Avatar billede riversen Nybegynder
04. juni 2001 - 17:20 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Kloge matematikere søges

Min kæreste har følgende tekst som ønskes forklaret.

\"Ifølge Descartes kan alt forklares matematisk, eller det kan begribes ved at gå frem, som man gør det inden for matematikken: Ved at arbejde sig bagud gennem forudsætningerne for de enkelte påstande når man til simple, selvindlysende sandheder (aksiomerne). Disse danner derefter grundlaget for en logisk fremadskriden fra udsagn til udsagn (deduktion), som resulterer i et sammenhængende system, hvilende på aksiomerne og holdt sammen af logiske overvejelser.

Nogen der kan forklare hvad dette betyder og give et eksempel på aksiomer?

Og her troede jeg, at jeg var go\' til matematik ;-)

/Rene
Avatar billede buffas Nybegynder
04. juni 2001 - 21:57 #1
hmm han var filosof  - han ville have en metodisk måde at afgøre om \"ting\" var rigtige.
et eksempel på en aksiom:
At man ikke kan tvivle, hvis man ikke også eksisterer
Avatar billede riversen Nybegynder
05. juni 2001 - 05:28 #2
Kan jeg få et eksempel indenfor matematik?
Avatar billede nebula Nybegynder
05. juni 2001 - 09:14 #3
Mja, han var nu både filosof og matematiker ... Det var ham der lavede sætningen \"Cognito, ego sum\" -> Jeg tænker, derfor er jeg.

Hmmm, tag f.eks. (et udtræk af et bevis jeg tilfældigtvis lige sidder og udarbejder):
...
f(a-1)+1=a\'-1+1 (selvindlysende at -1+1 giver 0)
=>
f(a-1)+1=a\'

\"Ting\" er rigtige, når man kan påvise deres korrekthed ved at sammenlige med andre ting.

f.eks. ved jeg at y er 1 og at x er større end y, så derfor \"ved\" jeg også at y = x aldrig vil være rigtigt (logisk nej). Den matematiske metode til dette må vel derfor kaldes en ligning ? :)
Avatar billede riversen Nybegynder
05. juni 2001 - 18:49 #4
hun overtager lige tastaturen:

Det jeg mener er, at han siger, at man kan bygge alt matematik ud fra et aksiom, altså at det er en slags grundpille, hvorpå al anden matematik står, udgangspunktet, hvorfra det udspringer, men jeg kan ikke komme i tanke om en sådan grundpille, som alt andet matematik skulle hvile på. Alt det filosofiske føler jeg derimod at have fuld kontrol over.

Jeg ville bare gerne vide, om det med aksiomet er grebet ud af luften lige som det med, at han skal bruge Guds eksistens til at forklare de medfødte ideer. Man kan jo ikke bruge to ting, der er afhængige af hinanden til at bevise den ene af dem.

Altså er han også galt på den med det med aksiomet? hvis ingen kan sige mig et Axiom, som en grundpille hvorfra alt andet udgår, går jeg ud fra, at han oså her laver en kortslutning. For hurtig konklusion.
Avatar billede riversen Nybegynder
06. juni 2001 - 08:22 #5
nebula: du får point for indsatsen