Avatar billede forceprogrammer Nybegynder
05. august 2007 - 21:27 Der er 10 kommentarer

Rolle, membership og profile providers i asp.net 2.0

Jeg har lavet providers til hhv. Rolle, membership og profile funktionaliteten i dotnet.
Jeg har i min applikation designet i min domænemodel nogle forskellige brugerobjekter.
Jeg har en privat-kunde, en forretnings-kunde og en køber-kunde.

Da jeg jo meget gerne vil gøre brug af så meget indbygget funktionalitet som muligt kunne jeg godt tænke mig at opbevare mit kunde objekt som en attribut i min profileprovider.

Men før det kan lade sig gøre skal jeg kunne tilgå denne kollektion fra stort set hvorsomhelst. Fx. inde fra en page_load på en aspx eller ascx side.

Så mit spørgsmål er, hvordan kan jeg tilgå attributterne jeg har gemt i min profileprovider fra et vilkårligt sted?

Med venlig hislen, og tak på forhånd
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
05. august 2007 - 21:39 #1
Profile.BrugerInfo.Meddelelse = "ssdgs";
Hvor definitionen i web.config ser ud på denne måde:
<profile defaultProvider="MinProfileProvider">
            <providers>
                <add name="MinProfileProvider" type="System.Web.Profile.SqlProfileProvider" connectionStringName="ConnectionString"/>
            </providers>
            <properties>
                <group name="BrugerInfo">
                    <add name="Meddelelse" type="string" allowAnonymous="false"/>
                </group>
            </properties>
        </profile>
Avatar billede ppuser Nybegynder
05. august 2007 - 21:45 #2
Hej Dr. Chaos.
Tak for det hurtige svar.
Min web.config ser således ud:

    <profile defaultProvider="ProfileHandler">
      <providers>
        <add name="ProfileHandler"
            type="PP.Phonecards.Web.Frontend.App_CodeExtra.ProfileHandler"/>
      </providers>
    </profile>

Jeg bruger altså ikke SqlProfileProvider, men min helt egen.

Når jeg står inde i page_load har jeg ikke adgang til et objekt der hedder Profile. Jeg har følgende kode:

using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Collections;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;

namespace PP.Phonecards.Web.Frontend
{
  public partial class createmember : PP.Phonecards.Web.Frontend.App_CodeExtra.CommonPage
  {
    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
      Profile.  <-------Der er ikke noget der hedder Profile.
    }

Mangler jeg noget?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
05. august 2007 - 21:56 #3
prøv evt med HttpContext.Current.Profile noget i den stil.
Avatar billede ppuser Nybegynder
05. august 2007 - 22:00 #4
hmm ja det ser ud til at virke iflg. min intellisense :)

Det er godt. Hvordan med Membership og roleobjekterne, hvordan får jeg fat på dem?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
05. august 2007 - 22:07 #5
Ligger i HttpContext.Current. også mener jeg.
Avatar billede ppuser Nybegynder
05. august 2007 - 22:25 #6
hmmm det synes jeg ikke lige jeg kan finde.
Hvad hedder de objekter?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
05. august 2007 - 23:02 #7
Hvad skal du bruge dem til ?
Tror der er noget der hedder RoleManager. men kan ikke huske hvor den ligger.
Avatar billede ppuser Nybegynder
05. august 2007 - 23:06 #8
Jeg skal bruge dem fordi jeg skal lave nogle specifikke sikkerhedscheck i page-load hvor jeg gerne ville gøre brug af min provider, således at jeg får samlet mine sikkerhedscheck i en enkelt klasse
Avatar billede ppuser Nybegynder
05. august 2007 - 23:06 #9
Det er mere Membership end Role jeg gerne vil have fat i
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
07. august 2007 - 19:24 #10
Hvad er det præcist for nogle sikkerhedstjek ?