Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2007 - 22:33 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor lige ASP.NET ?

Heey eksperter..

Jeg sidder nu med en ordenlig omgang sommerferie, og prøver at finde en mindre freelance opgave til at tjene lidt lommepenge med...

Men jeg opdager så at asp.NET programmørere søges ret meget. Og i øjeblikket koder jeg kun ASP (og SQL o.s.v)..

Derfor ville jeg så høre hvad er det som gør asp.NET bedre?..
Avatar billede kalp Novice
16. juli 2007 - 22:38 #1
Du får hurtigere sat noget på benene i ASP.NET og næsten uanset hvad du gør så vil det kun være nemmere og mere overskueligt, at finde hoved og hale i et ASP.NET site frem for bare ASP.
Der er også en masse dejlige fordele hvad angår udviklingsværktøjer og for ikke og tale om det store API du kan benytte i ASP.NET.

Ren ASP er ren hovedpine i længden og løsningen kan og vil aldrig kunne blive ligeså pæn, som en ASP.NET løsning.
Avatar billede windcape Praktikant
16. juli 2007 - 22:40 #2
objektorienteret kodestil og .. temmligt fullblown, og øhhh.. hype! massere af hype.

Dog er VBScript jo elendigt i forhold, ASP fejler jo allerede så snart du skal arbejde med MD5, hvor .NET har classes til håntere alt fra kryptografi og billedemanipulation.

Dog er grunden til den høje efterspørgsel mest skabt af en popularitets hype :)
Avatar billede windcape Praktikant
16. juli 2007 - 22:41 #3
kalp:

VB.NET er ligeså uoverskueligt som almindelig ASP :p Faktisk er ASP.NET med VB.NET næsten mere uoverskuelig.

Derudover synes jeg at det er forkert at påpege udviklingsværktøjet , da der nu kun er et..
Avatar billede neoman Novice
16. juli 2007 - 22:41 #4
http://www.takempis.com/aspnet_fundamentals.asp

Det tager et ondt år at kode noget i ASP og en ond måned hvis man gør det i .NET ! :)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2007 - 22:42 #5
Det er vel ikke saa overraskende at firmaer helst vil investere penge i en ny teknologi
som er under aktiv videreudvikling fremfor i en gammel teknologi som der ikke udvikles paa.
Avatar billede neoman Novice
16. juli 2007 - 22:42 #6
men et meget væsentligt punkt er at du kan adskille kode fra præsentation. Det gør det en del nemmere at maintaine.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2007 - 22:43 #7
windscape>

Det vil jeg ikke give dig ret i.

En ofte anvendt kritik mod VB.NET er netop at det er C# med VB syntax og ikke VB7.
Avatar billede kalp Novice
16. juli 2007 - 22:44 #8
windcape

jeg vidste godt jeg ville få klø for min kommentar af ASP supportere..
men i mine øjne er ASP forældet.. og så vidt jeg ved så yder Microsoft ikke support til det længere heller. Det må sige noget i sig selv.

ps. jeg programmere ikke VB.NET men C#
så det ville overraske mig hvis VB.NET skulle være uoverskuelig og hvis det er så må han hellere lære C#:)
Avatar billede kalp Novice
16. juli 2007 - 22:46 #9
neonman

kunne ikke være mere enig.
der er utrolig meget man får leveret i ASP.NET uden en dråbe sved på panden..
og i mange tilfælde er det helt fint til det formål man nu har.. f.eks det indbyggede forms authentication.
Avatar billede softspot Forsker
16. juli 2007 - 22:49 #10
Ja, det korte svar må være: alt!

Bedre mulighed for indkapsling, arv og hvad du ellers kan komme i tanke om under objektorientering.

Bedre styring af cache og dermed bedre performance. Ligeledes oversættes din kode til noget binært kode, som også gør at du får en bedre overall performance.

Mange flere indbyggede værktøjer i frameworket, så du ikke skal købe 3. parts komponenter for at lave de mest basale ting som upload og billedebehandling. Men også rigtig mange muligheder for at lave meget avancerede ting på serveren uden det betyder du skal have fat i en 3. parts leverandør (selvom det stadig er muligt at finde komponenter til .NET som gør tingene lettere for dig, hvis du ikke selv har tid eller evener til at løse en speciel opgave).

Et miljø som er up to date, herunder (mere eller mindre) fuld implementering af OOP i alle sprog der leveres til .NET, samt sproguafhængighed mellem .NET-komponenter. Det er ligegyldig hvilket sprog en given komponent er lavet i, hvilket betyder at du kan bruge det mest optimale sprog til den givne opgave.

