Avatar billede jan2001 Nybegynder
30. juli 2007 - 15:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

samle to tabeller

Jeg har to forskellige tabeller som jeg gerne vil samle til en. Jeg vil tage nogle kolonner fra den tabel1 og sætte over i tabel2.
Jeg har oprettet de ønskede kolonner i tabel2 og prøvet med insert into. men så tilføjes der bare nye rækker. Jeg har så prøvet med update, men det virker ikke uden where klausul.

Er det muligt at oprette en tabel3. og så insætte kolonnerne fra tabel1 og tabel2.

noget i stil med

insert into tabel3 ( kolonne1, kolonne2 ) select kolonne1, kolonne2 from tabel1 and kolonne3, kolonne4 from tabel2
Avatar billede barklund Nybegynder
30. juli 2007 - 15:58 #1
Ja, det sidste er muligt. Det første er kun muligt med noget subselect, da jeg ikke tror replace into kan det andet. Men måske kan den?

insert into tabel3 ( kolonne1, kolonne2, kolonne3, kolonne 4 )
select tabel1.kolonne1, tabel1.kolonne2, tabel2.kolonne3, tabel2.kolonne4 from tabel1 inner join tabel2 on tabel1.id = tabel2.id

Du skal altså erstatte tabel1.id og tabel2.id med de korrekte navne på attributterne, der hedder det samme i de to tabeller.
Avatar billede jan2001 Nybegynder
30. juli 2007 - 17:40 #2
jubi, det virker. men det var lidt besværlig måde, når man har mange kolonner.
Læg gerne et svar.
Avatar billede barklund Nybegynder
30. juli 2007 - 17:43 #3
REPLACE INTO kan som nævnt muligvis bruges, men det vil være lige så besværligt :)
Avatar billede barklund Nybegynder
31. juli 2007 - 09:50 #4
Tark :)