Avatar billede viggosmor Nybegynder
15. juli 2007 - 09:56 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Centrering af side uanset skærmstørrelse/opløsning

Jeg prøver om der er hjælp at hente i den rette kategori..

Jeg er startet på at lave min hjemmeside om, efter at have lavet siderne med layers som jo ikke kan centreres så de altid står centreret uanset skærmopløsning og størrelse..

Nu centrerer jeg elemnter og tekst med align funktionen i Dreamweaver, men det er ikke alt jeg kan få centreret, det lykkes findt med topbanner og menu, men når jeg vælger at billede og tekst skal alignes til højre ller venstre, for at få teksten op på samme linje som billedet, er de 2 elementer ikke centreret men står ude i siden...

Er der en måde hvorpå jeg kan aligne tekst og billeder så de står ved side af hinanden og samtidig at de er centreret på siden?

I kan se hvad jeg mener her:

http://mopsviggo.dk/os.html

På forhånd takker
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2007 - 13:24 #1
Sæt dette i din body tag:

margin:0px auto;

Det centrere din body og du kan aligne din tekst som du vil.

ps. Glem tables, brug layers - Du kan centrere og aligne alt det du vil.
Avatar billede viggosmor Nybegynder
15. juli 2007 - 16:10 #2
Hvor præcist skal jeg sætte det ind henne?

Jeg arbejder mest i design wiev, og kan kun en smule html... ikke nok til at vide, hvor i body tagget jeg skal sætte det....;)
Avatar billede viggosmor Nybegynder
15. juli 2007 - 16:12 #3
Ps jeg har da hele tiden fået at vide at jeg skulle holde mig væk fra layers, idet de generere en absolut position.. og ikke en flexibel eller hvad det nu hedder... relative?

Det skal jo være sådan at man uanset størelse eller opløsning altid vil se siden centreret...
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2007 - 17:34 #4
I din CSS fil under body:

body {
    background-color: #DADAB6;
        margin:0px auto;
}
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2007 - 17:41 #5
Ellers lav en DIV box/container og sæt hele din text inkl. table ind i

html filen - skal indsættes lige efter <body>:

<div id="content">
"indsæt dit indhold her"
</div>

Css filen:
#content
{
width: 700px;
margin: 0 auto
}

Så bliver din side 700 px i bredden - Du kan selv ændre den til eks. 800
Avatar billede viggosmor Nybegynder
15. juli 2007 - 17:48 #6
Takker jeg vil prøve det med min css fil.... det må være til at finde ud af da.. he he
Avatar billede viggosmor Nybegynder
15. juli 2007 - 19:15 #7
Ps... igen

Hvordan ville du centrere et layer?

Jeg kan ikke ændre koden for jeg har lavet siderne udfra en template byget på forsiden, så alt er locked... hmmm
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2007 - 21:51 #8
Hvis ikke du kan ændre i templatet er der ikke meget at gøre.

Jeg bruger selv layers og de kan placeres hvor du vil. Læs evt. min html og css kode på www.lipsum.dk
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. juli 2007 - 21:51 #9
Så går du ind og retter i din template fil. Så rettes det i alle andre der er lavet ud fra den.
Avatar billede olebole Juniormester
16. juli 2007 - 17:39 #10
<ole>

Din markup-kode validerer dog ikke mod XHTML 1.1 (som din link-title påstår) - men kun mod XHTML 1.0-Transitional.
Til gengæld har XHTML 1.0-Trans stortset ikke noget med XHTML at gøre og koden vil altid blive behandlet af browserens HTML-fortolker ... _aldrig_ af dens XML-fortolkeren, som ellers er den eneste grund til at skrive XHTML  =)

Derfor gør det vel heller ikke så meget, at det inkluderede Google-script ikke er X(HT)ML-kompatibelt  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede viggosmor Nybegynder
17. juli 2007 - 15:24 #11
Jeg har nu fundet ud af at bruge tabeller korrekt, tror jeg nok, så nu skulle siden vist være centreret...

http://mopsviggo.dk

Hvis nogen oplever den ikk er centreret må de godt sieg til....