Avatar billede alvion Nybegynder
06. juni 2001 - 06:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

top/left position på et div/span e.l. uden absolut positionering

Hvis jeg nu har følgende tag et eller andet sted i et html-dokument:

<div onclick=\"alert(this.offsetLeft);\">Bla bla</div>

Mit problem er bare, at offsetLeft er 0, og jeg kan tilsyneladende kun få den til at afgive en anden værdi, hvis jeg sætter div\'ens position til \"absolute\" og sætter en top/left position på (f.eks. style=\"position: absolute; left:50; top:40\")

Findes der ikke en måde at omgå dette, så jeg istedet bare får top/left koordinater at vide efter at Explorer har placeret div\'en?
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2001 - 12:57 #1
<ole>
Måske....prøv at skrive en URL til det fulde eksempel med en forklaring om, hvilket span det drejer sig om.
/mvh
</bole>
Avatar billede jvh Nybegynder
06. juni 2001 - 15:08 #2
Problemet med offsetLeft er at den er relativ i forhold til \"parent\" elementet. Derfor har jeg lavet et par funktioner, der kan arbejde sig hele træet tilbage (De virker tilsyneladende også i netscape!!):

function posLeft(e) {
    var i=e.offsetLeft;
    if(e.offsetParent!=null) i+=posLeft(e.offsetParent);
    return(i);
}
function posTop(e) {
    var i=e.offsetTop;
    if(e.offsetParent!=null) i+=posTop(e.offsetParent);
    return(i);
}

Hvis du f.eks. tager fat i et element e:
e = document.all(\'mindiv\')
og kalder posLeft(e) - så får du den absolutte position på skærmen.
posTop(e) giver dig y positionen
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2001 - 15:11 #3
Men du vil stadig kun supportere Explorer...
/mvh
Avatar billede alvion Nybegynder
06. juni 2001 - 17:01 #4
jhv -> Yup! Virker i Explorer... Kan man gøre noget tilsvarende i Netscape?
Avatar billede jvh Nybegynder
06. juni 2001 - 17:08 #5
Det vil jeg da gætte på man kan! Jeg skal lige prøve at undersøge det -> nu prøver jeg ellers normalt at undgå netscape :-)

Hvilken version ønsker du at understøtte?
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2001 - 17:09 #6
Ikke i version 4.x. Der kan du intet foretage dig med lag, der ikke er absolute positioneret. Du kan simpelthen ikke kalde et relativt lag  :o(
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2001 - 17:10 #7
Hvorfor placerer du ikke bare dine lag absolute?
Avatar billede alvion Nybegynder
06. juni 2001 - 18:27 #8
Fordi lagene udgør en \"topbjælke\" der er dynamisk genereret. Det betyder at jeg ikke kender bredden af hvert lag.
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2001 - 21:22 #9
Skal den første bjælke altid starte det samme sted?
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2001 - 22:36 #10
Prøv det her:

<html>
<head>
<script language=\"JavaScript\">

var numMen = 3;  // Antal af menuer

var dom = document.getElementById ? true:false;
var ns4 = document.layers ? true:false;
var ie4 = document.all ? true:false;

function place() {
    for (i=0; i<numMen; i++) {
        obj = (dom)? document.getElementById(\"noget\"+i) : (ie4)? document.all[\"noget\"+i] : document.layers[\"noget\"+i];
        objCSS = (ns4)? obj : obj.style;
        if (i>0) {
            obj1 = (dom)? document.getElementById(\"noget\"+(i-1)) : (ie4)? document.all[\"noget\"+(i-1)] : document.layers[\"noget\"+(i-1)];
            objCSS.left = (ns4)? obj1.left+obj1.clip.width : parseInt(obj1.style.left)+parseInt(obj1.offsetWidth);
        }
        objCSS.visibility = \"visible\";
    }
</script>
</head>
<body onload=\"place();\">

<div id=\"noget0\" style=\"position:absolute;left:50px;top:25px;background-color:#ff0000;visibility:hidden;\">noget0</div>
<div id=\"noget1\" style=\"position:absolute;top:25px;background-color:#ffff00;visibility:hidden;\">noget1</div>
<div id=\"noget2\" style=\"position:absolute;top:25px;background-color:#0000ff;visibility:hidden;\">noget2</div>

</body>
</html>

/mvh
Avatar billede jvh Nybegynder
07. juni 2001 - 08:08 #11
Ovenstående ser da ud til at virke, hvis man antager at første div placeres yderst til venstre, og de flugter hinanden nøjagtigt. Det er det kun alvion der ved.

Med hensyn til at man kun kan arbejde med absolut positionering i Netscape 4.7 er det ikke helt rigtigt.

Det er korrekt at Inline styles skal være absolut positionerede, for at netscape overhovedet betragter dem, men der er heldigvis andre måder.

Hvis du benytter navngivne styles istedet, kan du godt anvende relative lag.
Det ser ud i retning af:

<STYLE TYPE=\"text/css\">
<!--
#myDiv (position:relative;left:0;top:0}
-->
</STYLE>
<div id=\"myDiv\">Den her er relative</div>

Nu kan du godt få fat i (de relative) left/top attributterne v.h.a. document.layers[\'mydiv\'].left og document.layers[\'mydiv\'].top .

Alvion--> Hvis oleboles løsning er ok, vil jeg ikke gøre mere. Ellers må du lige sige til. Det kan også være ovenstående er nok til at du kommer videre i Netscape4.7?
Avatar billede olebole Juniormester
09. juli 2001 - 21:42 #12
#myDiv {position:relative;left:0;top:0}
...vil nok - under alle omstændigheder - virke bedre  =o)
/mvh