Avatar billede kingrex666 Nybegynder
03. august 2007 - 15:22 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

link til include med anchor

hello alle kloge hoveder.

jeg sidder og laver en side hvor jeg gerne vil have at brugeren kan klikke på et link midt i en sætning, og derefter bliver han smidt til en anden side og eks. ned til et bestemt sted (anchor)på siden.

min side er bygget i php og prensippet er således:

<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
<div class="main">
<? include("include.php") ?>
</div>

<a href="?file=2">link</a>

</body>
</html>

hvis jeg nu klikker på mit link så finder siden it link i filen include.php og denne siden vises nu. Men hvis jeg vil linke til anchor ville jeg gøre således

<a href="?file=2" id="#anchor">link</a>

det virker bare ikke ....

jeg har prøver følgende metoder:

<a href="?file=2/#anchor">link</a>
<a href="?file=2" id="anchor">link</a>
<a href="?file=2" id="#anchor">link</a>

Den side som hentes via include.php er ikke en færtig side men kodestump som er

<div> noget txt </div>

håber det er beskrevet godt nok hvis ikke så sig bare til så skal jeg prøve igen :D

på forhånd tak

/rasmus
Avatar billede kingrex666 Nybegynder
03. august 2007 - 15:23 #1
en llinje i include.php filen ser således ud:

if ($_GET['file'] === "2") include('enside.php');

hvis det har noget at sige.
Avatar billede kingrex666 Nybegynder
03. august 2007 - 15:24 #2
måske skulle jeg fortælle at linket virker MEN det er anchor der ikke virker, den hopper ikke ned på siden.
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
03. august 2007 - 15:27 #3
hvis du har lavet et anchor det rigtige sted skulle du kunne komme ned til det ved at bruge <ax href="#anchor">link</a> hvordan du så får den sat ind som du har det nu ved jeg ikke lige...
Avatar billede kingrex666 Nybegynder
03. august 2007 - 15:35 #4
<a href="#anchor">link</a> virker kun på den side som du står på. Det jeg gerne ville er at linke til anden side og samtidig bruge anchor til at komme ned på den nye side.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. august 2007 - 17:37 #5
Du sku' ta' og prøve

<a href="?file=2#anchor">link</a>
Avatar billede kingrex666 Nybegynder
08. august 2007 - 15:55 #6
Først undskylder jeg for det sene svar.

for det andet ... det er bare mega fedt og det virker

erikjacobsen smid et svar og inkaser velfortjent point fra en glad mand :D

tak
Avatar billede kingrex666 Nybegynder
08. august 2007 - 16:15 #7
Forresten ... jeg har set en side der lavede txten higlightet ... kan man det ved hjælp af <a href="?file=2#anchor&highlight">link</a>

eller kræver det en stører omprogramering af hele siden?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. august 2007 - 16:44 #8
I givet fald skal du
    href="?file=2&highlight#anchor">link</a>
Avatar billede kingrex666 Nybegynder
10. august 2007 - 18:08 #9
href="?file=2&highlight#anchor">link</a>

syntes ikke lige at virke? ved ikke om jeg kan difinerer highlight et sted?

men okei dette spørgsmål er jo besvaret så smid et svar mester og høst frugten.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2007 - 18:31 #10
Jeg samler slet ikke på point, tak.

Du skal jo selv i koden aflæse, at der står highlight i URL-en, og så gøre noget i retning af http://php.net/highlight_file eller http://php.net/highlight_string ... hvis altså det er PHP-kode.
Avatar billede kingrex666 Nybegynder
10. august 2007 - 19:32 #11
hej igen.

nu har jeg siddet og kigget på highlight koder og manualer ... og jeg må nok indrømme at jeg er en begynder der ikke fatter så meget igen åbenbart..

jeg kan forstå at jeg skal have en string/en stump kode der fortæller hvilken farve txten skal highlightes med og derefter burde <a href="?file=2&highlight#anchor">link</a> så virke.

men hvor skal kodestumpen stå? kan den stå i en fil for sig selv og "includes" på selve siden i toppen. og nok det vigtigste. hvordan ser koden ude der fortæller hvordan txten skal "opfører" sig.

Ps. jeg er ikke kyndig nok til selv at lave sådan en lang string.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2007 - 20:20 #12
Jeg ved ikke hvad det er du vil have highlighted og hvordan. En af følgende
1) Glem det til du har lært mere om programmering
2) Forklar det, så vi andre kan følge med
Avatar billede kingrex666 Nybegynder
08. marts 2008 - 09:55 #13
ikke besvaret .... sprøgsmålet lukkes
Avatar billede olebole Juniormester
08. marts 2008 - 14:26 #14
<ole>

Spørgsmålet blev ikke besvaret, fordi det aldrig blev forklaret

/mvh
</bole>