Avatar billede BTEngineer Novice
20. juli 2007 - 18:09 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Opbygning af hjemmeside

Hej.

Jeg plejer normalt altid at opbygge min hjemmeside således: http://www.specks.dk/hp/index.html

Eller sådan her:

<?
if($_GET[side] == index OR $_GET[side] == Index) {
echo "Ulovlig handling!";
} else {
if(empty($_GET[side])) {
$filename = "forside.php";
} else {
$filename = "$_GET[side].php";
}
if (file_exists($filename)) {
include("$filename");
} else {
echo "Siden <b>$_GET[side].php</b> kunne ikke findes på ";
echo $_SERVER["HTTP_HOST"];
}
?>

Det er det eneste jeg har prøvet - Og nu har jeg kigget lidt på arto.dk, dating.dk osv. Kan se at arto.dk er opbygget i frameset - Var måske en mulighed? For skal have nogenlunde samme site opbygning.

Men håber i vil komme med nogle forslag til hvordan jeg kan opbygge min hp. Jeg er ikke så skrap til div og layers. Når jeg laver layers flytter de sig altid når man f.eks. maksimerer siden.

Tak på forhånd!
Avatar billede keysersoze Guru
20. juli 2007 - 19:07 #1
frames/iframes er generelt et rigtig dårligt valg - at nogle sider så alligevel kan leve med det hænger sammen med enten alderen på siden eller at synligheden (på fx søgemaskiner) ikke er så vigtig.

Hvad der er den rigtige metode hænger nok også sammen med formål. En mulighed var fx at lave side1.php, side2.php, side3.php osv så lave indclude file til toppen, til menuen og til bunden (altså filer der bliver includeret på de egentlige content sider). På den måde kan du let ændre menuen hvis der er behov for det - og du slipper for frames/iframes.

Det er stadig ikke forbudt at opbygge sider med tabeller - men divs er klart at foretrække da de er lavet til formålet mens tabeller er lavet til at vise tabullere data. Men der er vel heller ikke noget i vejen for at forsøge sig med divs - det er måske lidt sværere i starten, men øvelse gør mester :)
Avatar billede BTEngineer Novice
20. juli 2007 - 23:38 #2
Okay tak, har læst en masse artikler på html.dk om validering, xhtml og css.
Men nu har jeg lige et andet spørgsmål - Hvordan laver man en border på en <div></div> ? Og hvordan centerer man <div></div> boksen ?
Avatar billede mclemens Nybegynder
20. juli 2007 - 23:46 #3
<div style="border:2px solid #000;width:500px;margin:0 auto;">Hejsa</div>

M.h.t. html.dk så lad være med at lægge for stor vægt på sitets ekspertise.
Et site der skriver xhtml, leverer siden som text/html og indeholder markup
fejl skriger langt væk af at personen ikke har opfanget hvad xhtml er.

Hvis du er ny så anbefaler at du kører efter html 4.01 strict ( bemærk det
er ikke for at tale ned om xhtml, da jeg selv kører xhtml 1.1 uden formål idag ),
og at hvis du senere vælger at skifte til xhtml - når IE understøtter xhtml. Evt.
kigger på http://www.eksperten.dk/spm/719030 for lidt content negotiation.
Avatar billede BTEngineer Novice
21. juli 2007 - 00:04 #4
Kan du også sige mig hvordan man gør kanterne runde?
Er det ikke nemmest med JavaScript i den sammenhæng?

Ja, har har lagt mærke til at html.dk nærmest tigger og ber en om at bruge det under 'kursuset' - Men har arbejdet med html 4.01 i lang tid og vil nu gerne prøve XHTML og så lære noget mere CSS. De seneste år har jeg bare lavet php/mysql.
Avatar billede olebole Juniormester
22. juli 2007 - 16:21 #5
<ole>

Nu er det ikke kun IE, der er problemet ... W3C er et ligeså stort problem. Som standarderne er idag, kan et formfelt ikke aflæses med JavaScript via ECMA/DOM bindinger. Det ændrer sig først med XHTML 2.0 og XForms - og når de vel at mærke er understøttet af browserne  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede mclemens Nybegynder
22. juli 2007 - 16:36 #6
dounie - Jeg laver runde kanter via. billeder.

M.h.t. javascript kan du måske bruge niftycorners
eller andet http://www.html.it/articoli/niftycube/index.html
- har dog aldrig brugt det selv, da jeg p.t. føler det er ligeså
let at tilrette grafikken med runde kanter fra starten af.
Avatar billede BTEngineer Novice
22. juli 2007 - 16:42 #7
Okay :)
Har et enkelt spørgsmål til - Hvordan får jeg siderne til at åbne sig et bestemt sted? Altså på en anden måde end den jeg selv har lavet ?
Avatar billede mclemens Nybegynder
22. juli 2007 - 16:50 #8
Hvis du ønsker at bruge noget andet end frames, som
du bruger på http://www.specks.dk/hp/index.html p.t.
- så kan du jo bruge include, som Keysersoze foreslår.
Avatar billede BTEngineer Novice
22. juli 2007 - 17:00 #9
Okay, smid et svar mclemens, så accepterer jeg lige jer begge ;)
Avatar billede mclemens Nybegynder
22. juli 2007 - 17:32 #10
Ok :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. juli 2007 - 19:00 #11
Tak for point :)