Avatar billede casperc Nybegynder
24. juli 2007 - 15:24 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Random billede og tekst

Jeg har x antal billeder og det samme antal txt/xml filer. Billederne er nummererede fra 1 til x (eks. 1.jpg) og det samme er tekstfilerne (eks. 1.xml)

Nu vil jeg gerne have en flashfilm der random kan vise et af de eksterne billeder med den tilsvarende tekst ovenpå (eks 3.jpg + 3.xml).

Er der nogen der kender en tutorial der kan hjælpe med dette eller måske nogen der allerede har lavet sådan en flash-fil.

Det skal siges, at jeg er lidt nybegynder mht. actionscripts i flash, så alt det med "Du skal bare bruge loadVariables..." Det preller lidt af på mig, for jeg kender som sagt ikke så meget til det. Kan sagtens rode rundt i scripts der er lavet, men kan ikke selv bygge dem op fra bunden.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2007 - 15:51 #1
Hvad har du i din xml fil, og hvad bruger du .txt filen til?
Avatar billede casperc Nybegynder
24. juli 2007 - 16:08 #2
XML-filen indeholder bare tekst. txt-filen går nok ikke at bruge, da det bliver svært at få vist eks. Æ, Ø og Å.

Min XML-fil ser sådan ud:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="yes" ?>

<tekst>bla bla bla bla bla</tekst>
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2007 - 19:27 #3
okay jeg ville nok opbygge den:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="yes" ?>
<oplysninger>
  <oplysning1 tekst="tekst del 1" billed="billeder/billede1.jpg" />
  <oplysning2 tekst="tekst del 2" billed="billeder/billede2.jpg" />
  <oplysning3 tekst="tekst del 3" billed="billeder/billede3.jpg" />
</oplysninger>

Men er det fra bunden du vil ha' opbygget din flash fil? Eller har du lavet noget og hvis ja kan du så lægge det op så man kan se hvorlagt du er nået?
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2007 - 20:45 #4
Eller...?
Avatar billede nolleren Nybegynder
31. juli 2007 - 15:57 #5
Du skal kun bruge 1 .xml fil og ikke 3. Så kalder du bare en random node i din ene .xml fil! Så ja, byg den op som coldgate sagde! Du skal ikke bruge loadVariables til at hente den ind men bare hente en node direkte fra dokumentet!

Således:

var myXML:XML = new XML();
myXML.ignoreWhite = true;
myXML.onLoad = processXML;

function processXML(success:Boolean) { // Function
    if (success) { // Hvis XML filen bliver hentet korrekt - Kør dette.
        var _l:Number = this.firstChild.childNodes.length; // Antal noder i XML dokumentet.
        var randmNum:Number = Math.round(Math.random()*_l)-1; // Et random nr. hvor det højeste tal kun kan blive 3 ( Da childNodes starter med 0 og så 1 osv.

        trace (this.firstChild.childNodes[randmNum].attributes.tekst); // Tracer en tekst som matcher random tallet.
        trace (this.firstChild.childNodes[randmNum].attributes.billed); // Tracer et billede som matcher random tallet.
    } else { // Hvis XML filen fejler - Kør dette.
        trace("error");
    }
myXML.load("testXML.xml"); // Henter XML'en ind i flash.

Håber det var til at forstå. Kildefilen ligger her:
http://www.maxime-media.dk/clients/xml_loader/xml_loader.rar

Jeg sender det som et svar :)
Avatar billede nolleren Nybegynder
31. juli 2007 - 16:04 #6
Det skal lige nævnes at du sagtens kan bruge forskellige navne på dine billeder i et XML dokument og at tallene på dem ikke behøves at være i vilkårlig rækkefølge. Det er en smart ting nemlig da man kun kalder hvilken antal node man vil have fat i og derefter hvilken attribut i noden man gerne vil have fat i! :)
Avatar billede casperc Nybegynder
01. august 2007 - 12:55 #7
Det virker jo helt perfekt. Der er dog lige en lille detalje, den laver en "undefined" fejl nogle gange. Jeg går ud fra at det er fordi der sker en fejl når den laver et random nummer, så jeg har skiftet Math.round ud med Math.floor, og slettet -1.

Så må jeg lige finde ud af hvordan jeg få lavet en effekt på billedet og teksten, men tak for hjælpen begge to. Hvis coldgate lige sender et svar, så får du også lige nogle points!

/CC
Avatar billede nolleren Nybegynder
01. august 2007 - 14:13 #8
hehe, super at du selv kunne løse det! jeg lavede det nemlig bare lige hurtigt ;p hehe. så må jeg have været heldigt og få et random tal som ikke var den fejl! ;p hehe.
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2007 - 10:20 #9
svar