Der er rigtig mange fordele ved at bruge .NET, men jeg er ikke helt enig med kalp i at det er hurtigere at lave noget i ASP.NET, ej heller at det pr. automatik bliver pænere af at være lavet i .NET. Det er et spørgsmål om hvilken disciplin man har og hvis man er et rodehoved, så redder .NET dig ikke fra dette problem :)
Avatar billede neoman Novice
16. juli 2007 - 22:51 #11
kalp : jeg har lavet  ASP og .NET 1.1, men det er først nu med .net 2 hvor man faktisk 100 % kan koncentere sig om funktioner ( i stedet for kode)... og kan prototype en hel fed website på nogle timer (totalt umuligt i classic ASP).

texton : prøv at se denne video på 20 minutter http://download.microsoft.com/download/0/f/6/0f651a0f-6f2b-4497-b061-e1b2825e22e0/MSAJAX-ToDoList.wmv

det er en webbaseret To Do list. Tror det er ret illustrativ for havd man kan med .NET. At lave tilsvarende i classic ville nok have taget mere end 20 minutter :)
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2007 - 22:52 #12
Okay mange tak for svarene.. der er vel ikke andet for end at jeg må til at lære ASP.NET :)..

Men tænkte på hvad med sådan noget som upload og billedmanipulation? altså med ASP behøver man helst komponenter til den slags.. Som jeg forstår på det hele er det nærmest indbygget i asp.NET ?
Avatar billede neoman Novice
16. juli 2007 - 22:55 #13
texton: nej, der mangler en dispenser til cola & chips :)
Avatar billede windcape Praktikant
16. juli 2007 - 22:56 #14
.NET bør kun skrives i C# medmindre der snakkes om legacy kode, VB er virkelig IKKE vejen frem.

Neoman:

Du kan prototype en IE only og ekstrem standardbrydende prototype som i sidste ende er komplet ubrugeligt. ASP.NET 1.1 var overhovedet ikke i nogen som helst acceptabel form i form af dets output.

ASP.NET 2.0 har et ok output, selvom deres konstante forkerte brug af xhtml er træls.
Derudover kommer at idelogiske ideer som java script:__doPostBack aldrig bør bruges i pratik.

Er absolut ikke enig med at ASP.NET er hurtigere at udvikle end noget som helst andet, men det er klart bedre end klassisk ASP (læs: VBScript).
Avatar billede softspot Forsker
16. juli 2007 - 22:56 #15
Ja, upload er som nævnt indbygget i ASP.NET. I 1.1 ligger det som en del af Web.UI.FileUpload (såvidt jeg husker). Image-klassen giver dig rige muligheder for billedemanipulation.
Avatar billede windcape Praktikant
16. juli 2007 - 22:58 #16
"altså med ASP behøver man helst komponenter til den slags.. Som jeg forstår på det hele er det nærmest indbygget i asp.NET ?"
-- ja, det hele er indbygget i frameworket :-)

Dog skal du ikke lære ASP.NET da dette bare er et framework. Først skal du lærer C# (C-Sharp) sammen med objekt orienteret programming.

Derefter kan du specialisere dig i at udvikle under ASP.NET frameworket, og bruge de forskellige webcomponents der findes, som f.eks. repeaters og master-pages.

Det er yderst ufornuftigt at hoppe direkte ind i .NET, specielt hvis du kun har erfaring med VBScript, så bør du lære mere om OOAD først.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2007 - 22:59 #17
Okay mange tak.. Jeg må bare igang så :) ..

Hvis der er nogen som har gode Tutorials eller guides andre end den på html.dk, vil jeg være glad for dem..

Smider I svar ? :)
Avatar billede windcape Praktikant
16. juli 2007 - 23:00 #18
Og specielt at benytte database klasserne rigtigt !

Aldrig mere string concat SQL, prepared statements står højt på dagsordenen.
Avatar billede neoman Novice
16. juli 2007 - 23:00 #19
windcape : dette er ikke for at starte en religionskrig, men jeg kan ikke prototype et hul i jorden vha classic ASP på et helt år, mens jeg fik strikket et OK site sammen på en aften med .net 2. Det at prototypen ikke er perfekt er jeg ligeglad med, da det ikke var perfektion som skulle leveres. Man kan brokke sig over manglende standards og whatever, men mens brokkerierne pågår, så er det andre som får noget virkende ud ad døren, og for mig er det det vigtigste.
Avatar billede neoman Novice
16. juli 2007 - 23:02 #20
texton : www.asp.net

Hvis du skal i gang på egen hånd så kan det anbefales at købe en bog : www.wrox.com har mange gode (har selv købt 4)... og nogle af dem kan fås i DK til en ganske OK pris..www.bogpriser.dk
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2007 - 23:02 #21
Okay windcape, men jeg tror bare at jeg tager det stille og roligt og blander siderne lidt ASP og .NET og tager det hen ad vejen..

