Avatar billede Slettet bruger
01. december 1999 - 09:56 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

HD formatteret, men partition table corrupt

Hejsa!
Jeg er løbet ind i et spøjst problem, i forbindelse med installation af Linux på tom HD. Kan snildt både læse og skrive til HD, kan formattere HD uden prob. ...Men installation af Linux (og iøvrigt også FDISK) stopper med fejlmeddelelse om, at "partion table corrupt". Any ideas?
Avatar billede cldu Nybegynder
01. december 1999 - 10:13 #1
IDE eller SCSI?
Avatar billede Slettet bruger
01. december 1999 - 11:04 #2
IDE !
:-) Lars Paulsen
Avatar billede cldu Nybegynder
01. december 1999 - 11:11 #3
fdisk /mbr

det KAN være det virker...
Avatar billede Slettet bruger
01. december 1999 - 11:15 #4
fdisk /mbr ER prøvet.....giver samme fejl!
any other ideas?
:-) Lars
Avatar billede cldu Nybegynder
01. december 1999 - 11:21 #5
bøøøøh... aner det ikke... men held og lykke med det! :-)))
Avatar billede Slettet bruger
01. december 1999 - 11:31 #6
Nå men tak du....
(hmm...)
:-(
Avatar billede mikroman Nybegynder
01. december 1999 - 12:57 #7
Hvad med en low level format?

Mvh Mikroman
Avatar billede Slettet bruger
01. december 1999 - 13:06 #8
Også et problem....jeg kan ikke komme ind i bios'en
(gammel 486 Compac)
Kender du en genvej??
Avatar billede cldu Nybegynder
01. december 1999 - 13:07 #9
advarsel!!!!

en low-level format kan slå IDE diske ihjel...
Avatar billede svindler Nybegynder
01. december 1999 - 19:36 #10
Har du mulighed for at boote op på en linux diskette og gå ind i linux' fdisk?
Hvad siger den?
Kan du slette alle oplysninger i partitions-tabellen og starte forfra?
Avatar billede Slettet bruger
02. december 1999 - 10:29 #11
>>cldu:
hvordan slå ihjel ?? forklaring?

>>svindler:
Linux' fdisk kan slet ikke se disken. Jeg kan ved hjælp af en gammel DOS 5.0 fdisk få vist et C: drev på den primære DOS partition, som fylder 100%. Samtidig viser den en ext. DOS partition på -2 (minus 2) MB. Denne ext. partition kan ikke slettes, da den ifølge fdisk indeholder et logosk drev. dette logiske drev kan heller ikke slettes, da det ikke kan ses.

Jeg giver sgu snart op!
:-) Lars
Avatar billede svindler Nybegynder
02. december 1999 - 10:49 #12
Bliver disken detekteret under opstart?

Har du checket i RedHat HCL om maskinen er "problematisk"? (Jeg antager, at det er en RedHat, du forsøger dig med)

Har du adgang til programmet Partition Magic? Det kunne være værd at prøve.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 1999 - 12:49 #13
Disken bliver detekteret. Jeg har ikke checket noget om lige præcis denne maskine i forhold til RedHat, men fejlen findes både af windows og linux fdisk.
Jeg sidder netop nu og prøver partion magic. Det skriver noget med at "patche" partion table. Anyone?
Avatar billede lbhansen Nybegynder
15. december 1999 - 10:23 #14
genvej til bios på en gammel compaq er vist nok f10 når den starter op.
Avatar billede cldu Nybegynder
15. december 1999 - 15:57 #15
paulsen: hmmm... det partition magic gerne vil gøre med det "patching" er nok at sørge for at den udvidede partition bliver rettet. Aner ikke om det vil hjælpe dig i dette tilfælde, men det er bestemt et forsøg værd.. Hvis du har en win2k RC-something, så prøv at boote den fra cd-drevet og slet partitionen gennem RC'ens installations-program. Det KAN være den bedre kan slette det, da den kan se både Linux, EXT2, LinSWP, FAT16, FAT32, HPFS og NTFS partitioner... :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. december 1999 - 10:32 #16
Tak for det cldu.....det ser ud til at virke....nu er det bare at finde ud af om maskinen er Y2K sikker...  :-)
Lars