Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 13:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ingen adgang til mysql

Jeg har lige installeret mysql5 essentials på min win2000. Jeg gav mysql user navnet root. med net start mysql kan jeg se den er startet.
Jeg prøver så med mysql -u root
her får jeg en error

Access denied for user root@localhost (using password:NO)

Hvad betyder dette?
Avatar billede mikkelk Nybegynder
28. juni 2007 - 13:36 #1
Det betyder at du ikke har lov til at logge ind med brugernavnet root uden tilhørende password. Du må have sat et password for din bruger root under installationen?
Avatar billede mikkelk Nybegynder
28. juni 2007 - 13:58 #2
skriv istedet:
mysql -u root -p

Så vil du blive bedt om at komme med dit password til din root-bruger.
Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 14:49 #3
Ja, jeg har ikke diffineret noget password, men taster jeg root som password kommer jeg ind. At den så ikke vil forstå den sql jeg fodrer den med, er en sag der hører hjemme i sql-forum.
Læg svar.
Avatar billede mikkelk Nybegynder
28. juni 2007 - 14:54 #4
Ok. Du kan ikke bestemme brugernavnet på system-brugeren, dette er altid root. Derfor når du skriver at du gav den user navnet root - så må du have tastet root i feltet til at angive system-password :-) Så du har fået sat root som password til brugeren root.
Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 15:10 #5
ok