Men jeg syntes bare at VBscript virker mere overskueligt og logisk i forhold til C#?..
Avatar billede windcape Praktikant
16. juli 2007 - 23:02 #22
Nu er webstandarder jo mere vigtigt end nogen sinde :)

En seriøst ASP udvikler har jo en pæn stor kodebase at tage af, hvilket gør at man kan udvikle hvad det passer en pænt hurtigt.

Det handler jo om erfaring, sproget/frameworket er irrelevant for seriøse programmørere.
Avatar billede kalp Novice
16. juli 2007 - 23:03 #23
windcape

man har også lov til, at have hver sin holdning:)
jeg synes personligt, at det er hurtigere og nemmere i ASP.NET
og vil til enhver  en tid vælge et ASP.NET projekt frem for et ASP projekt:P
er sikker på det kan laves meget hurtigere og pænere i ASP.NET

ASP imponere mig ikke - føler lidt man mangler den ene arm når man programmere noget i ASP
Avatar billede windcape Praktikant
16. juli 2007 - 23:03 #24
"Men jeg syntes bare at VBscript virker mere overskueligt og logisk i forhold til C#?.."
-- Når magien ved OOP går op for dig vil du nok ændre mening :)

Ja, måske lyder jeg lidt kritisk, men forventede at de fleste andre ville spå rent guld omkring ASP.NET.
Ingen information bør være ukritisk ;-)
Avatar billede kalp Novice
16. juli 2007 - 23:04 #25
windcape

den kodebase du taler om - er det købte komponenter du tænker på eller kodestumper man selv har udviklet fra bunden af?

hvis det er købte komponenter så har også brugt en mindre formue på, at få denne store kode base
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2007 - 23:05 #26
Du føler lidt at du mangler den ene arm når du koder i ASP - FORDI at du kender til asp.NET :)
Avatar billede softspot Forsker
16. juli 2007 - 23:05 #27
VBScript er simplere end C#, det er muligvis derfor det er mere overskueligt. C# skal dog leve op til nogle andre krav en VBS, så det er nød til at være mere omfattende... du behøver dog ikke vide alt om sproget for at få noget fra hånden :)
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2007 - 23:06 #28
OOP ?
Avatar billede kalp Novice
16. juli 2007 - 23:06 #29
texton

og ASP.. jeg startede med ASP, men nu er jeg kommet videre i livet:)
du gør det rette ved at gøre det samme:P
Avatar billede neoman Novice
16. juli 2007 - 23:06 #30
windcape ... for mig er asp versus asp.net som assembler versus pascal ... jeg er sikker på at hardcore folk kan få alskens ting ud af assembler :) Men som kalp skriver, så er det jo et holdningsspørgsmål.
Avatar billede kalp Novice
16. juli 2007 - 23:06 #31
OOP = Object Oriented Programming
Avatar billede windcape Praktikant
16. juli 2007 - 23:07 #32
"du behøver dog ikke vide alt om sproget for at få noget fra hånden"
- Faktisk skal man bare have et grundkurses i OOP og noget autocompletion + gænse programmingsskills så er det brugbart :)

Kommer selv fra Java, og C# var utrolig nemt at lære.
Avatar billede windcape Praktikant
16. juli 2007 - 23:08 #33
neoman/kalp

hehe rolig nu, jeg er ikke ASP fan, jeg kan overhovedet ikke fordrage at arbejde med noget som helst VB relateret.
Ville bare give det noget kritik for at give et mere objektivt billede.
Avatar billede kalp Novice
16. juli 2007 - 23:11 #34
windcape

det helt i orden - jeg fik en anden opfattelse pga. dit første indlæg til mig;)
Avatar billede neoman Novice
16. juli 2007 - 23:12 #35
texton .. lad dig ikke afskrække - hvis du ikke aner noget om OOP få fat i en WROX bog og de tutorials på netett og gå i gang. Før eller senere falder ti-øren af sig selv, når du har lært hvordan man bruger de indbyggede kontroller i .NET (kontroller= ting som f.eks. en TextBox med en masse funktioner, hvor asp kun havde <input blabla> taggen at lege med) :)
Avatar billede neoman Novice
16. juli 2007 - 23:14 #36
windcape : Peace on earth :-)
Avatar billede windcape Praktikant
16. juli 2007 - 23:14 #37
OOP ændre ens opfattelse af livet .. på en utrolig dejlig måde :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2007 - 23:21 #38
Okay mange tak :)
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2007 - 17:29 #39
Ikke andre der vil smide svar ?