Avatar billede morten_21 Nybegynder
19. juli 2007 - 11:33 Der er 13 kommentarer

LED indikation af momentane switche

Jeg roder med et projekt for tiden, hvor jeg har 4 moment-kontakter, der trykkes på vilkårligt. Jeg vil gerne have en LED indikation for hver kontakt, der viser hvilken kontakt der er trykket på, og denne skal lyse fast indtil en anden kontakt aktiveres.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan jeg gør dette når kontakterne skal være med moment. Jeg har været ude i noget med en 555 kreds som en slags multivibrator, men må nok erkende at det er for længe siden jeg har rodet med elektronik..

Nogen forslag til hvordan det kan løses? Skal vi ud i nogle logiske kredse, eller kan det klares nemmere?

Håber jeg har belyst problemet grundigt nok, ellers skal jeg gerne uddybe :)
19. juli 2007 - 11:43 #1
... ligesom den slags man bruger på diverse Quiz show på flimmer ?
Altså den ontakt som kommer først skal vises. De andre 'låst' til "anden kontakt" aktiveres ?
Avatar billede morten_21 Nybegynder
19. juli 2007 - 12:43 #2
Nej, ikke lige sådan.

Der er 4 kontakter og 4 dioder. Når kontakt A trykkes ned, skal diode A lyse. Trykker man så kontakt B, skal diode A slukke og diode B lyse istedet.

Man kan sammenligne det med min forstærker i stuen - man kan vælge mellem aux, line, tuner osv. med moment knapper, og der er der en diode over hver knap der viser hvilken kanal der er valgt.

Jeg kunne jo bare bruge 2 polede On/off kontakter, så var det ikke noget problem, men det skal være moment kontakter.
19. juli 2007 - 12:56 #3
Hmmm...

Som inspiration - Et eller andet med denne IC ->
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/51005/FAIRCHILD/DM74AS573.html
(Er dog med 8 in/out)
Avatar billede morten_21 Nybegynder
19. juli 2007 - 13:53 #4
Hm, ja den ser brugbar ud.

8 in/out gør ikke noget. Jeg skal bare finde på en måde jeg kan gøre "enable" low, når jeg har trykket på kontakterne. Jeg skal lige tænke og tegne lidt, så vender jeg tilbage :)
19. juli 2007 - 14:07 #5
... måske noget med et CR / RC led der lige giver en lille puls ?
Avatar billede js_delphi Nybegynder
19. juli 2007 - 14:27 #6
Hvor meget maa det koste?
Avatar billede morten_21 Nybegynder
19. juli 2007 - 15:33 #7
js_delphi> Prisen er umiddelbart ikke afgørende, hvad har du i tankerne da?
Avatar billede js_delphi Nybegynder
19. juli 2007 - 16:15 #8
Man kunne for et par hundrede kroner koebe den mindste PLC styring, man kunne finde, og saa meget let, hurtigt og fleksibelt lave et par programlinier, som gjorde det, du vil have. De mindste PLC'er faar man naesten smidt i nakken, hvis man vaelger en brugt.
Avatar billede m_soender Nybegynder
19. juli 2007 - 21:36 #9
Kunne du ikke bare bruge en flip-flop til at klare det. Et par 4027'ere koblet som S/R flip-flop
19. juli 2007 - 22:17 #10
... nævnte http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/51005/FAIRCHILD/DM74AS573.html er faktisk otte stk. "flip-flop" i én pakke. Dog med fælles 'flop' men det er jo også ønsket...
Avatar billede m_soender Nybegynder
20. juli 2007 - 07:54 #11
arhh..sorry havde ikke lige set det.
Avatar billede morten_21 Nybegynder
20. juli 2007 - 09:37 #12
js_delphi >
Jeg har også overvejet en lille uC - det ville også passe fint da jeg i samme projekt skal bruge et PC keyboard, og så kunne jeg istedet bruge uC'en til at sende scancodes med.. men jeg orker ikke rigtig sætte mig ind i programmeringen af sådan en. Det er meget længe siden.. :)

74573'eren er brugbar, men det dur ikke at ha' et RC led til at latche udgangene, når kontakterne er moment. Jeg skal nok lige bruge lidt mere tid på tegnebrættet.

Andre idéer modtages gerne :)
01. august 2007 - 15:45 #13
Hvordan går det her ?