Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 15:24 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

mysql vil ikke accepterer sql

Som overskrift. Jeg bruger mysql.exe

og følger denne anvisning i oprettelse af database:

http://www.udvikleren.dk/PHP/Article.aspx/61/

Databasen bliver dog oprettet, men resten vil den ikke være med til, for tilsidst, når jeg skriver select * from my_tabel, så får jeg at vide at my_tabel.my_tabel ikke eksisterer

Jeg skriver go; tilslut.

Jeg har prøvet med mysql-front, men den vil slet ikke forbinde sig med mysql. Jeg får fejl 1251 - client does not support authentication protocol requested by server. consider upgrading mysql client.
Avatar billede martinlind Nybegynder
28. juni 2007 - 16:39 #1
"Jeg får fejl 1251 - client does not support authentication protocol requested by server. consider upgrading mysql client."

MySQL har alle dage været lidt svær at få op at køre, skift til Firebird, den kører som smurt og er installet på 5 min. IBExpert er en fin og gratis Front-end til den :-)
Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 16:45 #2
Er på en måde ligeglad med hvad databasen hedder, bare den fungerer. Men må lige spørge:

Fungerer alm. sql på firebird?
Hvad med php og asp?
Kan den eksporter til cvs eller ren sql?
Avatar billede martinlind Nybegynder
28. juni 2007 - 16:59 #3
De er meget ens, FirebirdSQL server supporter ANSI-SQL200X dvs. alt det som MSSQL kan det kan den også, og endda nogle ting mere/bedre, du kan læse mere og downloade på www.firebirdsql.org

Jeg bruger selv firebird privat og på arb. bla. til et stort portefølje prg., kan varmt anbefale firebird og IBExpert i gratis versionen, så er du fuldt på højde med MSSQL og deres SQLExplorer/analyzer ( du har bare fået det gratis *S* )
Avatar billede martinlind Nybegynder
28. juni 2007 - 17:00 #4
og JA, der findes ODBC og PHP moduler osv., så du kan køre det hele :)
Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 17:46 #5
Jeg er lidt usikker på om jeg er nød til at installerer apache, for jeg har installeret php4 og den parser udemærket. Men hvordan. IIS kan vel ikke forstå php?
Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 18:49 #6
kører ISQL og skriver user 'SYSDBA' password 'password';# og får dette smidt i hovedet.

statement failed, SQLCODE = -902
Your user name and password are not defined. Ask your database administrator to set up a firebird login.

Da jeg installerede firebird tastede jeg et password.
Avatar billede martinlind Nybegynder
28. juni 2007 - 19:56 #7
username : sysdba
password : masterkey

php på iis kan du godt, du kan se på php hjemme siden hvordan
Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 21:08 #8
desværre. Det er samme melding.
Avatar billede jan2001 Nybegynder
29. juni 2007 - 01:51 #9
Jeg fandt ud af at komme ind i databasen og oprette en ny vha denne:

http://www.delphifaq.com/faq/databases/interbase/f669.shtml

men hvorfor skal man ind i security.fdb og hvorfor skal den employee.fdb åbnes for at kunne lave en ny database?

Kan du fortælle mig hvad der skal gøres for at firebird virker med asp?
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. juni 2007 - 11:10 #10
Ved ikke hvorfor du havde så store problemmer med at komme på, jeg har altid bare brugt default password/username ( til at starte med ).

Du kan hente både ODBC og dotNET driver på sitet, så du skal nok bruge enten en ODBC Connectiion eller noget dotNET indefra dit asp script
Avatar billede jan2001 Nybegynder
29. juni 2007 - 12:20 #11
Jeg vil prøve at finde odbc driveren og teste om det hele virker. med hensyn til ibexpert, så synes jeg det er lidt tungt, fylder også 12 mb. Jeg fandt et simpelt admin som hedder flamerobin. Kender du noget til det?
Avatar billede martinlind Nybegynder
30. juni 2007 - 09:52 #12
Jeg har prøvet nogle forskelige, men synes at IBExpert var den mest prof., så jeg har ikke langtids erfaring med andre :)
Avatar billede jan2001 Nybegynder
30. juni 2007 - 14:48 #13
Er nu ved at teste php med interbase og bruger ibase_connect(), men den funktion kender den ikke. Jeg har været i php.ini for at kigge. Her er der godt nok neget der hedder php_interbase.dll, men ovenover står, at odbc understøttelse er indbygget, så dll er ikke nødvendigt.

Har du været ude for den fejl?
Avatar billede martinlind Nybegynder
30. juni 2007 - 19:09 #14
næ det har jeg ikke, har du huske at installere din firebird med gds32.dll sammen med fbclient.dll ? hvis ikke skal du lige lave en copy fbclient.dll til gds32.dll :)

Det er gds32.dll der gør firebird Interbase compatibel, og du kan fint køre med dem begge. du må prøve at finde hjælp på nettet, jeg bruger firebird med Delphi og ODBC til excel og det kører kanon godt og stabilt, vores fb-server har kørt uden vi har rørt en finger i ca. 11 md. og kører stadig fint, med en 3-4 store baser på.
IBPhønix er der vist også en side på nettet der hedder ( brug google og du får det helt sikkert til at virke

Et lille tip : Opret ALTID dine TABELER OG FELTER OSV MED UPPERCASE ellers skal alting i "" det slipper du for med uppercase og uden dk tegn og mellem rum ( gode gamle dyder ) ellers har jeg ikke mødt noget den ikke kune.
Avatar billede jan2001 Nybegynder
01. juli 2007 - 15:44 #15
fandt lige ud af at få asp til at virke med odbc. Jeg skulle vælge fdcielt.dll som client. Nu mangler jeg bare at få ibase_connect til at virke i php.