Avatar billede guv Nybegynder
22. august 2007 - 13:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Samme Mysql_connect på flere sider

Jeg har en hjemmeside med en masse undersider med mysql_connect på dem alle.

Når jeg så skal ændre password fx. så skal jeg altså ind i dem alle for at ændre det.

Hvordan løser jeg dette problem på den bedste og sirkeste måde, så jeg altså kun skal ændre i en fil, som jeg så kan inkludere på alle siderne en gang for alle...?
Jeg går ud fra, at en simpel include af mysql_connect.php vil være usikkert

Hvordan gør i?
Avatar billede majbom Novice
22. august 2007 - 13:56 #1
alle dine sider:
require("mysql_funcs.php");

mysql_funcs.php:
connect()
{
  mysql_connect('localhost', 'mysql_bruger', 'mysql_kode');
}
Avatar billede majbom Novice
22. august 2007 - 13:56 #2
og så kalder du jo bare connect, i stedet for mysql_connect...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. august 2007 - 14:22 #3
Hvad mener du helt præcist der ville være af sikkerhedsrisiko ved en "simpel" include? Og hvad er en "ikke-simpel" include? ;)

Sagt på anden måde, lav en fil der opretter forbindelsen, og inkluder den på de sider du skal bruge en databaseforbindelse. Der er ikke den fjerneste grund til at lave det som en funktion (du skal stadig rette alle mulige steder hvis du skal bruge en anden type database, og hvis du ikke skal bruge en databaseforbindelse, kan du lade være med at inkludere den fil), og desuden virker det der kun fordi mysql-extensionen husker den sidst oprettede forbindelse - hvilket IKKE er standarden blandt database-extensions i PHP.
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
22. august 2007 - 15:31 #4
jeg bruger bare en include