hvor meget du går op i hastighed.
Jeg siger dette, da der er meget stor forskel om du bruger en openSuse/RedHat eller en Slackware/Gentoo - men jeg bruger selv en ZenServer, som jeg har virkelig god erfaring med.
Avatar billede langbein Nybegynder
25. august 2007 - 23:52 #8
Det er helt rett at de fleste generelle distroer kan brukes.

Den mengde arbeide og det antall arbeidstimer som går med til å installere og å få satt opp tingene til å kjøre korrekt og sikkert vil på den annen side kunne variere fra 1 enkelt time til fler foldige tusen timer.

Min mening: Det avgjør sikkerhetsnivået til en Linux server, det er først og fremst kvalitetsnivå/kunnskapsnivå/erfaring i forbindelse med konfigureringen. Når man starter opp med Linux så vil man så godt som alltid gjøre konfigureringsfeil som vil medføre sikkerhetsrisiko. Etter 5 og 10 år med Linux server erfaring så vil man fortsatt gjøre feil, om ikke de samme feil.

SME server fra contribs.org er en meget bra server installasjon med automatisk konfigurering. Ved å installere SME server og ellers å la være å finne på noe spesielt, så vil en nybegynner i løpet av en time kunne lage en bedre og mere sikker Linux server installasjon enn det for eksempel en person med for eksempel 10 års Linux erfaring kan klare på for eksempel 3-4 timer. (Med mindre han da har ferdige testede konfigureringsfilen kan kan ta i bruk.)

Den absolutte ulempe med SME server det er at man i mindre grad lærer Linux og konfigurering av Linux fordi det hele kjører med automatisk konfigurering. SME server er også meget komplisert å konfigurere vekk i fra sitt standardoppsett.

Skal man bare ha en stabil og sikker server opp å kjøre på 1,2,3, så er den ganske perfekt. (Den er for eksempel betydelig hurtigere og nemmere å installere og konfigurere enn for eksemepel Windows 2003 Server.)

Den kan enten kjøre som gateway server eller som standalone server.
Avatar billede langbein Nybegynder
25. august 2007 - 23:56 #9
Avatar billede langbein Nybegynder
25. august 2007 - 23:59 #10
Avatar billede langbein Nybegynder
26. august 2007 - 00:04 #11
Vet forresten ikke om SME server kan kjøre som CS server. Vil tro at den kan det.

Kjører foreksempel med Asterisk iptelefoniserver som heller ikke eer en del av SME server og det kjører ganske utmerket.

Det er i liten grad mulig å skifte ut de serverne som allerede er der (pga automatisk kofigurering mm) men det kan gå bra (noen ganger) å legge til ekstra server funksjoner som ikke er der.
Avatar billede gulvlugt Nybegynder
26. august 2007 - 21:23 #12
langbein -> Mange tak for svarene - men jeg har valgt Debian.

Grunden til at jeg har valgt Debian, er fordi jeg har kigget på en hjemmeside, og der har de guides til det hele. Stortset alt hvad jeg skal bruge for at sætte min server op.

Ang. det der virus-program - ved godt at Linux ikke er udsat for så meget virus - men alligevel vil jeg gerne have et. Ved i hvor jeg kan få et gratis? Helst gratis for evigt.

Pointfordelingen - hm, ved ikke hvordan den skal foregå, i har jo alle været en stor hjælp. Men bufferzone, og langbein - i vandt.