Avatar billede skovjuul Nybegynder
29. juni 2007 - 03:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

InnoDB vs. MyIsam

Får jeg noget ud af at køre med både MyIsam og InnoDB-tabeller i mit program (lavet i delphi) eller kan jeg bare holde mine tabeller til InnoDB da jeg alligevel bruger transaktionsstyring på halvdelen af dem?

Næste spørgsmål var jeg ikke helt sikker på hvor jeg skulle stille så jeg prøver her i første omgang:
Hvordan opretter jeg en database/tabeller via cmd eller installationsprogram når jeg har mine tabeller i en .sql fil?
Er der evt. nogen af de tilgængelige Installers der kan gøre det så ikke jeg skal opfinde den dybe tallerken igen?

På forhånd tak for hjælpen og god weekend.
Jesper
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2007 - 06:51 #1
jeg vil mene at du skal holde dig til en type tabeller

mysql command line (tror nok du skal aktivere/installere det, men det er en del af mysql), her er noget du kan bruge
http://support.addy.com/content/databases/command-line/

bruger det ikke selv ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2007 - 08:01 #3
Der er smaa forskelle i muligheder for MyISAM og InnoDB - det vil vaere meget
frustrerende at bruge begge to. Har du brug for transaktions styring saa
hold dig til InnoDB. Den mest naevnevaerdige fordel ved MyISAM er hoejere
INSERT hastighed, men du skal have ret hoeje krav for at det betyder noget.

mysql ... < foobar.sql

eller find en af de mange MySQL admin GUI's. Hvis det er et installations program
kan du ogsaa lave en EXE i Delphi.
Avatar billede skovjuul Nybegynder
02. juli 2007 - 00:41 #4
Tak for svarene... Smid et svar begge to, så er der lidt point til deling...
Lige et tillægsspørgsmål: Hvis jeg bruger InnoDB behøver jeg vel ikke bruge transaktionsstyring hele tiden? Jeg tænker på hvis jeg er sikker på at en tabel kun kan blive opdateret ét sted fra i min kode, så kan jeg godt udelade begintransaktion/commit?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2007 - 01:12 #5
Svar.

InnoDB bruger altid transaktioner. Men du kan køre i AUTOCOMMIT mode, således
at enhver SQL sætning bliver sin egen transaktion uden brug af BEGIN & COMMIT.

Eksplicit brug af BEGIN & COMMIT hænger iøvrigt ikke så meget sammen med
thread safeness men mere med hvad der sker hvis din app går ned midt i noget.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2007 - 01:12 #6
Om igen.
Avatar billede skovjuul Nybegynder
02. juli 2007 - 01:31 #7
Hmmm... lyder som noget jeg lige må checke op på :)

Tak for det

Hov, sorry A1, fik lige givet arne alle pointene, sig lige til, så kan jeg lave en point-tråd til dig.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2007 - 01:41 #8
Jeg laver lige et overførsels spørgsmål med hans point.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2007 - 01:42 #9
Avatar billede skovjuul Nybegynder
02. juli 2007 - 12:06 #10
Tak skal du ha' arne