Avatar billede sigs Nybegynder
13. juli 2007 - 15:10 Der er 8 kommentarer

vista fryser 20 sek men går ikke ned

hej

jeg har lige installeret en WD Raptor, og har lagt Vista på den. med min Raptor skulle det jo gå hurtigere, det gør det også ved opstarten. men når jeg arbejder i Vista i noget som tager lidt cpu kræfter, mens jeg fx er på internettet og surfer lidt, så fryser computeren i ca 20-30 sekunder. efter den er færdig med at fryse så tænker raptoren som en vanvittig, lidt som om at den skal hente de processorer som er blevet "glemt" i de sekunder hvor den frøs.
den gør det også når jeg bruger flere programmer. det er ret frusterende for jeg har lige købt alt nyt hardware:

E6600 2.4ghz
2gb OGZ pc2 7200 dual channel
8800GTS 320mb DDR3 ram
Corsair 520W PSU
osv.

iøvrigt kan jeg næsten ikke holde til at røre grafikkortets bagplade i længere tid. den er ret varmt. kan det være det?

jeg har, ifølge pc probe2 disse temps:

CPU - 33 grader
MB - 34 grader

hvordan kan jeg forresten måle min GPU temp?
Avatar billede strych9 Praktikant
13. juli 2007 - 20:09 #1
synes du skal lave RMA af det grafikkort hvis det bliver så varmt. Det er et nyt og temmelig dyrt kort, så man må forvente at kølingen bare er i orden.
Mit 8800GTX kort bliver ikke så varmt at jeg kan brænde mig på bagpladen, og det skal det heller ikke...

Du kan prøve at teste om den også fryser når du har Aero slået fra:
net stop uxsms
Når aero er slået fra, så er der jo ikke megen belastning på gfx kortet.
Avatar billede sigs Nybegynder
13. juli 2007 - 21:52 #2
ok, jeg prøver, men ville bare ønske jeg kunne måle hvor høj temp. er, før jeg sende den ind. er der virkelig ingen temp måler til nvidia grafikkort? :(
Avatar billede strych9 Praktikant
13. juli 2007 - 23:39 #3
Hvis du kan brænde dig på ydersiden så er temperaturen: "for varmt", og det er sådan set alt du behøver at vide.
Avatar billede sigs Nybegynder
14. juli 2007 - 00:08 #4
du har ret, når jeg har et bundkort som kun er 33 grader varm og CPU'en kun er 29-30 grader, og har generalt et fantastisk airflow, så burde jeg ikke brænde (næsten) mig på bagsiden af kortet.

men jeg har aldrig prøvet at sende noget ind, men det skal jeg sq ha gjort, for i forbindelse med at jeg har købt alle dele til en ny computer, så har fået jeg nogle usandsynlig ustabile (dyre) ram, en defekt extern harddisk på 500gb, og et grafikkort der er for varmt.

kan nogen fortælle mig hvordan det foregår? skal man bare sende hardwaret ind med en lille beskrivelse om problemet? og skal de så undersøge problemet og måske sende det ind til producenten? for det tager jo en helvedes tid. eller får man bare en ny med det samme?

ja i know mange spørgsmål :)
Avatar billede strych9 Praktikant
14. juli 2007 - 00:17 #5
Du skal først ringe til dem (butikken) og spørge til procedurerne.
ang. RAM så er du sikker på at du har sat timing korrekt i BIOS? Og eventuelt prøvet en BIOS opdatering?
Avatar billede kfz Nybegynder
14. juli 2007 - 08:00 #6
hvis hardwaren er købt online, så opretter man ofte en RMA på butikkens hjemmeside, hvor du beskriver produkt og problem.
Når du er færdig med det får du et RMA Nr.

Dette skal du skrive uden på kassen når du sender den tilbage til firmaet.
Avatar billede sigs Nybegynder
14. juli 2007 - 18:21 #7
hey tak for svarene, jeg har læst lidt om RMA på shg.dk's side, der står at hvis de ikke konstantere en svar, ja så tager de 200kr pr halve time i testgebyr. det er vel svært at bevise at mit grafikkort er defekt, når den virker, men den bliver bare for varm - er den ikke lidt tynd? jeg gider jo ikke at betale minimum 200kr, hvis de beslutter sig at den ikke fejler noget.
Avatar billede sigs Nybegynder
14. juli 2007 - 20:32 #8
ok, ifølge everest ultimate så har jeg en GPU diode på ca 70 grader efter jeg kører 3dmark, er det slemt?